Seiko kinetic nooit meer batterij vernieuwen?

De Seiko kinetic schijnt al aardig wat jaartjes op de markt te zijn,bij dit uurwerkje drijft de rotor een mini dynamo aan die een condensator oplaad.
Toerentallen van honderdduizend toeren per minuut moet deze dynamo af en toe halen, als ik me niet vergis.:slight_smile:
Batterij vernieuwen behoorde tot verleden tijd.
Ik besloot eens voorzichtig te gaan uitkijken naar een goedkope tweedehandse.
Ebay werd afgezocht, en het viel ronduit tegen.
Op de wijzerplaten van de oudste modellen staat AGS, bij de latere Kinetic.
De meeste modellen vond ik ook niet mooi, en heel vaak zag ik modificatiesets te koop.
Vaak met de mededeling dat de condensator van de oudere modellen het na vijf jaar wel voor gezien hield.
Deze modificatiesets zorgden ook nog voor een veel langere opslag van de energie.
Ten opzichte van een normaal kwartshorloge had deze Kinetic niet veel voordeel.
Het zoeken ging toch gewoon verder en in Engeland kreeg ik er een voor twintig euro te pakken die ik mooi vond.
Na een week kon ik hem in ontvangst nemen, en inderdaad, na vijf minuten met het horloge rond gezwaaid te hebben bleef hij ëen minuut lopen.:frowning:
Gelijk een modificatieset besteld en na drie kwartier voorzichtig sleutelen lijkt hij het nu prima te doen.

De opgeslagen energie kan gecontroleerd worden door de knop op twee uur in te drukken.
De secondenwijzer gaat dan een eigen leven lijden en wijst een cijfer tussen de 1 n 6 aan.
De waarden met de nieuwe condesator zijn nu veel groter geworden .
Om de secondenwijzer weer zijn gewone werk te laten verrichten moest de kroon uitgetrokken en weer teruggeschoven worden.
Hoe alles precies werkt moet ik nog uitzoeken.:smiley:
Misschien gaat deze condensator langer mee dan vijf jaar.
Groet Chris

Heb je een gebruiksaanwijzing?
Zo niet, geef dan even het kastnummer door, dan download ik er 1 voor je.

Hallo cmjewllery

Nee ik heb nog geen handleiding gevonden.
Op de kast staat 5m42-0H20 nr 881571
Heel aardig van je.
Bedankt.

Altijd handig om toegang te hebben tot de juwelierssite van seiko :wink:

Kan hem alleen niet hier posten omdat het een pdf is.
Stuur me even je mail via PB dat mail ik het even.

Bedankt voor de Nederlandse handleiding Eveline.
Groet. Chris