Seiko Garantie

Hallo allen,

Helaas nog geen succes met mijn nieuwe Seiko SNP143P1 horloge. Ik ben er heel blij mee, alleen hij loopt niet geweldig…

Een paar dagen na aankoop sloeg mijn horloge elke keer een aantal datums over, dus snel weer terug gegaan naar de juwelier, een gerenomeerd bedrijf in het oosten van het land. Toen ik eenmaal na een lange tocht aankwam bij de juwelier, werd ik behoorlijk vreemd aangekeken. Wat ik zei kon niet en er was niks mis met het horloge. Ze zouden hem wel weer even op tijd zetten en kon de volgende dag weer terug komen.

De dag later heb ik mijn horloge opgehaald en hij stond netjes op tijd. Nouja… Ze leven in die stad waarschijnlijk een paar uur achter, dat dan weer wel… Dus weer terug naar de juwelier, ik mocht er namelijk absoluut niet zelf aanzitten.

Eergisteren (31 aug.) stond mijn horloge ineens weer op 1 september, dit is dus redelijk vreemd gezien het een perpetual calendar is. De juwelier zei dat het horloge gewoon goed werkte en dat het enkel aan de datum lag die niet goed ingsteld was. Nu kreeg ik een beetje het idee dat ik gek was en dat het misschien wel aan mij zelf lag, of dat ik niet serieus genomen werd. Veel tijd was er niet om na te denken gezien ik snel naar FC-Twente moest, prioriteiten he…

Tijdens de wedstrijd ging ik eens kijken wanneer het pauze was, ik luste wel een drankje. Tot mijn verbazing stond mijn horloge ineens op 9 (!) september. Ik heb dus zaterdag even snel gebeld en er werd mij verteld dat ze even moesten kijken of ze mij konden helpen, een beetje vreemde reactie. Vervolgens moest ik alles meenemen en dan gingen ze hem opsturen voor reparatie, dit kon echter wel een aantal weken duren.

Poeh wat een lang verhaal, ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit de normale gang van zaken is…? Een beetje raar toch dat ik op tijd terug ben geweest en toen niet serieus genomen werd.

Krijg je bij elke Seiko een garantie kaart? Ik heb namelijk geen garantiekaart gekregen. Ze hebben enkel in de User Manual een datum gezet met een naam eronder…

Iemand tips wat ik hiermee kan doen?

Zelfs mijn BTB horloge doet het beter:(

1 like

Slordig van de juwelier dat je je niet gehoord voelt, maar de verdere gang van zaken is wel redelijk standaard. Rustig blijven en afwachten of het euvel na de reparatie verholpen is.

1 like

Ik ben benieuwd of deze juwelier in Enschede zit… en zo ja, zou je het dan niet nog een keer gerenommeerd willen noemen? :upside_down_face:

1 like

Pas wel op, anders komen die heethoofden smaad/laster claimen. Dus naam/toenaam is beter om te vermijden in ieder geval. Ik herinner me de post van Jur nog…

1 like

Yup. Ik ga ook geen namen noemen, maar in Enschede zitten geen gerenommeerde juweliers met kennis van zaken. Misschien als je een paar leuke Swarovski oorbelletjes wil kopen voor je meid, maar niet mbt de horloges.

1 like

On topic: schandelijke behandeling van deze “gerenommeerde juwelier”. Klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Met een nieuw Seiko horloge behoor je een ingevulde garantiekaart te ontvangen met internationale garantie. Ze zijn dus overduidelijk in gebreke gebleven.

Goed om te weten.

1 like

Jammer dat het zo moeilijk moet gaan.
De juwelier heeft het recht om het horloge te laten herstellen, ook al duurt dat een paar weken.
Mocht de Seiko daarna nog gebreken vertonen, zou ik het aankoopbedrag terug eisen.

Er bestaat ook nog zoiets als doa (dead on arrival) of out of box failure. Bij ons betekent dit dat als een product binnen 90dagen na aanschaf defect raakt, je recht hebt op een nieuw apparaat, dus geen herstel onder garantie maar gewoon een nieuwe. Ik zou me kunnen voorstellen dat Seiko ook een soortgelijke regeling heeft, 30 dagen lijkt me zelfs wettelijk nog wel geregeld. Ik zou dus zeker aandringen op vervanging voor nieuw, zeker omdat je de klacht al een paar dagen na aanschaf hebt gemeld. En niet akkoord gaan met reparatie die lang gaat duren. En anders de koopovereenkomst ontbinden en de betaling terug vorderen, er is immers een ondeugdelijk product geleverd. Succes!!

Bij mijn weten is er wettelijk niets vastgelegd over DOA, maar een gerenommeerd merk als Seiko zal ongetwijfeld wel een procedure hebben hiervoor. Als ze er een nieuw uurwerk in zetten ben je in wezen ook klaar.

Edit: eventueel biedt het regresrecht nog een aanknopingspunt.

Helaas weten we inmiddels allebei dat dit lang niet altijd gebeurt :frowning: Zat me af te vragen wat Seiko hierover zou zeggen, heeft iemand dat al eens geprobeerd na te vragen?

1 like

Net zo lang volhouden tot ze met een fatsoenlijke oplossing komen.

Die Indiase uurwerkjes zijn zo slecht nog niet.

1 like

Als er geen kaart bij zit is ofwel zonder kaart geleverd (zéér onwaarschijnlijk), ofwel is de kaart kwijtgeraakt, ofwel het horloge is langs een andere dan gebruikelijke weg binnengekomen (bv inventaris van een collega overgenomen, wat dan ook, verzin het maar).

Zonder kaart heb je geen fabrieksgarantie. Ze sturen hem dus naar hun eigen (of “eigen”) horlogemaker.

