Nieuwe aanwinst: Seiko 7546-7000 TYPE II

De laatste tijd ben ik steeds meer gecharmeerd geraakt van vintage Seiko quartz horloges. De coole vintage ‘dressy’ looks en toffe wijzerplaten spreken me aan, maar ook het idee dat dit de horloges zijn die de quartz revolutie/crisis op gang brachten vind ik tof; echt een stukje horlogegeschiedenis voor om je pols.

Omdat ik niet wil gelijk mijn hele budget wilde stukslaan op een mint King Quartz of iets dergelijks, heb ik uiteindelijk gekozen voor een TYPE II die daadwerkelijk 40 jaar gedragen is geweest :grin:

Wat me vooral aansprak in dit exemplaar is de witte/champagne wijzerplaat met opgelegde indexen en logo’s en de draagbare maat (37 x 41mm).

Ik heb nog niet echt de tijd kunnen nemen voor foto’s. Als ik niet aan het werk ben, is het te donker voor foto’s :expressionless:, dit zijn even wat snelle kiekjes die ik tussendoor heb kunnen maken.

Tot nu toe ben ik erg blij met mijn aankoop. Het uurwerk tikt lekker weg, het horloge is vrij licht en de originele band erg comfortabel.

32 likes

Erg mooi!

Leuk horloge! Mooie dial op jouw exemplaar :sunglasses:.

Een broertje uit 1977. Loopt nog steeds extreem nauwkeurig (minder dan 10 sec. afwijking per 6 maanden).

En van deze eigenlijk wel een beetje spijt dat ik die heb weggedaan :smirk: :

5 likes

Allebei heel mooi! De lichte is denk ik wat draagbaarder, maar die groene plaat is wel heel gaaf om te zien. De mijne is trouwens van '78.

Mooie structuur in de plaat ook!

1 like

Mijn beste,

Een frisse verschijning deze Seiko!!
Heldere wijzerplaat met een functionele dag- datum aanduiding!!
Ik wens je dan ook een stipte tijd met deze accurate quarts Seiko. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuke horloges…ik heb deze nog…Silverwave👍

4 likes

Verrrrry nice!!
Groeten van een tijdgenoot!

3 likes

Vandaag buiten een paar plaatjes kunnen schieten bij daglicht. Nog steeds met mijn telefoon, maar nu toch wel iets betere kwaliteit.


Alleen nog even de datum bijzetten zag ik nu :slightly_smiling_face:

Voor de vintage Seiko liefhebber vond ik nog deze interessante site met oude catalogi. Op basis van de prijs in Yen en de wisselkoers rond die tijd kom ik op een hfl. prijs van 250 gulden. Leuk om te weten :smile:

7 likes

…en toen liep hij niet meer :confused: Na de Seiko een paar keer zonder problemen gedragen te hebben bleef hij ineens af en toe ‘hangen’, waarbij de secondewijzer op en neer bleef tikken tussen twee seconden in. Batterij vervangen, helaas was het daarmee niet opgelost. Na wat zoekwerk (o.a. hier) las ik dat net als bij een mechanisch horloge, na verloop van tijd de olie vies/dik wordt waardoor eea gaat vastlopen. Met dit verhaal heb ik het horloge twee weken geleden langsgebracht bij de horlogemaker. Gisteren kreeg ik een bericht je dat de Seiko klaar is en ik hem op kon halen. Ik haal het horloge deze week op en zal dan een update geven :slight_smile:

Kut man!! Maar hopelijk als nieuw terug :slight_smile:
Ik heb deze beauty, loopt als een trein en kwaliteit is fantastisch.

4 likes

Ik wil ook een piemeldial :+1:

3 likes

Mooie dail !
Mooie kast !
Superkwaliteit quartz !
Goeie koop dus !
Ps. Ook mooi op leer !

1 like

Die is nu weer voor 40 jaar goed !

1 like

Heel mooi exemplaar zeg!

1 like

Dat blauw knalt eruit zeg! Ziet er nog heel gaaf uit :ok_hand:

Hij is terug!

Hij tikt weer zoals 'tie in '78 de fabriek uitkwam, of zo stel ik me dat althans voor :smile: Ik ben er zo blij mee dat mijn nieuwe aanwinst een dagje thuis in de doos mag blijven.

4 likes

Wat een pracht! Staat hoog op mijn verlanglijstje :drooling_face:

1 like

Dit is die van mij. En wil nog eigenlijk Type II sparen.

3 likes

Ik heb 'm niet meer, maar heb wel serieus spijt dat ik 'm weggedaan heb. Tof horloge en zelfs inclusief onderhoudsbeurtje was ik een stuk minder kwijt ran waarvoor ze nu verkocht worden.

1 like