Seiko Kaliber 6139 uit ca 1969 / 1970

Tijdens mijn stage aan boord van een schip heb ik dit horloge gekocht. Als toenmalige wedstrijdzeiler heeft het geholpen om vaak goed over de start te gaan. Ook heeft het avonturen beleeft na omslaan van mijn boot onder water (ook zee!)

Ik wil dit horloge laten opknappen:

• het loopt nog goed, ca 2 dagen in broekzak gedragen en loopt nog nagenoeg gelijk met mijn Aldi zender gestuurde klokje, wellicht is reinigen wel zinvol
  • als ik me goed herinner zit er een soort centreerveer om het uurwerk heen, deze is “weggeroest”. Dit moet worden hersteld; het uurwerk zit niet constant goed gecentreerd. Dit merk ik door het vastzitten van de knopjes voor de stopwatch.
  • bij de knopjes (kroon, en 2 voor stopwatch) is denk ik het afsluitende leertje (???) niet meer goed
  • het geharde glas is behoorlijk gekrast, kan deze geslepen worden
  • eventueel: de lichtgevende verf vernieuwen zodat het in de nacht ook afleesbaar is (dit is minder belangrijk)
  • de band is versleten, scharniertje is gescheurd

Op de website van Seiko is de blauwe versie te zien zonder tachymeter. Ik heb de oranje versie met tachymeter. Zie onder 1969 wereldpremière:

http://www.seiko.nl/World/history/Default.aspx

Op YouTube is voorbeeld van dit exemplaar te zien

Ik hecht veel “emotionele” waarde aan dit horloge, dus ik ben benieuwd of iemand in staat is om deze oldtimer (ouder dan mijn 2 lelijke eenden - 2CV’s) kan “restaureren” of weet wie dit kan doen.

Ik ben erg benieuwd naar reacties

Oh-ja: Is dit een “bijzonder” horloge?

Groeten

Herman

Hallo en welkom,

U kunt proberen contact op te nemen met Seiko Nederland. Ik heb hier op het forum al eens gelezen, dat Seiko NL vintage horloges serviced.

Uw horloge is niet echt zeldzaam/kostbaar, wel was het de eerste automaat met verticale (ont)koppeling en een kolomwiel.

Succes.

Bedankt, ik heb direct een mail naar Seiko gestuurd

Groeten

Herman

Een aanrader is om het Seiko en Citizenwatchforum eens te bezoeken.
Hier kan je veel informatie vinden over jouw type horloge.
Wat de vorige schrijver ook al schreef,echt zeldzaam zijn ze niet en ook niet erg waardevol maar jouw horloge is door zijn geschiedenis onbetaalbaar.

met vriendelijke groet,

Aad

De zeldzaamheid hangt een beetje af van de leeftijd, een vroeg exemplaar uit begin 1969 is erg zeldzaam en kan een stuk meer waard zijn dan ééntje uit de jaren '70. Wat staan er allemaal voor nummers op het achterdeksel? Dus 6139-xxxx en het serienummer. “Waterproof” of “water resistant”. Met behulp van het die informatie kunnen de meeste liefhebbers het jaar en de maand van de productiedatum vertellen. Nieuwe pakkingen en goede kwaliteit reproductieglazen zijn heel goed verkrijgbaar.

Het blijft natuurlijk vooral interessant voor de liefhebber.
Wat onderhoud betreft kan het wel een zoektocht worden omdat veel horlogemakers zich niet wagen aan dit kaliber. Te ingewikkeld vinden ze. Aad A heeft zeker een heel goed idee, stel je vraag ook op thewatchsite.com Liefst met foto’s en de informatie op het achterdeksel.

Op achterkant staat:
6139 6002
water resistant
serienummer 252845

Op het gele/gouden klokje voorkant (sorry ik ken de vaktermen niet) staat op diverse modellen waterproof, op deze op voorkant niets.Hier staat
Seiko
Chronograph
automatic

onderaan op de “:gouden” wijzerplaat in erg kleine letters:
Japan6139 -6030R

Ik heb gekeken op die website: grandioos met voorbeelden van restauraties etc. ook van dit model. Bedankt voor die tip Aad en Martijn!

Graag gedaan :slight_smile: Hij is uit mei 1972 trouwens. Het eerste cijfer van het serienummer is voor het jaar, tweede voor de maand.
De waterresistant aanduiding werd in de loop van 1970 ingevoerd i.v.m. wetgeving. De waterproof aanduiding verviel toen.