Ik kon het toch weer niet laten, ik was al een tijd goed op weg maar kwam deze mooie Seiko Goldfeather tegen en kon haar niet laten liggen.
De Seiko sinds de jaren 60 enkele jaren het dunste mechanische horloge. Deze wijzerplaat met de geprinte markers zijn lastig te vinden in goede staat. Vaak laten de geprinte markers los of is de wijzerplaat enigszins aangetast. Ook zijn orginele horlogeglaasjes zeer moeilijk te vinden Bij mijn weten is de Seiko Goldfeather in Nederland nooit verkocht. Vooral voor de Japanse markt. Leuk te zien dat ieder uurwerkje zijn eigen serienummer heeft.
Lelijke uitschieter op de raderkloof! Verder heel mooi strak uurwerk, doet wat Peseux-achtig aan (de 7001 met name, is ook vrij dun maar heeft decentrale seconde). Weet je zeker of de plaat origineel is qua print…? Dit mede omdat de beide tekstregels niet 100% level lijken te staan. Ik zie wel meer onregelmatigheden qua print maar da’s de timmermansblik waar ik op mijn day-job voor betaald word.
Ik denk dat-ie heropgemaakt is, hoe langer ik er naar kijk.
Het horloge is nog onderweg waarna ik het beter kan bekijken.
Naar mijn idee is het wel een orginele wijzerplaat van Seiko
Maar ze kunne nogal wat tegenwoordig😕
Het zit hem vooral in de exacte afstanden tussen de markers, en de kaarsrechtheid van de tekstregels. Mijn eerste indruk was meteen “helaas”. Hoe langer ik kijk, hoe meer ik dat denk.
Om al die moeite van een re-dial te nemen, moet je als eigenaar dus al waarschijnlijk een volledig onbruikbare plaat hebben gehad. Want de kosten/baten analyse gaat hier verder nog moeilijk op denk ik.
Beste test is - langzaam wijzers verzetten van het ene naar het volgende uur. Lijnen minutenwijzer op 12 en de urenwijzer op de uren-index wisselend uit, 100% zeker re-dial.
Prachtig, de Goldfeathers! Al vaak naar liggen staren op het web. Hopelijk kan ik er ook ooit zo eentje toevoegen aan de collectie.
Ik denk, dat ik je gelijk moet geven. Ik heb gewoon even wat foto’s van hetzelfde model op internet gezocht. Dan zie je nog meer verschillen.
Ik mis de minutetrack. De markers zijn rond afgerond, terwijl die rechthoekig moeten zijn. De 6-uur marker moet tot onder doorlopen. Daardoor staat de tekst daaronder niet goed. Het modelnummer is wel goed, maar Japan moet links van de 6 uur marker staan en GF15N3XX (kan de laatste cijfers/letters niet goed lezen)
En de tekst Diashock is met een te vet lettertype gedrukt. de 25 van het aantal jewels in het verkeerde font.
Mooie modellen die gold feathers.
Of t een redial is weet ik niet. Ken ik het model niet goed genoeg voor.
Geen minute track is wel indicatie vaak.
Maar Seiko gaat ook door dial iteraties en ik ken het model niet goed genoeg.
Geen idee of het wel if niet een re-dial is: wel dat het een verrekt mooi horloge is! Zou er zomaar verliefd op kunnen worden…
Erg mooi! Gefeliciteerd!
Zal thuis ff kijken, vaak hebben ze geen minutenstreepjes. Trouwens, was de citizen diamond flake niet dunner?
Net ff gekeken op internet, de diamond flake was het “laatste woord” van Citizen.
1958 —Citizen Deluxe—3.65mm
1960 —Seiko Liner—3.35mm
1961 —Citizen Hi-Line—3.25mm
1960 —Seiko Goldfeather—2.95mm
1962 —Citizen Diamond Flake—2.75mm
Gaaf
Groeten Iwan
Gefeliciteerd