SEIKO Kinetic Arctura - defect

Hoi allen,

Kwam dit vandaag in een la tegen bij mijn ouders, en maar even vakkundig ongezien meegenomen !

Mijn vader heeft een jaar of 15-20 geleden een Seiko Kinetic cadeau gekregen van mijn moeder en altijd met veel plezier gedragen.
Echter 't klokje loopt niet meer.

Nu weet ik dat hier op het forum een hoop hobbiesten actief zijn die er sport van maken klokjes te repareren. Nu het me zelf ook mega intressant lijkt om dat eens te zien / te doen / te begrijpen enz. zou ik willen vragen wie interesse heeft om die klok, met mij te maken. of althans een poging te wagen.

Mijn vader is verliefd op dit klokje, zomaar wegbrengen kan ook uiteraard, maar het zelf maken voor hem, gezien zijn achtergrond in techniek zou die heel mooi vinden me dunkt.

( ik vermoed dit : http://pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS%2026%20Seiko%205M42-OL68%20R2%20Capacitor%20Change/WS%2026%20How%20to%20change%20the%20capacitor%20of%20a%20SEIKO%205M42%20Kinetic.htm )

Affin ik hoor het graag !



meest voorkomende onderdeel wat kennelijk stuk gaat :

Je zit op het goede spoor , denk echter wel dat de capacitor goedkoper te krijgen is.Hier moet je nog even naar zoeken.

Veel succes om je Pa met je eigenhandig herstel te plezieren.

mvg.,Koos

Voor meer info zie ook.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,225315

Overigens is 9 van de 10 keer het vervangen van de condensator genoeg om hem tot leven te wekken

Gr.men

Als je het klokje schud, loopt het dan met 2 seconden stappen? Zo nee, dan is het niet de condensator en is het uurwerk waarschijnlijk echt defect.

Als ik het klokje schud vind ik 't maar een misselijk schavend geluid maken.

En nee, klokje loopt helemaal niet meer

Dat schavende geluid is het geluid van de rotor die draait en de dynamo aandrijft. Waarschijnlijk is de condensator die hij moet opladen kapot en heel vaak is het uurwerk vastgelopen door oude olie. Als er verder niets vitaals stuk is zou ie vrij eenvoudig weer aan de gang te krijgen moeten zijn. Ik heb ter “diagnose” wel eens een quartz in de zon gelegd, zodat ie een beetje opwarmde en weer ging lopen. Niet de bedoeling dat ie bloedheet wordt natuurlijk…

De vervangende “condensators” zijn geen condensators meer maar accu’s, gaan een stuk langer mee.

Ik heb ergens een vergelijkbaar klokje en die maakte al een stuk minder lawaai dankzij een klein drupje horloge olie bij de as van de dynamo.

ik heb wel een paar mechanische klokjes maar die maken minder ‘‘lawaai’’

Affin dit is een iets ander werkje binnenin.

Iemand die wil helpen ?

Wat naslag werk en youtube tutorials verder, besloten zelf een poging te wagen.

Jammer dat niemand persoonlijk wil helpen !

Wanneer ik de onderdelen en gereedschap binnen heb en er mee aan de slag ga zal ik wel wat foto’s en bevindingen plaatsen.

Gister hoorde ik nog verhalen over condens bij 1 van de laatste keren dat hij hem gedragen heeft, ik hoop dus dat er niet al teveel schade binnenin is.

Besteld :
Nieuw glas ( paar te diepe krassen )
Pakking
Condensator
Gereedschap, pincetten, horlogehouder, schroevendraaiertjes etc.
Polijst kit

Echter nog wel een paar vragen:

Wat voor olie kan ik het beste gebruiken voor het uurwerk ?

Heeft iemand een link naar een complete de-assemblage, eventueel met foto’s stapsgewijs ? een keer helemaal zuiver maken na 17 jaar lijkt me geen overbodige luxe. Ikzelf kan enkel (de)montage vinden tot aan de batt.

Een nieuwe batterij / condensator dient 24 uur in een watchwinder te worden geplaatst ?

Andere ervaring tips ?

Qua banden, std zit er een rubberen band op met metalen opleg stukken.
Nu kom ik heel af en toe een soortgelijke band tegen welke helemaal van staal is ( dezelfde soort schakels ) maar ik krijg die band niet gevonden. de rubberen band is meermaals vervangen geweest in het verleden… die kan niet goed overweg met de PH waarde van mijn vader zo lijkt het… dus een vol stalen band lijkt me beter !
Mijn horizon qua resources is niet zo breed, wellicht weet iemand waar ik die kan vinden ?

Nou je doet je naam wel eer aan haha :wink:

Heb de mijne destijds naar Rob van Monsterwatches gebracht. Keurig nette prijs en binnen een week opgelost. Zeker als hij er aan gehecht is zou ik het risico zelf niet zo heel snel nemen… Er zijn zeker horlogemakers die het samen met je kunnen maken. Wellicht kun je er een aantal aanschrijven uit het horlogemakers gedeelte met deze vraag?/

Er is al verwezen geweest naar deze post http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,225315 .
Is denk ik voldoende om te zien hoe alles in mekaar steekt.

Bij problemen kan ik antwoord geven op je specifieke vragen.

hoi Freddy,

Bedankt, ik had er overheen gekeken !

We gaan het proberen !