Hallo, ik ben liefhebber/ verzamelaar en sedert juni 2007 in het bezit van een Seiko Kinetic Perpetual SNP003P1 model 7D48. Het horloge ligt vanaf juli 2007 in de kast. Ik heb hem nu geïnstalleerd maar wat ik ook probeer de datum verspringt niet. Graag verneem ik ervaringen en tips.
Bij mijn Kinetic moest na lang stilliggen de accu vervangen. Mogelijk hetzelde issue.
Het luistert soms nauw om de 1e klik van de kroonstand te vinden voor datumverzet. Het eenvoudigste kun je de datumverstelling controleren door de kroon helemaal uit te trekken en dan de tijd voorwaarts te verzetten. Ben je 2 x rond geweest, dan moet de datum versprongen zijn. Is dat niet het geval, heb je een defect. En dat heeft naar mijn mening niets met de accu te maken.
Een defect kan ontstaat als de datum handmatig wordt verzet tussen 10 en 2 uur wijzerstand.
Hij is waarschijnlijk niet defect, maar heeft een Seiko perpetual calender. Dit uurwerk moet bij het plaatsen van een batterij " verteld" worden of het een schrikkeljaar + 0,1,2 of 3 is en welke maand van het jaar. Is dat echter niet goed gedaan dan klopt de dag/datum niet. Als het horloge wel goed ingesteld is, staat hij altijd goed en hoef je de dag/datum nooit goed te zetten.
Als de batterij helemaal leeg is geweest bij kinetic, geldt waarschijnlijk hetzelfde.
Hij geeft aan dat de datum niet verspringt…heeft niks te maken met een juiste datum.
verspringt ook niet handmatig door de wijzers te draaien?
Dank voor de reactie. Aanvankelijk niet. Maar ik heb met de handleiding in de hand opnieuw ‘‘geïnstalleerd’’. Sindsdien verspringt h ie steevast om 07:30, dus 7,5 u. later.
Ja, ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. Ik heb opnieuw te beginnen met schrikkeljaar, maand en datum ingesteld. Nu verspringt die elke morgen stipt om 07:30 u., dus 7,5 u. later. Seiko Nederland vraagt om het horloge via een plaatselijke dealer op te sturen maar ik heb er niet veel zin in omdat het verder in feite een gloednieuwe klok is die te lang in de kast is blijven liggen. Ik neem de latere verspringing voor lief.
Dank een ieder voor der reacties.
Dank voor de reactie. Het kan dat ik het verkeerd deed bij het opnieuw opstarten.
Toch jammer. Ik heb er de handleiding van caliber 7D48 op nageslagen en daar staat niks in over een reset-mode of calibratie-functie. Bij sommige calibers heb je die, en kun je bijvoorbeeld de wijzers of chrono weer netjes op 0 zetten.
Ja zeker jammer. Voorlopig zal ik het ermee doen lijkt het.