Seiko Grand Quartz opgeknapt!

Al een tijdje keek ik met een schuin oog naar de Seiko King Quartz en Grand Quartz. Qua vormgeving prachtige horloges. Misschien een beetje saai, maar ik hou wel van horloges met een strakke wijzerplaat en weinig tekst. Maar toch, twijfel, twijfel, want ja… quartz. Mijn verzameling bestaat voor 95% uit mechanische horloges.

Nu werd er enige tijd geleden op het forum een niet lopende Grand Quartz aangeboden. Nu had ik net een paar vintage quartz uurwerken geserviced en dus wat ervaring met dit soort uurwerkjes. Daarbij vond ik het een pracht horloge en heb toen direct een berichtje gestuurd. Dat werd (wederom) een vlotte en prettige deal met @BasV en de Seiko was snel binnen. Een Seiko 4843-8041, met originele stalen band.
De boel uit elkaar gehaald en schoongemaakt (eigenlijk andere volgorde…)

Deze Grand Quartz heeft een monocoque kast, wat inhoudt dat het uurwerk er aan de glaszijde uitgenomen moet worden. De kast heeft een hele aparte constructie en het heeft wat tijd gekost, om uit te vogelen hoe de opwindstift uit het uurwerk moest en het uurwerk uit de kast. Maar met behulp van een Japanse website en Google translate is dit gelukt.

In de kast een mooi quartz cal. 4843 uurwerkje, dat, na het verwijderen van het electronische deel, behoorlijk mechanisch is. Op de 2e foto hieronder is het palletje goed te zien, waarmee de stem los komt. Dit palletje wordt zichtbaar tussen de wijzerplaat en kast, als het glas wordt verwijderd

Ik had het in eerste instantie niet gezien, maar het glas leek wat vaal of mat. Het leek of het glas was geschuurd, vermoedelijk om krassen te verwijderen. Ik heb dat zelf ook wel eens geprobeerd bij een oude Seiko, maar dat is eigenlijk ondoenlijk bij mineraal glas. Na wat zoeken toch een vervangend glas kunnen vinden.

De kast was verder nog in een redelijke staat. Ik heb er ietsjepietsje aan gepoetst, maar echt minimaal. Ik heb liever blutsen en krassen, dan een gepolijste kast. Dat deze Seiko uit februari 1976 niet in een onberispelijke staat is, vind ik helemaal niet erg.

56 likes

Grandioos opgeknapt deze Grand Quartz Harry, complimenten! :+1:

1 like

Ik heb met ceriumoxide en olie in combinatie met een dremel oud glas nog weleens krasvrij gekregen.

Diamantpasta werkt beter, zorg wel voor voldoende fijne korrel.

1 like

Mooi als je dat zelf kan…:+1:

Begonnen met een @vinwat clinic in 2018 en gaandeweg steeds een iets gecompliceerder uurwerkje aanpakken. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar oefening baart (niet altijd) lopende horloges :wink:

5 likes

Netjes! :ok_hand:
Hoe heb je hem nu uiteindelijk weer goed lopend gekregen?

1 like

Heel netjes! Mooi resultaat hoor :+1:t2:

1 like

Knap werk!

1 like

Ik heb het uurwerk helemaal uit elkaar gehaald, alle mechanische onderdelen in de Elma gespoeld en vervolgens gemonteerd en van smeermiddelen voorzien. Na het plaatsen van een batterij liep het uurwerk weer. Eerlijk gezegd heb ik er niet echt naar gekeken, maar volgens mij zaten de wijzers er te strak (tegen elkaar) op.

2 likes

Ziet er ook uit alsof er ook wat viezigheid in het uurwerkje zat.

Bij quartz kan de kleinste vervuiling al genoeg zijn.
De motortjes leveren veel minder kracht dan een aardig opgewonden veer.

Bijzonder hoe robuust die oude quartzuurwerkjes waren en hoeveel er al dik 40 jaar tikken.

1 like

Het uurwerk was inderdaad aan een schoonmaak toe. Zo’n magnetische rotor van het uurwerk trekt allerhande ellende aan. Dat is volgens mij vaak de oorzaak, dat zo’n uurwerk op een gegeven moment stopt met lopen.

3 likes

Gaaf om te lezen!
Is een mooi horloge geworden zo.

1 like

Good job ! :+1:. Dank voor het verhaal.

1 like

Gaaf horloge zeg :ok_hand:t2:

En ook geweldig dat je hem zelf opgeknapt hebt, heel veel draagplezier👍🏻

1 like

Ik zag je verhaal en prachtige opknapbeurt van de grand Quartz! Chapeau! Heb je hem ook geolied etc?
Ik zoek ook naar iemand die mijn king Quartz wil schoonmaken,
Vr gr
Nico

Bedankt voor je berichtje. Het horloge heeft een complete service gehad en dus ook geolied.
Ik heb zelf teveel projectjes liggen, om voor anderen klusjes te doen. Er zijn zat horlogemakers die mechanische horloges aanpakken, maar ik weet niet of ze ook quartz doen. Misschien kan je met onderstaand linkje uit de voeten en kan je bij een horlogemaker in de buurt terecht.

1 like

Koremans heeft dit voor mijn 7546 gedaan. Ik weet alleen niet of hij op het moment werk aanneemt, en of het een beetje in je buurt is.

1 like

Dank