Seiko kinetic niet zo shockproof

Beste mensen,

Gisteren gebeurde een van de rampscenarios waar wij zo bang van zijn.
Pushpin schoot los en het horloge kletterde op de stenen vloer.
Aan de buitenkant geen zichtbare schade en hij liep gewoon nog maar van binnen rammelde hij nogal.
Dus maar even opengemaakt en daar was wel wat stuk.
De rotor die uit twee delen bestaat die normaal aan elkaar vastzitten was weer in twee losse delen.
Als je het goed bekijkt zit het zware buitenste deel een beetje knullig vast met drie puntjes.Of die twee delen aan elkaar gelijmd zitten of gepuntlast weet ik niet .
De vraag is nu, kan ik die twee delen aan elkaar lijmen met secondenlijm of gaat het op een heel andere manier.
Ik ben een leek op dit gebied en kan eigenlijk alleen bandjes wisselen of korter maken dus ik vraag jullie om raad.
Ik kan hem natuurlijk altijd opsturen naar Rob maar als ik het zelf kan is dat natuurlijk makkelijker.
Hieronder wat fotos

Bij voorbaat mijn dank

Vooropgesteld, ik heb geen verstand van horloges. Waarschijnlijk is zo’n ding vrij eenvoudig te vervangen, en niet eens erg duur.

Als je hem toch wilt lijmen GEEN secondenlijm gebruiken. Dit kan niet erg goed tegen trillingen. Veel beter gebruik je “kneedbaar metaal/tweecomponenten lijm/metaalcement”. Dit hecht heel goed, en kan ook het eea hebben.

(ik heb er in het verleden weleens een magneetje aan een boutje van een schijfrem mee vastgezet van mijn rally motortje, en dat is nooit los gekomen.)

Dat is inderdaad wel raar dat die puntlasjes afbreken. En persoonlijk zou ik het niet lijmen. Ik zal gewoon aan Rob vragen of hij aan een nieuwe rotor kan komen,en zelf vervangen.

M.V.G. Andre

In geen geval zelf aan knutselen.
Je krijgt de twee delen nooit meer goed uitgelijnd.
Nieuwe rotor (laten) monteren is de beste en eenvoudigste optie.
In ieder geval succes!

[quote]In geen geval zelf aan knutselen.
Je krijgt de twee delen nooit meer goed uitgelijnd. [/quote]

Dat lijkt me nou juist een fluitje van een cent.

Aan een rotor wil je toch niet veel uitlijnen? Het is de bedoeling dat die niet in balans is. Zolang hij niet aanloopt moet het toch goed zijn.
Ik zou de puntlasje voorzichtig uitboren met een kolomboor en dan de rotor solderen.

Sorry, ik ben niet duidelijk geweest.
Ik doel inderdaad op het aanlopen van de rotor, met name eventueel tegen het achterdeksel.

Balen Lenno. Maar het is maar stoffelijk. Komt vast weer goed.
Gr,
L.R.

Het is opmerkelijk dat een val van ca 1,5 meter hoogte toch nog zoveel “kracht” in zich heeft ::o. Tegels zijn dan harder dan je zou willen :(Het lijken inderdaad puntlasjes die de geest hebben gegeven.

Gelukkig werkt het uurwerk nog wel gewoon. Rob heeft vast wel een vervangende rotor. Liever dit dan een knal op het glas of de bezel of een beschadigde buitenkant… Misschien zouden die veel moeilijker te vinden zijn ter vervanging (kast en bezel).

Misschien een beetje off-topic, maar ik vind dit best een mooi model! Heb je daar misschien een typenummer van oid?:smiley:

En het komt vast goed met deze beschadiging, lijkt me gemakkelijk te herstellen. Succes!

Volgens mij is er geen typenummer van.
Ik heb hem via dit forum gekocht als zijnde een mod.

Ok dat is jammer. iig bedankt voor je berichtje!

Vervelend!
Een nieuwe rotor kost omgerekend ongeveer 15 euro bij CousinsUK, alleen jammer dat er meteen 10 pond verzendkosten bijkomen. Mocht je interesse hebben, dan laat ik het wel weten als ik daar weer eens iets bestel. :)-D Lijkt me dat je die zelf wel kan vervangen…

Forumlid Ehwatch verkoopt regelmatig occasion Kinetics en is, naast Rob natuurlijk, heel goed op de hoogte van Seiko’s. Wellicht heeft hij nog ergens een uurwerk wat niet meer werkt en waar hij de rotor van wil missen. Met een pb’tje heb je duidelijkheid.

Succes!!

Ron

Bedankt allen voor het meedenken.
Ik heb een paar dagen geleden Rob van monsterwatches gemaild voor een nieuwe rotor.
Ik wacht eerst even op een bericht van zijn kant of hij zo een rotor kan scoren voor mij.

groetjes Lenno

P.S. ik heb inmiddels een mooie schroevendraaierset besteld .
Dan kan ik hem zelf vervangen schroefje uit, schroefje in.

Zeg lenno,

Je gaat je toch niet ontpoppen als een verwoed doehetzelver hoop ik.:smiley:
Enniewee, suc6.

Gr,

Lone Ryder

met die ogen van mij hahaha.
Ik ben al blij dat ik kan zien hoe laat het is.
Ik heb ook van die oogloepjes dus dan moet het lukken

En oppassen dat er geen haartjes in komen he? :wink:

Kijk, dat klinkt een stuk beter dan klooien mer Bisonkit!:smiley:

Dat is inderdaad zo. Je hebt het horloge ook bij hem vandaan, ik denk dat hij zeker nog onderdelen heeft liggen. Die heb ik niet, ik moet ze bij Seiko bestellen…

Tempus Fugit Schreef:

Forumlid Ehwatch verkoopt regelmatig occasion
Kinetics en is, naast Rob natuurlijk, heel goed op
de hoogte van Seiko’s. Wellicht heeft hij nog
ergens een uurwerk wat niet meer werkt en waar hij
de rotor van wil missen. Met een pb’tje heb je
duidelijkheid.

Succes!!

Ron