Seiko H357 alarm werkt niet. Hulp gevraagd

Beste HF-leden,

Deze week heb ik de onderstaande Seiko H357-5010 een poetsbeurtje en een nieuwe batterij gegeven.
Alles functioneert prima met uitzondering van het alarm. Geen van de alarm functies werkt helaas.

Het testen van het alarm kan worden gedaan door het knopje linksonder circa 2 seconden in te drukken. Ook dat werkt helaas niet.
Volgens de reparatie instructies heb ik gemeten of de alarm lead terminal een signaal geeft wanneer de onderste knop wordt ingedrukt. Dat is inderdaad het geval. Ik neem aan dat het achterdeksel fungeert als speakertje. Bij montage van het achterdeksel hoor je echter niks.

Er is geen kortsluiting tussen de binnenring en de buitenzijde van de ring in het achterdeksel.

Heeft iemand nog tips om dit verder uit te zoeken en eventueel repareren?

Alvast bedankt,

Coos

2 likes

Contactjes iets omhoog zetten misschien maken ze geen contact met het alarm plaatje in de deksel?
Anders misschien een nieuw alarmplaatje monteren.

Succes met de reparatie,

Jeroen

Veertje wat contact moet maken met piëzo plaat.
Misschien klein beetje uitrekken.

Ik had het contactje al omhoog gebogen mar het veertje nog niet uitgerekt.

Zijn die alarm plaatjes los verkrijgbaar? Hoe kan ik zien of dit plaatje nog goed is? Is het essentieel dat het oppervlak van het plaatje egaal grijs is?

1 like

Volgens mij is daar niks mis mee…
Wees voorzichtig met het veertje en zorg dat ie niet weg springt.

Ik heb dit probleem ooit bij een ander horloge gehad.
Toen was de oorzaak dat ik het achterdeksel gedraaid had gemonteerd. Dus de kant die bij de onderste lugs moest zitten zat bij de bovenste en vice versa.
Uit de foto’s kan ik niet goed afleiden of het bij jouw horloge überhaupt mogelijk is om deze fout te maken, maar misschien kan je er iets mee.

Omgedraaid monteren van het deksel is inderdaad niet mogelijk.

1 like

Ik heb wel eens gehad dat de knopjes aan de zijkant niet goed naar buiten waren gezet alvorens de deksel erop te drukken.
Deze moeten echt helemaal naar buiten worden gezet

Ook bij het deksel erop zetten dus niet de knoppen indrukken.

Als ik de foto van het deksel zie dan vermoed ik dat het keramisch materiaal van de buzzer is versleten/weggeschuurd - de donder grijze plek op de buzzer.

Signaal en veertje heb je al gecontroleerd lees ik

Denk dat je een nieuwe piezo buzzer nodig hebt. Als je me een berichtje stuurt met je adres dan doe ik eentje in een envelop naar je toe.

Demonteren defecte buzzer gaat het beste op een heat plate. Bij ongeveer 150 graden laat de lijm onder de buzzer los en kun je het er uit wippen met een schroevendraaier. Dan direct zoveel mogelijk van de oude lijm opdeppen en daarna met aceton schoonmaken. Nieuwe buzzer met een klein drupje 2 componentenlijm vastzetten.

2 likes

Met hulp van Henk (@EnricoTutti) is de buzzer ook weer gerepareerd. Na het verwijderen van de oude buzzer heb ik er een nieuwe in gelijmd en alles werkte weer. Het verwijderen ging wat moeizaam. Uiteindelijk heb ik het dekseltje in de draaibank gezet en de oude buzzer uitgedraaid. Hieronder een paar sfeerfoto’s:

5 likes