Seiko Kinetic only

Sinds gisteren kan ik ook in dit topic meedoen.
In de eBaai vond ik deze kloeke duiker die als een SKA371 werd aangeboden maar die in werkelijkheid een SKA761 bleek te zijn, met het 5M82A uurwerk in plaats van het oudere 5M62.
Kast even opengeschroefd en inderdaad.
Nou, daar heb ik geen bezwaar tegen.
Band aangepast, gelukkig eerst ingelezen en daardoor alert op die minuscule busjes in de schakels.
Het is een forse jongen, de accupower is oké, hoe hij loopt moet nog blijken. Al met al een tevreden mens.

10 likes

Leuke aanwinst! Gefeliciteerd!
Ik was, zoals je helemaal bovenaan dit topic kunt lezen, ooit eigenaar van een pre-X BFK.
image
Altijd fijn hologe gevonden. Lekker robuust, goed waterdicht, zeer accuraat, geweldige gangreserve van 6 maanden en, niet te vergeten, een lekker stoer uiterlijk en mooie ‘dieptewerking’ van de wijzerplaat.

Denk met veel plezier terug aan dit horloge. Maar ik had op een gegeven moment meer dan 20 horloges (waaronder veel Seiko duikers), waarvan er enkele verreweg de meeste draagtijd kregen en ik merkte dat ik dit horloge eigenlijk vooral nog droeg om het een beetje opgeladen te houden. Daarom heeft ie op een gegeven moment het veld moeten ruimen.

Tegenwoordig is een Seiko Kinetichorloge een ‘rare bird’ aan het worden, uit een ander tijdperk. Seiko is alweer een tijd lang Kinetic aan het uitfaseren. Jammer, maar de solartechniek heeft het gewonnen.

Ik wens je in ieder geval veel plezier met de jouwe. Maar dit moet wel gaan lukken, volgens mij!

3 likes

Als die jou te groot/zwaar/lomp is mag je gewoon PB’en hoor :slight_smile:

1 like

Tegenwoordig is een Seiko Kinetichorloge een ‘rare bird’ aan het worden, uit een ander tijdperk.

Daarom dus gekocht :smiley:

2 likes

Voor twee tientjes vond ik op MP dit ding:


Leuk in de komende donkere dagen.

En als extraatje kan de BFK er zonodig in worden opgeladen.

Het lijkt te werken ook nog :grinning:

5 likes


Met deze lukt het ook.

1 like

Dat heb ik echt nog nooit gezien. Wasdat? :thinking:

Dat lijkt op de lader voor een electrische tandenborstel.

Lader van de Phillips Sonicare Diamondclean.

3 likes

8 likes

‘Nieuwe’ arctura. Eigenlijk was het mijn eerste. In 1998 kreeg ik een soortgelijke kado van mijn lief. Twee jaar terug raakte deze echter zeer beschadigd en economisch Total loss.
Nu toch weer één gevonden die het nog doet als nieuw. Voelt vertrouwd en zal nu weer zo nu en dan om mijn pols acte de présence geven. Super blij mee.

9 likes

Het betreft volgens mij een Seiko – JORG HYSEK KINETIC Arctura – 5M42-0E39 – Unisex – 1990-1999

2 likes

Klopt, ook wel de oerkinetic genoemd. Ik kocht hem eind 98 voor ons trouwen (voor mij i.p.v. een ring). Ik draag hem nog steeds, afgewisseld met mijn andere horloges, met veel plezier.

7 likes

Dit beestje weer wat nieuw leven in geblazen. Nieuwe condensator en glaasje.

9 likes

Al eerder had ik een pre X BFK…spijtig verkocht ivm andere horloges die ik meer droeg, de kinetic moet je regelmatig dragen voor de “accu”…maarrrrrrr de hang naar “de Tank”…echt een dikke SEIKO klatser heeft me doen besluiten een zoekertje te plaatsen hier op het forum…en met succes…vandaag binnen gekregen…de andere horloges zullen wellicht het veld moeten ruimen(automaat en eco drives)

:love_you_gesture: :watch:

11 likes

Ja, ik had ook de pre-X en het is ook gewoon een beest van een horloge. Soms mis ik 'm ook nog wel 'ns. Maar ja, das war einmal… :blush:
Jij gefeliciteerd en geniet ervan!

2 likes

Voortzetting van de discussie Seiko Kinetic only:
Ik kreeg het opladen met die Sonicare lader niet voor elkaar, maar met dat ding van die lampjes werkt het! Puur toevallig in handen gekregen doordat mijn moeder dat ding in huis bleek te hebben, gelijk ingepikt. Prettig, want de gangreserve van mijn BFK is na tien jaar serieus minder geworden waardoor hij steeds meer polstijd nodig had om niet stil te vallen, dat probleem is nu opgelost.

Had nog bij een lokale Seiko dealer gecheckt wat het kost om er een nieuwe capacitator in te zetten, maar hij waarschuwde dat het daarmee niet gegarandeerd opgelost is. Het kon volgens hem ook komen doordat het uurwerk zelf “stroever" wordt door indikkende olie, waardoor de batterij meer power moet leveren om de boel toch rond te trekken en daardoor sneller leegloopt. Vervanging van het gehele uurwerk zou dan aangewezen zijn, à raison van ca. 135 euro of zo. Vooralsnog maar even niet gedaan. Klinkt dat verhaal volgens jullie geloofwaardig?

2 likes

Pfoeh, vind ik een moeilijke. Ik heb 'm zelf niet lang genoeg gehad om zoiets mee te maken. Vind het scenario van de capacitator wel vrij waarschijnlijk klinken. Hoewel ik dacht dat die dingen toch wel 'n jaar of 20 mee zouden moeten gaan. Ik zou het probleem eens aan een horlogemaker (dus niet een juwelier/AD) voorleggen. Succes!

Het vervangen van het uurwerk lijkt mij lastig. Die juwelier gaat het opsturen naar Seiko. Die hebben, naar verwachting geen uurwerken die erin passen. Stel dat ze er wel een hebben, dan lijkt 135 euro mij aan de lage kant. Ik heb bij twee kinetics de capacitor laten vervangen voor een fractie van die €135 en ze doen het beide prima (zijn beide iets meer dan 20 jaar oud).

Die Seiko-dealer had het met zijn horlogemaker besproken en vervangen van het hele uurwerk was geen probleem. Als je het uurwerk kunt vinden lijkt het me ook iets dat elke horlogemaker kan en blijkbaar was het verkrijgbaar.

Alleen, haalt het uit? Ik krijg de neiging om toch eerst alleen die capacitor te laten vervangen. Bij wie had jij dat laten doen?