Seiko; het ziet er eigenlijk nooit uit

louis Schreef:

De meeste forummers zijn helemaal gek van Seiko,
vinden ze prachtig en zijn zelfs bereid om er veel
geld aan uit te geven. Sommigen durven een Monster
zelfs een icoon te noemen.
Zijn er hier mede-forummers die Seiko ook niet
mooi vinden?

Het aanbod van Seiko is zó ontzettend breed, dat zeggen dat “Seiko” niet mooi is, redelijk onzinnig is.

Het Monster is iconisch. Een 2CV ook. Een icoon hoeft niet mooi te zijn. Dat blijft IMO altijd een persoonlijke zaak.

2 likes

JackW Schreef:

Ik vind een monster lelijk. Ik vind 9000 andere
Seikomodellen ook lelijk. Maar dan blijven er nog
heeeeel veel over die ik wel mooi/heel
mooi/prachtig vind. In dat opzicht is Seiko gewoon
anders dan Damasko (om maar wat te noemen): als je
er daarvan 10 niet mooi vindt, dan hou je gewoon
niet van Damasko.

Je kan alle Damasko’s lelijk vinden, maar de DK12/13 niet. En anders om.

Een Monster is niet mooi, hij heet niet voor niets Monster. Maar hij is wel héél bruut.

lencoth Schreef:

louis Schreef:


De meeste forummers zijn helemaal gek van
Seiko,
vinden ze prachtig en zijn zelfs bereid om er
veel
geld aan uit te geven. Sommigen durven een
Monster
zelfs een icoon te noemen.
Zijn er hier mede-forummers die Seiko ook niet
mooi vinden?

Het aanbod van Seiko is zó ontzettend breed, dat
zeggen dat “Seiko” niet mooi is, redelijk onzinnig
is.

Het Monster is iconisch. Een 2CV ook. Een icoon
hoeft niet mooi te zijn. Dat blijft IMO altijd een
persoonlijke zaak.

Waarom is een monster iconisch dan?

De alpinist met groene wijzerplaat vind ik mooi , verder heb ik er niet zo veel mee .

Zo, al dat gedoe over trustlevels en oude/nieuwe leden, procedures etc. etc. is nu wel genoeg imho. Dus nu weer even over horloges. Hoewel, Seiko, het blijft natuurlijk een twijfelgeval!

2 likes

Seiko heeft IMHO zo’n gevarieerde collectie dat het onmogelijk is dat er geen enkel model bij zit die je mooi vindt.

Zoals alle merken hebben ze mooie en minder mooie modellen - maar ook pareltjes en werkelijke afschuwelijke creaties … niet typisch voor Seiko maar voor iedere horlogemerk en bij uitbreiding iedere product over alle grenzen heen :wink:

Qua value for money weinig merken die beter doen volgens mij :thumbsup:

1 like

Tom Poes gaat Chips en bier halen

2 likes

1 like

Om verschillende redenen:

  • Omdat bijna iedereen die ook maar iets van horloges afweet, weet waar het over hebt als je Monster zegt zonder een merk of typenummer te noemen (of ze 'm nou leuk vinden of niet).
  • Omdat z’n uiterlijk polariserend werkt (you love it or you hate it).
  • Omdat veel mensen 'm iconisch vinden (klinkt als een circelredenering maar is niet helemaal zo: het heeft iets met consensus te maken)
  • Omdat het qua ontwerp geen slaafse kopie/afgeleide van iets anders is.
  • Omdat internet.

Wanneer iets als iconisch beschouwd wordt, is het tot symbool (het ‘standaard voorbeeld’) verworden van iets anders. Ik denk dat dat het geval is hier: als je een grote groep horlogeliefhebbers vraagt naar één automatisch duikhorloge dat symbool staat voor de combinatie kwaliteit, robuustheid en een moderne eigen smoel voor zeer weinig geld, zou het Monster best wel eens vaak genoemd kunnen worden.

NB. Géén van deze zaken impliceert dat het mooi moet zijn, of dat iedereen het er mee eens moet zijn dat het iconisch is.

4 likes

Ik heb een aantal Seiko’s gekocht om dat ik ze echt mooi vind. Niet alle modellen van Seiko’s vind ik mooi trouwens. Gezien de grote hoeveelheid modellen in zeer veel prijsklassen, moet er voor iedereen wel een (enkele) Seiko zijn die je mooi vind. Om in het algemeen te stellen dat Seiko er niet uitziet is volgens mij niet mogelijk.

Japanners hebben nu eenmaal een andere smaak dan Europeanen… Ik heb nog geen Seiko maar er staan er sowieso een paar op mijn lijstje (één van die iconische duikers :blush: ). Je kan van Japanners zeggen wat je wil, maar wat wij Europeanen doen doen zij vaak beter… Niet noodzakelijk met evenveel smaak, of even ‘geïnspireerd’ zoals dat soms heet, maar de gustibus non disputandum est.

Er zijn trouwens ook voldoende modellen van Europese of Amerikaanse klokkenmakers die er schreeuwerig en over the top uitzien.

Zeker. Heb er niet een gezien die ik zou willen hebben. Maar dat heb ik met best veel merken om eerlijk te zijn.

Een grand seiko vind ik wel erg mooi. Vooral de Snowflake. Maar voor dat geld koop ik toch wat anders…

Doe mij ook maar een biertje!

1 like

Seiko, ik vind er veel lelijk ! Maar heel veel erg mooi ! :smiley:

Heb er persoonlijk ook niet zoveel mee…

Seiko is de Toyota onder de horloges…

Mijn jaren 70, Tuna. Deze gaat nooit meer weg.

2 likes

Landwind