Vanochtend kocht ik voor €2,50 een Seiko kinetic 6431-5110 op de rommelmarkt. Hij ziet er nog netjes uit. Hij loopt niet. Kan het zijn dat hij opgestart moet worden?
Ik weet dat er een soort condensator in zit die kapot gaat. Any suggestions?
Hoi Willem,
Je kunt proberen om een tijdje het gewichtje rond te slingeren (net als bij een automaat) om de condensator/accu op te laden. Maar de kans is groot dat de accu helemaal leeg is gegaan en er een nieuwe in moet. (Net als bij een normale accu is compleet leeglopen meestal ‘einde oefening’.)
Mvg
Paul
Die condensator is het probleem denk ik vaak als die te leeg raken kunnen ze geen spanning meer vast houden en dus loopt het horloge niet.
Zijn trouwens goed zelf te vervangen. Via eBay kun je ze voor onder €20 halen. Drie schroefjes los, condensator vervangen, schroefjes vast en klaar.
Dank je. Is dat de Maxwell 920S? Of zijn er verschillende types? Ik denk dat ik hem even open moet maken.
Ik had inderdaad instructies gevonden. 8 keer slingeren in een arc van 8 feet. Maar dat hielp niet.
Zou goed kunnen. Hij zal sowieso open moeten. Wat ik online kon vinden is dat er een 5M42/5M43 uurwerk in zou zitten. Daar heb je van Panasonic een MT920 / TC920S condensator voor nodig dus dat zou idd wel het equivalent van die Maxell 920S zijn.
8 keer is (veel) te weinig. Minimaal 5 minuten om weer wat spanning op te bouwen. Als je schudt, hoor je de rotor ‘gieren’ als je het het goed doet. En als er nog wat leven in de accu zit, zal de secondewijzer in stapjes van 2 of 4 seconden beginnen te verspringen na verloop van tijd. Pas bij wat voller geladen accu, verspringt de secondewijzer vervolgens per seconde. Succes!
Het is een ouder horloge en het scenario dat er wat mis is met het uurwer anders dan de condensator is zeker ook niet uit te sluiten.
Dank je! Dat ga ik proberen.
Eens. Kwestie van elimineren.
€2,50
Koopje goed gedaan
Toen ik hem overgenomen had van iemand, was de batterij ook bijna leeg: om de twee seconden tikte de wijzer. Heb me toen ook een half uur suf lopen schudden. Het hielp helemaal niet. Gewoon ermee wandelen werkte uiteindelijk wel.
Heb ik ook inderdaad over gedacht. Gewoon een dag lang omdoen. Maar die condensator zal echt niet optimaal meer zijn na 30(?) jaar. Dus vervangen lijkt me sowieso geen kwaad kunnen.
Easier said then done. De bodem zit muurvast. Ik overweeg de moer met superlijm methode.
Haha! Ik was gisteren bij Rikkoerts in Schoonhoven. Ik dacht, ik ga even langs ipv zelf te gaan rommelen. (Klem!)bodem open, gewoon kwarts uurwerk. Het is een fake. Vintage fake. Ergens had ik al een gevoel dat er iets niet klopte, en nu was het duidelijk!
Ik vond de schroefjes al vreemd. Wat bedoel je met “kaliber”? Het uurwerk was dus nep, niet Kinetic, als je dat bedoelt. Kinotic .
De nummers die je achterop de Seiko ziet staan, 6431-5110 in dit geval, zijn een aanduiding van het caliber(uurwerk)-kasttype. Dus in jouw geval zou het caliber 6431 zijn en het kasttype 5110.
De meeste kinetic calibers hebben een cijfer-letter-cijfer-cijfer aanduiding, in het geval van bovenstaande Arctura’s is dat 5M42.