Seiko Kinetic lawaai bij beweging

Ik heb sinds een paar weken een Seiko Saphire Kinetic Titanium

Hij maakt bij kleine bewegingen al redelijk geluid. Ik hoor iets rollen binnenin… Als ik hem op 1 meter afstand hou en bewegingen maak, hoor en voel ik iets flink bewegen.

Nu begrijp ik het systeem van opladen, beweging omgezet naar energie. Maar ik kon me niet herinneren dat het zoveel lawaai maakte, of dat ik een balletje? echt voelde rollen (misschien dat ik er niet eerder op gelet had).

Is mijn horloge “kapot”? Ik maak me redelijk zorgen nu.

1 like

Is volledig normaal Jan.
Is een zware rotor met een grote doormeter van wiel op die ingrijpt in een klein wieltje van de motor die de condensator moet opladen. Bij één omwenteling van de rotor (masse ossillante) doet de rotor, ik weet niet meer juist hoeveel, hangt af van het type, zeer veel toeren om bij weinig beweging zoveel mogelijk stroom op te wekken.

Yep is normaal, de seiko kinetic van mijn vader maakt ook een best geluid. (in vergelijking met mijn automatics)
Jorrit

Ga maar rustig slapen :slight_smile: het horloge maakt een min of meer ‘krassend’ geluid maar dat maakt het juist zo speciaal!

hans

Geluid bij beweging.
Ik heb zelf ook een Kinetic van Seiko de SLQ01. Ook hier hoor ik een ander geluid dan bij normale automaten. Let op, bij een normale automaat wordt de veer opgewonden. Hier gebeurt iets ander, n.l. de rotor drijft via een “tandwielmechanisme” een “dynamootje” aan waarin de stroom wordt opgewekt en wordt afgegeven aan een condensator. Dit gebeurt met een gigantische snelheid. Ik heb destijds een artikel gelezen dat dit dynamootje uiteindelijk wordt aangedreven met 150.000 omwentelingen per minuut. Ik had hierbij echter al meteen twijfels. 150000 is een abnormaal hoge snelheid, stel dat er een factor 10 verschil is ingeslopen dan is het nog altijd 15000 omwentelingen per minuut. Nog altijd een zer hoge snelheid. Je kunt je voorstellen dat de tandwieltjes die deze snelheden over moeten brengen “iets” aan geluid veroorzaken. (ter vergelijking een snelle DVD-speler draait met 7600 omwentelingen per minuut en daar zijn dan geen tandwieltjes in het spel)

Ik heb dit bij mijn eigen horloge nooit als “gevaarlijk” ervaren.
Mocht er nog twijfel bij je zijn, wat houd je dan tegen om deze vraag ook aan Seiko in Rotterdam voor te leggen? Ben dan ook benieuwd naar hun antwoord
Veel succes

1 like