Seiko Kinetic 7L22 - OAVO

Beste horlogeliefhebbers, ik ben in het bezit van een prachtige Seiko Kinetic 7L22-OAOV (SNL053). Ik vind het persoonlijk een uitzonderlijk mooi model maar heb geen idee of het horloge ooit een klassieker gaat worden. Ik heb de Seiko gekocht van een Seiko liefhebber in Duitsland en heb er toen een kleine € 300 voor betaald maar heb geen idee of dit wel een reële prijs was voor dit horloge. Verneem raag jullie mening.

3 likes

Maareh, hij staat momenteel te koop op MP? :thinking:

1 like

helemaal juist, ik twijfel namelijk of ik het horloge wel wil verkopen of dat het in mijn collectie blijft. Ik heb al eens een Sportura verkocht en daar heb ik nu nog spijt van. Probleem bij een kinetic vind ik dat als hij een tijdje geen draagtijd heeft gehad, het horloge moeilijk op gang komt.

Hij is wel mooi en apart!
Je kan een Philips kaars oplader gebruiken.
Heb ik ook moet je maar op MP kijken
Dan kan je je horloge opladen.
Als je het niet draagt.

Dat vind ik ook het onhandigste van kinetics.

Dank je voor de tip, was mij al bekend. De originele lader, meer bedoeld voor de professionals is niet te betalen en de tandenborstel opladers schijnen ook niet optimaal te werken en een watchwinder werkt ook niet. Persoonlijk vind ik het maar allemaal een gedoe en heb ik eigenlijk geen zin in.

1 like

ik heb mijn Seiko onlangs laten voorzien van een originele Seiko accu bij mijn horlogemaker en toch was het en hele klus om een redelijke gangreserve te bewerkstelligen. Ik betwijfel de door Seiko vermelde gangreserve van een paar maanden bij een volledig opgeladen accu.

1 like

Klopt je moet een tijd flink schudden dragen natuurlijk. Voordat er een beetje gangreserven in zit. Daarna gaat het beter. Ik heb er 4 horloges mee. Op de duur moet de accu vervangen worden. Welke duur is. Dus of het zoveel beter is ? Heb ook een Seiko duiker oud SQ die loopt 8 jaar op een batterij. Dat vindt ik veel beter. Snap niet dat de meeste horloges na 2 jaar nieuwe batterij nodig hebben.

Dat heeft te maken met het formaat batterij. Die in jouw 7548/7549 is veel dikker en ook qua diameter groter.

1 like

De prijs van een accu vervangen verschilt per horlogemaker. Mijn horlogemaker vraagt € 40 maar ik heb ook andere prijzen gehoord. Hij gebruikt overigens alleen maar originele Seiko onderdelen.

1 like

Een horloge met Kinetic aandrijving werkt het beste als dat je enige horloge is. Dan blijft de condensator continu volledig opgeladen en werkt het horloge vlekkeloos. Ik heb mijn zwager begin 2000 een Kinetic kado gedaan. Hij draagt hem iedere dag en de condensator is nu nog springlevend.

Dat wij hier vaak meerdere horloges hebben die we afwisselend dragen, introduceert feitelijk het probleem. Dat steeds verder teruglopen door het dragen van verschillende horloges komt bij Kinetic wat sterker naar voren dan bijvoorbeeld bij Solar aangedreven horloges. Die laden nog op zonder dat je ze draagt.

Dat opladen zonder dragen gebeurt bij de Kinetic niet. Dit effect zou je eigenlijk in de koopoverweging moeten meenemen. Heb ik ook niet gedaan :joy: :joy: :see_no_evil:… Daarom heb ik nu geen Kinetics meer in de collectie.

1 like

helemaal juist en hiermee is alles gezegd :+1:

1 like

Best n mooi ding hoor :+1: ik zeg hou m zelf!

1 like