Seiko Giugiaro 7T32-6J00. Werkt niet

Goedemorgen,
Ik heb een Macchina Sportiva Giugiaro Design Chronograph Alarm 200M. 7T32-6J00. Jaartal is mij niet bekend maar ik vermoed ergens uit de jaren '90.
Hij werkt niet en de knoppen zitten vast.
Is er iemand op HF die in staat is om hem te repareren, indien zinvol en mogelijk natuurlijk.
Wat is zoiets nog waard? Iemand een schatting?
Graag advies.
Alvast dank voor de genomen moeite.
Schermafbeelding 2023-03-07 om 10.35.13

We taxeren hier niet. Goedkoopste reparatie: zoek een lopend slopertje en wissel het uurwerk.

Ik denk niet dat dat genoeg is. Als de knoppen vast zitten dan moet dat ook uit elkaar, gereinigd worden en nieuwe gaskets.

Dat zijn de kosten niet en kun je zelf doen…

Als je ac - reset geprobeerd hebt en hij loopt niet is waarschijnlijk de printplaat kapot, ook zou er een of meer spoelen kapot kunnen zijn.
Uiteraard horen de pushers vervolgens ook vrij kunnen bewegen, ander werkt het allemaal niet.

2 likes

Dat klopt (als een zwerende vinger). Als je het juiste gereedschap al in huis hebt en een ultrasonoor voor het reinigen is het binnen uurtje gepiept. En je niet schrikt van die miniscule c clips op de pushers (en ze niet weg laat schieten bij afhalen of weer aanbrengen). Als je ook de juiste nitriel ringetjes in huis hebt enz…

Maar zeg nou zelf … als je naar de vraag kijkt dan vermoed ik dat de vraagsteller ongetwijfeld een expert is op zijn vakgebied maar dat z’n vakgebied niet horlogemaken is toch? Anders had hij/zij nooit deze vraag gesteld denk ik.

Zullen we niet proberen om hem/haar maximaal te helpen?

Zoiets van stap 1) “als je het zelf kunt haal dan het uurwerk eruit en kijk of het loopt (eventueel met een nieuwe batterij)”. Als dat zo is dan hoeft er geen nieuw uurwerk in toch?

1 like

Ik ben meer voorstander van het demonteren, schoonmaken en nieuwe dichtingen voor de kronen en pushers, deze zijn na 30 jaar uitgehard en dichten niet meer.

Dit type uurwerk zijn redelijk gevoelig en moeten goed schoon zijn willen ze goed werken.

1 like

Ik vind em wel mooi. Ik heb vorige week een Citizen uurwerk laten vervangen. €140 (voor het idee)
Kan bij deze ook. Via Seiko zelf min €100 (servicebeurt excl. Loopwerk)

Goedemiddag Bernard,
Dank voor de reactie.
Taxatie: Gaat niet om een verkoopwaarde. Ik probeerde in te schatten of het horloge een reparatie waard is.
Mijn vraag werd niet duidelijk gesteld.
GR
Bram

Wanneer je deze op eBay zoekt zie je uiteenlopende prijzen, beginnend bij ca. 100 euro en oplopend.
Je moet vaak wel ff de omschrijving lezen om er achter te komen of hij nog funktioniert.
Stalen band bepaald ook een deel van de prijs.
Van de giugiaro uitvoeringen liggen de prijzen vaak hoger dan de basis Seiko uitvoering.

Zo probeer ik ook altijd een prijs/waarde indicatie te krijgen. Vraagprijzen zijn niet altijd reëel, als je een item volgt, kun je later terugkijken, of en voor hoeveel het verkocht is.

1 like

En niet te vergeten of doos en boekje er nog bij zijn. Bij dit type is de doos ook een bijzondere uitvoering

4 likes

Die boekjes heb ik dus niet. Nooit gezien ook. Bijzonder en zeker nodig om een set te maken

En doosjes zien er fantastisch uit

Ik heb er inmiddels al verschillende op de kop getikt, helaas ook niet allemaal met boekje en doos.
Heb ze allemaal gekocht met defect en heb ze allemaal kunnen repareren.

4 likes

Oprecht blij dat we er een Seiko-expert bij hebben - en dat zonder enig sarcasme. :+1: :grinning: Weet ik waar ik mensen naar door kan sturen als ik er zelf geen trek in heb. :face_with_monocle::grin:

2 likes

Sinds gisteravond, 27-06-2023 terug van @PT_Seiko na reparatie en service. Alles werkt weer naar behoren. Dank Pierre.

10 likes

Mooi! Fijn dat er weer leven in zit :+1: