Naast het dramatische gebeuren vandaag (kroon + opwindas van mijn duikhorloge spoorloos verdwenen) is er ook het lichtpuntje dat ik één van de knutsel seiko’s weer aan de gang heb. (gekocht van Erik, ehwatch)
Deze is uit 1980 denk ik, ik kan me niet voorstellen dat ie uit 1990 is?
Het digitale gedeelte doet het prima, het analoge deel deed het niet. na wat klooien en kijken kwam ik er achter dat de spoel van het uurwerk defect was. Doorgemeten met de multimeter en een oneindige weerstand betekend spoel stuk. Met een loupe zag ik ook dat een draadje van één van de aansluitingen los zat. (krijg je nooit meer vast)
Ik heb een goedkope donor van ebay gehaald (4 pond) en daar de spoel uitgehaald. Gelukkig was deze donor heel lelijk
De donor spoel doorgemeten, was 3,nogwat ohm, dus goed.
Hier zit de kapotte spoel er nog in. Ik dacht, ik haal eerst de kapotte spoel uit het uurwerk, als ik per ongeluk meer stuk maak heb ik de werkende donor nog.
En hij doet het weer Op een stelux bandje dat ik nog had liggen.
Er zit trouwens geen licht op, niet op de donor en niet op de ontvanger. Had ik niet gedacht.
Leuk hè
Op thewatchforum.com waren ze ook erg enthousiast over het bandje, dat volgens hun een zeldzaam, origineel Seiko 6138-0011 yachtsman “ufo” bandje is.
Mooi moment om even een biertje weg te 'spoelen’
Leuke ana-digi met een sportief tintje.
Ben zelf momenteel bezig aan een Citizen Voice Memo. 1984, het jaar dat de eerste mac op de markt werd gezet. Er zit een prachtige grote geheugenchip in gesoldeerd (ram en rom) voor behoud van wel 6(!) seconden gesproken tekst.
Helaas corrosie op de contact-lipjes (drie batterijen; twee voor het voice memo systeem en de digi en een apparte voor de analoge klok). Ik moet dus gaan verkoperen … Verslag volgt …
Ik heb al jaren in de kast ongeveer zo’n zelfde Seiko horloge liggen. het oogt cosmetisch bijna nieuw en dat geldt ook voor de originele band.Een goede kennis
gaf het mij cadeau. Volgens hem liep het altijd goed totdat hij twee middagen
klussen met een rubberen hamer tegels aanslaan het ineens niet meer liep en een
nieuwe batterij plus inkijk van een juwelier niet meer hielp. Het klokje ligt nu
twintig jaar niets te doen, maar mischien met jouw deskundigheid kan het mischien worden gemaakt en een nieuw leven beginnen.In deze tijd zijn die retro’s weer helemaal HOT en cool om te dragen. Ik hoor graag van je. Groet Nitram.
:~Hoi Martijn ik heb een bericht achter gelaten in je inbox.
En nog even over het horloge. Het was mijn vriend ook opgevallen dat de gouden secondenwijzer was verdwenen. Was door al dat hamer geweld erook afgesprongen,
maar heel vreemd heeft de juwelier het wijzertje nooit kunnen vinden in het klokje
dus mischien zit dat ergens goed verstopt :S
Wie het vindt mag het zeggen
:~Hij doet het bijna, maar nog niet helemaal…:}HELEMAAL:}
Maandag heb ik de kapotte Seiko H357 - zo gaat ie nu door het leven-
naar Martijn gestuurd voor een bi-opsie, infuus en nog wat andere medische ingrepen.Ik kreeg vandaag een mailtje dat ie morgen het binnenste van de seiko gaat inspekteren en met een klein beetje geluk bij een ongeluk de quartz-kristal stuk is. MMmm…
afgelopen zomer ::omelde Seiko Nederland dat zo’n klokje niet meer te repareren valt::o
:DHet zou werkelijk schoon zijn als deH357 na meer dat 20 jaar in de kast te hebben gelegen weer netjes de tijd weergeeft en met nog een paar vernuftige funktie’s als alarm en stopwatch.
:zNog een nachtje slapen dan weten we iets meer of het Japannertje een tweede leven krijgt. SPANNEND !!!
okee! Met het circuit van de donor doet ie het prima. Ik kan niets duidelijks erg vinden als ik met een loupe het originele circuit bekijk. Dat kwarts kristalletje vervangen ziet er nogal eng uit, maar ik kan het nu proberen. (lukt vandaag niet meer denk ik) Mocht ik het originele circuit compleet verpesten dan is dat niet “erg” want de donor werkt prima
ook het circuit lijkt er goed uit te zien, wel wat groene drab bij de aansluiting van de min pool, rechts naast de grote zwarte spoel, maar dat is makkelijk weg te halen. Helpt helaas niet.
Ik heb hem nu goed op tijd gezet en zo, alle functies werken. Ik kan dus rustig kijken of ik het originele circuit nog aan de gang krijg. Mocht dat niet lukken dan werkt het nu ook al prima
:S Druk ? ja Martijn, je hebt er maar druk mee of bedoel je de competietiedruk tussen Seiko-Nederland versus Martijn V ?? Het staat nu al 0-1 in jou voordeel en met een beetje mazzel een win win situatie. En niet vergeten het lag meer dan 20 jaar stoffig in de kast dus we kijken niet op een weekje meer of minder. En blijkt de Japanner niet levensvatbaar toch een reuze spannende lol gehad. En die laatste foto…om:(tranen van in de ogen te krijgen, na twintig jaar weer tijd en beeld op het schermpje. Op voorhand mijn complimenten ! Groet Nitram.
Je krijgt in ieder geval een werkende Seiko thuis, al dan niet met het originele circuit of de donor. Dat is het leuke van Ebay, als je een cosmetisch mooi maar kapot horloge hebt, op zoek gaan naar een lelijk wrak voor een paar dollar die het wél doet
Je krijgt in ieder geval een werkende Seiko thuis,
al dan niet met het originele circuit of de donor.
Dat is het leuke van Ebay, als je een cosmetisch
mooi maar kapot horloge hebt, op zoek gaan naar
een lelijk wrak voor een paar dollar die het wél
doet
Ja inderdaad da’s 0-2 en wordt een moeilijke inhaalslag
voor Seiko-Nederland en waar de originele secondenwijzer
ooit is gebleven blijft voor altijd een groot raadsel !
Groet Nitram.
Vandaag kreeg ik het goede bericht van Martijn dat de H357 met een donor-hart klaar was voor verzending en…kompleet met een “gouden” secondenwijzer als slagroom op de taart:)-D en voor een heus vriendenprijsje. De originele band ligt thuis te wachten voor de eind montage en een bijna weggegooid horloge kan weer een nieuw leven beginnen :~Een foto kompleet met band volgt:~
Greets Nitram.