De koning te rijk met een dresser: Seiko Kinetic gold/black en de ontmaskering van een Forumlid.
We kennen waarschijnlijk allemaal wel het verhaal van Willem van Oranje: op 10 juli 1584 omgelegd in Delft door Balthazar Gerards
en in die stad ook in de Grote Kerk begraven.
Niet alle koninklijke voorouders liggen in Delft begraven. In 1937 werd onder een grafmonument van
Engelbrecht I van Nassau in de De Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk in Breda een oude grafkelder (her)ontdekt.

Die Engelbrecht (Dillenburg, tussen 1370-1380 - Breda, 3 mei 1442) was de zoon van graaf
Johan I van Nassau-Dillenburg en Margaretha, gravin van der Marck, dochter van graaf
Adolf II van der Mark en volgde zijn vader op als graaf van Nassau-Dillenburg.
Het bleek het mausoleum van de oude Oranje-Nassauers: in de kelder lagen de stoffelijke overschotten van
Hendrik III graaf van Nassau († 1538), René van Chalon, prins van Oranje en graaf van Nassau († 1544)
Anna van Egmont (Anna van Buren) eerste gemalin van Prins Willem I en Maria van Nassau, het eerste, jong
gestorven, kind van Prins Willem I.
In 1584 kon de in Delft vermoorde Willem van Oranje niet worden bijgezet in het familiegraf
van de Nassaus in Breda, aangezien die stad nog in Spaanse handen was. Men koos ervoor om
het gebalsemde lichaam in een geïmproviseerd monument, een met stof bespannen verhoging,
in het koor van de Nieuwe Kerk in Delft te plaatsen.
Pas in 1609 besloten de Staten-Generaal om een praalgraf voor de “Vader des vaderlands” op te richten.
Het duurde toen nog jaren totdat Hendrick de Keyser in 1614 opdracht kreeg een monument
"als soodanighen Prince waerdig is" te bouwen.
Onder het monument werd een kelder uitgegraven waarin de prins op een onbekend gebleven
tijdstip is bijgezet. Het familiegraf van de Nassaus in Breda raakte vervolgens in de vergetelheid.
Dat stukje over Breda kende ik niet tot ik aan dit verhaaltje begon.
Aanleiding was de aankoop van een forumlid van een Seiko Kinetic dresswatch.
Ik zag het ding staan in het Verkoopdeel van het forum en realiseerde me dat ik nog geen kinetic uurwerk in
mijn kistje had. Daarbij vond ik een geheel goudkleurige dresswatch ook weleens het proberen waard.
Dus niet, zoals een paar die ik wel heb: oude goudkleurige handwinders-op-leer, maar eens wat anders.
En dus ging ik eerst op onderzoek uit, je koopt immers niet alleen en horloge, maar ook de
geschiedenis daarvan en dan stuit je dus ook op de vorige eigenaars.
Het gaat om deze Seiko:

[sup](Foto Internet)[/sup]
Ik ontdekte dat ik de derde eigenaar van dit horloge zou gaan kunnen worden.
De huidige eigenaar, had hem in november 2013 overgenomen van een ander forumlid.
En die had op zijn beurt het horloge in augustus 2012 nieuw gekocht.
En nu komt Breda om de hoek en ook de familie Oranje-Nassau: de eerste eigenaar gaf als
verzendmogelijkheid “afhalen ook mogelijk omgeving Breda” aan.
Bij de fotoos die hij indertijd in het Verkoopforum plaatste, zag ik ook dèze:
[sup](Foto Forumlid-Eerste Eigenaar)[/sup]
….en als je daar héél goed naar kijkt, dan zie je dit: W.A. van Oranje te Wassenaar.
[sup](Foto Forumlid-Eerste Eigenaar)[/sup]
Hier ligt dan de link tussen Breda en de Oranjes en de ook eerder genoemde familie Van Buren.
Verdiepen we ons daar verder in, dan ontdekken we ook dat Oranje niet alleen schaatste onder de naam
Van Buren, incognito in een Playboy-broek en Marlboro-jack en…. met een duidelijk
Seiko-logo (toen dus al “Wilde hij Seiko”)

maar ook dat deze eerste eigenaar blijkbaar forumlid is alhier: “WilSeiko”.
Wat deze Kinetische Seiko-dresswatch ineens nog een stuk interessanter maakt.
Hoewel de vorige eigenaar het horloge wel compleet heeft overgenomen van de eerste eigenaar,
ontbrak -naar bij navraag bleek- toen toch de originele factuur.
Dat is de vorige eigenaar nooit opgevallen: hij wist van de Prins geen kwaad.
Maar dat maakt er dit horloge niet minder interessant op: ik ben er in elk geval reuze van gecharmeerd.
Sterker nog: ik voel me er mee als een koning te rijk.
Al was het maar omdat op deze manier een stukje minder bekende vaderlandse geschiedenis is herontdekt.
En, en passant, weten we nu ook dat we ons op dit forum onder lieden van koninklijken bloede bevinden.
Want wie-weet zijn er nog wel meer.
En die hebben vast en zeker ook meegedaan met de oranjehype tijdens het afgelopen voetbalkampioenschap.
Rest me nog eigen fotoos van het horloge: