Beste mensen, ik ben een groot seiko liefhebber, met tot nu toe 2 seiko’s in mijn bezit.
ben dan ook pas ongeveer 1 jaar bezig met horloge’s verzamelen, en waar ik dan toch van zeg seiko staat wel in mijn top 3.
Mijn vraag is dan ook welke seiko’s raden jullie mij aan en welke raden jullie mij af, graag onderbouwde antwoorden.
Seiko’s afraden zal hier niet snel gebeuren, denk ik Dit is een wel erg open vraag en ik denk dat je die beter kan herformuleren naar welk type horloges je het meeste aanspreekt (divers, casual, iets anders).
Elk model van Seiko is op vlak van prijs-kwaliteit wel een goede deal, maar de lederen bandjes van de goedkopere modellen zijn toch vaak armzalig. Als ik dus modellen zou “afraden” (bewust tussen aanhalingstekens geplaatst) zouden dat dus de goedkopere modellen zijn met lederen bandjes, al is dat behoorlijk relatief. Ik had de SARB065 die rond de 400 euro kost (wat ik toch al niet meer goedkoop vind) en daar was het bandje echt verschrikkelijk slecht. Maar een andere band plaatsen, is natuurlijk geen hels karwei.
Persoonlijk spreken de JDM-modellen (Japanese domestic market) me meer aan zoals de SARB, SARX, SDGM, enzovoort dan de modellen die in Europa verkrijbaar zijn. Al heeft Seiko een serieuze inhaalbeweging gemaakt sinds vorig jaar met de introductie van de Presage-lijn waar een gedeelte van de JDM-modellen is in heropgenomen.
Ik sluit me aan bij @Dorfmeister maar een SKX mag eigenlijk ook niet ontbreken of in elk geval een keertje in je bezit zijn geweest. Natuurlijk heeft dit model zijn tekortkomingen maar het is een icoon an sich.
Ik heb liever dat een horlogemaker 95% focus legt op prijs/kwaliteit van het uurwerk en het horloge zelf, en 5% focus op het bandje, dan 50/50. Menig horlogeliefhebber heeft toch een doos bandjes liggen, dus de originele knikker je (bij wijze van spreken, of niet) linea de recta de vuilnisbak in. Als je ca. €30-50 ten behoeve van een banje incalculeert bij aanschaf van een Seiko van €300-500 dan kom je prijs/kwaliteit alsnog top uit, eerlijk is eerlijk.
Iets wat de meesten Seiko collector’s hebben in hun collectie is natuurlijk de skx007,heb zelf de mijne net een ‘upgrade’ gegeven en is net klaar.
Angus jubilee band en een saffierglas erop,persoonlijk vind ik het een mooie combo.
Of ik je Seiko’s aanbeveel of niet ligt ook een beetje aan je budget. Tot ongeveer 500eu maakt Seiko horloges die echt de moeite waard zijn al zijn ze wel erg dik met wat minder goede afwerking en uitlijning soms (ook buiten de bandjes). Als je van duikers houdt is de Sumo een erg leuk horloge. Daarna komen ook Zwitserse merken in beeld en die zijn in mijn opinie toch een stuk verfijnder, makkelijker in onderhoud en afregelen en een met band die je niet meteen in de la hoeft te leggen. Zelf vind ik ook dat de naam Seiko weinig klasse meedraagt en meer voor betaalbare horloges staat (zolang er geen grand voor staat) al kan dit een erg narcistische houding zijn.
Het grootste probleem van Seiko is dat als je er eenmaal aan begint je er niet meer vanaf komt. Veel te leuk en veel te redelijk geprijsd om te laten liggen. Loopt altijd uit de hand…Succes
Hallo allemaal!
Vind seikos helemaal top!! Vind de kwaliteit die je ervoor terug krijgt super. Misschien ben ik wel een Seikopath aan het worden?
Ik heb overigens een steinhart, casios en citizens gehad. Vind toch de seiko uiteindelijk smoother dan de andere horloges die IK heb gehad. De uurwerk wind net even iets beter op en voelt net allemaal iets smoother aan. De bracelets zijn ook gewoon OK beter weer vergelijken met andere horloges die ik heb gehad. Folded links, ja maar het werkt meestal wel en is comfortabel genoeg. Tuurlijk kan je mooi upgraden met een fijner bracelet maar de OEM bracelets zijn gewoon goed genoeg.
Nee, helaas heb ik nog geen grail kunnen kopen! Ik moet nog even wat langer inpraten zodat ik 1000euro plus kan uitgeven…
Toevallig gister overwogen een topic te maken over Seiko… ik lees hier zoveel typenummers, modellen, limited editions, etc… maar wil me wat meer verdiepen in Seiko en dan is het erg
groot.
Ik vind de presage lijn echt geweldig mooi en volgens mij top
In afwerking en met juiste bandje erop een geweldige klok en leuk betaalbaar
Nog. Zijn geweldige dressers in mijn beleving.