Ik heb denk ik een zeldzaam horloge gekocht, de bekende 5m42 maar dan in Titanium variant. Ik Google mij al de hele ochtend suf maar kan niks over dit model vinden.
Hij staat stil, dat wist ik voor ik hem kocht, lijkt mij leuk deze weer te herstellen of het caliber vervangen door een andere 5m42. Ik heb hem open gemaakt en ik zie wat roest op het schroefje wat de rotor was houd. Rotor staat ook vast. Ik heb de rotor er af gehaald maar het lijkt er op dat het tandwieltje wat er onder zit erg stroef gaat, dit is niet de bedoeling denk ik? Ik heb wat andere Seiko horloges die ik heb opgeknapt maar nooit betreft het inwendige gebeuren( op de batterij vervangen en wijzers en wijzerplaat er af halen na dan) .
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk, is er een tekening van hoe dit caliber in elkaar zit zodat ik hem kan demonteren? Als ik roest op het schroefje zie betekend dus waterschade en wat kan er dan nog meer kapot zijn, en is dit te meten?
Echt zeldzaam zijn ze niet, maar de titanium modellen zijn wel gewild onder de verzamelaars, vooral met de originele volledig metalen band erbij ipv de rubber gebaseerde.
Je moet dan denken in de orde van €150 vs €500-750 voor normaal vs titanium afhankelijk van de staat.
Ik kan je verder niet helpen aan een schema, maar ik hoop dat je hem weer werkend krijgt, leuke aanwinst
Overigens lijkt waterschade een juiste analyse gelet op de aantasting van de lume in de wijzers.
De foto is niet heel scherp dus ik kan me vergissen, maar de wijzers lijken goed te zitten en aangetast te zijn?
Ik heb er zelf ook 3, normale, wel in heel nette staat.
Het glas is volgens mij 30mm diameter. Het is een glas met een vlakke onderzijde en een bolle bovenzijde. Je kunt het uurwerk ook vervangen door een 5m62. Nieuw kost deze circa 80 euro.
Hai, bedankt voor je bericht over het glas, ik ga een nieuwe bestellen.
Tevens nog een vraag aan je, ik weet niet tot hoe ver je horloge hobby gaat maar heb jij wellicht 2de hands alle 3 de wijzertjes die je weg doet van een oud Seiko horloge die identiek zijn?