Seiko, iemand tips?

Voor de wat meer barre omstandigheden ben ik op zoek naar een goedkope Seiko. Geen Seiko 5 ivm gangreserve (het horloge moet gewoon 24uur per dag doorlopen), maar een gewone quartz, ik weet het, vloeken in de kerk, sorry! :smiley:

Liefst met een zwarte wijzerplaat en ‘Arabic numerals’. Hier enkele voorbeelden:

Als iemand nog meer tips heeft. Dit is btw geen ‘te koop gezocht’ maar meer een inventarisatietopic om te zien wat er zoal te koop is. :wink:

Ik begrijp je tegenargument van die Seiko 5 niet helemaal.

Wat bedoel je met ‘barre omstandigheden’? Het antwoord op die vraag kan namelijk bepalend zijn voor je keuze.

Ik zag dit topic en toen ik eenmaal las Jaap bedoelde,
zag dat ik eenzelfde soort horloge zocht. Ik zat ook te denken
aan een seiko 5. Maar mijn vraag is dan, wat is dan de gangreserve
van een nieuwe Seiko 5? Is die dan minder dan 24 uur? En ik denk
dat hij bedoelt met “barre omstandigheden” dat het horloge tegen een stootje kan.

FC1991

Seiko kinetic of Citizen eco-drive doen het altijd
:slight_smile:

Jaap-Wim,

Er is niets mis met een Seiko (of nader merk) Quartz uurwerk. Voordeel is dat het redelijk nauwkeurig is wat tijd betreft en altijd loopt zolang de batterij nog goed is, meestal zo’n 2 jaar.
De echte horlogefreaken, waarvan er op dit forum heel wat zijn geven de voorkeur aan een mechanisch uurwerk (met radertjes enz). Een automaat als een Seiko 5 is er zo een. Deze windt automatisch op zodra je hem om de pols draagt. Gangreserve wil zeggen dat als je het horloge af doet het nog een tijd lang (gangreserve) door blijft lopen. Voordeel is dat er nooit een batterij in hoeft en als je hem dagelijks draagt blijft zo’n horloge gewoon doorlopen. Geen enkel probleem. Ze kunnen iets onnauwkeuriger zijn dan een Quartz, maar dat is bij te stellen.

Er zijn ook Eco-drives, Kunetic of Solar horloges, die weliswaar een batterij hebben, maar oplaadbaar zijn op lichtenergie. Doe je hem af en leg je hem in het licht dan zal de batterij altijd worden bijgeladen. Hier zijn gangreserves jaalbaar van 6 maanden, afhankelijk van het soort horloge.

Als je aangeeft wat je budget is is het mogelijk een paar voorbeelden te geven.

met groet

Ed

Hallo Jaap, die allereerste foto die je hier post, wel dat vind ik persoonlijk al een héle mooie ! (tu)

Ik heb net deze aangekocht, weliswaar een Seiko 5, want ik vond hem wel mooi en bovendien de prijs was een giller.

.

groet

Ed

Hallo allemaal,

even wat vragen beantwoorden;

met barre omstandigheden bedoel ik stoffige ruimte’s, een stootje ergens tegenaan enz. zal dus voornamelijk een klus/werkhorloge worden, vandaar ook liever geen automaat. Zal het horloge niet vaak genoeg dragen maar als ik hem om doe wil ik gewoon dat de tijd en ales goed staat, dus niet dat ik eerst het horloge op moet winden door de rotor te draaien en vervolgens de dag/datum goed zetten.

Budget is maximaal 150euro, mag via een internetshop zijn, maar ook via een juwelier hier in Nederland. In Hilversum zag ik al wat leuke dingen maar waren net iets te netjes voor dat soort werkzaamheden.

@ Ed

Vertel eens wat meer


Waar, en wat is een giller bijvoorbeeld

Jaap-Wim,

Nog niemand heeft de moeite genomen om je op Ă©Ă©n belangrijk ding te wijzen :
Een Seiko 5 Automaat heeft een gangreserve van veel meer dan 24 uur ! Als je hem dagelijks of zelfs om de dag draagt, blijft het horloge jaren lopen. Langer dus dan een quartz.
Ik denk dat “wij” dit zo vanzelfsprekend vinden dat er vergeten is dit te melden :slight_smile:

Bas

Bas

Had ik al eerder gemeld,

groet

Ed

RC

Je hebt een PB

groet

Ed

Er is een versie van de Seiko ‘Black Knight’ duikers horloge met een quartz uurwerk (ook een kinetic versie trouwens maar die zal buiten het budget vallen). Dat is zeker een horloge dat tegen een stootje kan.

Zoiets? Kwartschronograaf, onder de 100 Euro.

2 weken verder en ik heb er inmiddels eentje gevonden en ontvangen via de post zojuist.

Het is deze geworden:

Hier de specs:

[quote]Brand Name: Seiko
Dial window material type: hardlex
Clasp: fold-over-clasp
Case material: stainless-steel
Band material: stainless-steel
Band length: mens-standard
Dial color: black
Calendar: day-and-date
Movement: 7N43 quartz movement
Water resistant depth: 100 Meter[/quote]

Ben er erg blij mee! Precies wat ik zocht. Foto’s volgen nog, als het mooier weer wordt. Ik zal ze in dit topic plaatsen om het compleet te maken. :slight_smile:

Bedankt allemaal voor de adviezen en suggesties!