Beste mede horloge liefhebbers,
Vandaag heb ik een " oude " Seiko 7N43 quartz duiker binnen gekregen.
Ziet er op het eerste gezicht heel aardig uit, met name de wijzerplaat en wijzers zijn zeer netjes.
Helaas draait de datum / dag schijf niet in de verzet stand.
De bezel staat ook wat scheef op de kast en wip je er zo af met een nagel onder de bezel.
Mijn vragen zijn eigenlijk:
1 Hoe fix ik het dag / datum wiel?
2 Hoe krijg ik die bezel er fatsoenlijk op ?
Kan iemand mij verder iets vertellen over dit type, ik kan er namelijk weinig over vinden.
Het type is Seiko sports diver 150 7N43 6120
Op het web heb ik er amper info over gevonden.
Alle info is welkom, bedankt alvast👍
2 likes
Leuke duiker, dit model is gemaakt vanaf 1994.
Volgens het serienummer is deze gemaakt ik augustus 2003
Is niet te moeite om de datum nog te herstellen, nieuw uurwerk is nog leverbaar dus dat is het makkelijkste.
De bezel zit er niet goed op omdat de pakking beschadigd is.
Dus nieuw uurwerkje, pakkingen vervangen en kan er weer jaren tegenaan.
1 like
Thanks 
Ik zal me een wel mee vermaken.
Is ook echt als beatertje bedoeld en heeft me geen godsvermogen gekost gelukkig.
Hij komt uit 93 (gezien het quartz op de plaat).
Is de bezel nog recht en niet verbogen?
2 likes
De bezel is nog gewoon recht.
Lijkt bij 9 uur wel hoger te staan dan bij 3 uur als hij er op zit
Bedankt voor de aanvulling, volgens serienummer zou het inderdaad 1993 en 2003 kunnen zijn.
Site van Seiko stond 1994 voor dit model, waarschijnlijk dan een van de eerste in productie?
Leg de bezel even vlak neer op tafel dan voel je vanzelf of dat die vlak is of dat die heen en weer wiebelt dan is die krom.
Maar zal toch wel de pakking zijn verwacht ik, als die niet goed zit kan de bezel er ook niet goed op.
De bezel is idd wel recht, de pakking oogt ook nog wel redelijk maar zit wel wat losjes in de bezel.
Kun je normaal gesproken een bezel er zo opklikken bij een Seiko of ben je er een persje voor nodig?
Pakking ziet er niet meer helemaal goed uit en moet strak in de bezel zitten, die pakking zorgt voor de frictie van de bezel.
Als die pakking niet goed zit kan dit de reden zijn dat je de bezel er niet op krijgt.
Je kunt het zonder pakking proberen of het dan wel lukt.
Als je geen pers hebt kunt je het horloge op de kop leggen en dan met de palm van je hand stevig drukken dat wil meestal wel.
1 like
Ik heb een 7n42 die uit 91 komt zelfs. Dus wat eerder dan op de site staat wss. In de jaren 80 nam quartz langzamerhand over en was in de 90s niet langer bijzonder en gewoon standaard dus werd het “quartz” begin 90s van de platen gehaald. Dus vandaar dat je deze dan 90s kan dateren ipv 2000s.
Ja je kan zon bezel er gewoon eenvoudig met de hand opdrukken. Maar kijk wel eerst hoe de pakking zit (die zetten vaak uit door de tijd heen en zijn enorm irritant soms)
2 likes
De pakking zit inderdaad wel wat losjes.
Heb hem er even uit gehad de bezel en het ringetje eronder ( waarmee de bezel draait ) wat schoon gemaakt en hij zit al beter 
Ik had op mijn 90’s Seiko Sports 150 laats ook een hele losse besel. Ik heb toen de de haakje op de beselspring met een kleine platbektang wat naar boven gebogen. Hierdoor kwam de besel weer iets strakker te zitten…

1 like
Leuke mesh band! Dat wil ik ook
1 like
Een heel goedkoop ding met een dure sluiting 
De halve band moest ik veknippen om hem op maat te maken maar draagt super fijn.
1 like
Owja, onder het mom van #durftevragen:
Mocht het onverhoopt toch niet lukken om dit uurwerk op te knappen…, ik ben nog op zoek naar een besel insert voor dit type 

Dit ter vervanging van mijn huidige besel insert die een beetje te vintage is geworden…
Ik kan ‘m op ebay alleen icm nieuwe besel vinden voor 80,- en dat vind ik toch iets te veel van het goede…
1 like
Vragen kan altijd hè 
Deze blijft wel denk ik, het uurwerkje loopt prima op de datumschijf na dan.
Mocht ik hem weg willen doen weet ik je te vinden 
1 like