Bij een klacht suggereren dat de klant het “wel niet goed gezien zal hebben” en zonder actie wegsturen is heel slechte service, en ikzelf zou van de poging alleen al (want ik laat me niet snel wegsturen) ontstemd zijn, en wel in een mate geheel afhankelijk van de preciese attitude van de neringdoende.

Je kunt ook Seiko Service Center even bellen, onder het mom van ik weet van niks hoe kan dat nou met die datum, en vraag tussen neus en lippen door of het “kan” dateen AD Seiko produkten zonder kaart verkoopt.
Seiko Service Center Nederland: 010-4009866. Daar zitten Hans Karels, Soraya en Patricia.

Overigens hoeft een in house of geoutsourcete (scrabble) horlogemaker niet per se beter of slechter te zijn. Mijn ervaringen met Seiko SC: Coulant en snel. Maar de horlogemakers laten wel eens steken vallen (wijzers mollen, stof onder het glas etc.).

Dus: Teruggaan. Aandringen op een garantiekaart. Horloge insturen. Als je geen vertrouwen meer hebt: geld terugvragen. Als je niet handig bent in dit soort conflictueus-zakelijke gesprekken zou ik iemand meevragen die dat wel is. De truuk is zowel vriendelijk en zachtaardig te blijven terwijl je wilt dat de persoon aan de andere kant van de toonbank zich oprecht gaat inspannen om het beste voor jou te realiseren. (Snel. Zonder twijfel. Doordrenkt van schuldgevoel).

Ik zou een logje bijhouden en een review plaatsen in de juiste forumsectie. Dit moet je doen geheel na afloop van de reclamatie. Geen meningen of gevoelens, alleen de droge feiten.

Succes.

Even een update:

Nee, het bedrijf is niet in Enschede en zal tot NU toe nog geen namen noemen. Ik ben vandaag langs gegaan om mijn verhaal te doen. Mevrouw keek enorm op toen ik begon over dat ik zo weg gestuurd was dat er niks mis mee was. Ook heb ik gezegd dat ze het horloge ÉÉN keer op mogen sturen, anders ga ik er mee bezig. Mevrouw was het volledig met mij eens en was ook niet te spreken over de gang van zaken.

Vervolgens begon ik over de garantiekaart; “Oh, dat zouden ze dan vergeten zijn”. Dus ik wees doodleuk de dame aan die mij geholpen had en zei dat mevrouw hier al 35 jaar werkte, beetje raar dat je dan het belangrijkste “vergeet” maar wel in het boekje schrijft wanneer ik de aankoop gedaan had.
Toen zei de dame achter de balie; “oh, maar dan heb je gewoon een garantiebewijs, ik hoef je dan dus geen andere mee te doen toch?”. Toen werd ik een beetje geïrriteerd, ik heb een garantiekaartje geeist en dit zou ze in orde maken.

Vervolgens begon ik over de doos… Ik wilde het eens anders aanpakken en stelde de vraag wat er nog meer niet klopte aan mijn aankoop. Mevrouw keek mij een beetje vreemd aan en begreep mij niet. Toen wees ik naar de doos en toen vroeg ze; “is de doos kapot?”. Toen werd mijn vriendin een beetje geïrriteerd (ze studeert gelukkig rechten en heeft voor mij het een en ander goed uitgezocht via haar studiemaatjes voor we hier heen gingen) en vertelde dat ze geen compleet product verkocht hadden. Mevrouw zei ineens uit het niets “oh, daar hoort een veel mooiere doos bij”. He he, ze begreep het!

Mevrouw is nu bezig met een spoedreparatie via Seiko voor mijn horloge, ze regelt een garantiebewijs en ze gaat achter de juiste doos aan. Hopelijk is dit allemaal binnen 14 dagen geregeld!

Helaas is dit een officieel Seiko punt, dus een beetje vreemd dat ze hier niet vanaf wisten. Wel heb ik aangedrongen op een nieuwe, of dat nou van hun kwam of vanuit Seiko. Hier zou ze achteraan gaan. Ik heb gezegd dat ze best de oude band terug mogen zetten, maar ik wil graag een deugdelijk product hebben.

Ben benieuwd en wordt vervolgd!

4 likes

Vreemd :thinking:

Een beetje van we doen maar wat.
De klant heeft toch niks door.
Foute boel.

Het is een tijdje geleden, het heeft een tijd geduurd…

Eindelijk is alles rond. Na lang gezeur te hebben gehad met dit bedrijf heb ik een originele doos (met moeite) ontvangen, een origineel garantiebewijs (met moeite) ontvangen en een nieuw horloge gekregen.

Er werken een aantal vriendelijke mensen bij deze juwelier, echter heb ik geloof ik enkel pech gehad met de chagrijn binnen het bedrijf. Zelfs toen ik mijn horloge op kwam halen kon er geen glimlach vanaf. Mevrouw flikkerde mijn horloge op de balie en gaf in eerste instantie niet eens mijn doosje terug (had alles volledig ingeleverd). Mevrouw deed er zelfs nog even moeilijk om. Mevrouw bleef ontkennen dat ik alles ingeleverd heb en dat ik alles thuis nog zou hebben. Tot ik zei “dan ben ik benieuwd wat de camerabeelden zeggen”, toen kon alles ineens heel snel gaan.

Vervelend dat dit zo is gegaan, heb dus de eigenaar van de juwelier een mailtje gestuurd (met dank aan de WEL toffe werknemers van deze winkel). Ik haat het normaal om slecht over iemand te praten, maar dit was wel echt in-en-in triest.

MAAR IK HEB MIJN HORLOGE WEER… FEEST

4 likes