Seiko Kinetic reparatie

Ben hier terecht gekomen na een minder prettige ervaring van mijn Seiko Kinetic horloge.
Na drie jaar bleek de accu geen capaciteit meer te hebben.
Afgegeven bij de plaatselijke horlogemaker waarbij mij een onplezierige verrassing wachtte. Reparatie zou 95 euro kosten met een verhaal erbij dat er een duur apparaat nodig zou zijn om het horloge te repareren.
Na veertien dagen zou het horloge weer afgehaald kunnen worden.
Domme fout gemaakt door de horlogemaker te geloven, dat bleek later.
De veertiendagen werden zeven weken. Intussen had ik aangedrongen op teruggave van het horloge nu de reparatieduur fors werd overschreden.
De ene smoes volgde de andere op. Het horloge kwam niet terug.
Na twee maanden kon ik het ophalen. De prijs van de reparatie was veel te hoog dat was mij inmiddels al gebleken. De rest van het verhaal, speciale apparatuur om de reparatie uit te kunnen voeren klopte ook niet.

Ik ben gewoon opgelicht. Een andere conclusie is niet mogelijk. waarschijnlijk is de reparatie bij Seiko uitgevoerd. Jammer dat een vakman er dit soort praktijken op na houdt. Mijn Seiko duikershorloge dat vanaf dag 1 een minuut of tien achterliep is redelijk netjes gecorrigeerd door de reparateur.

Alleen Seiko? Nee, mijn derde horloge is een IWC Yacht Club uit 1980.
Van dat horloge heb ik het meeste plezier. De Kinetic is zoals te verwachten is zeer nauwkeurig. De duikersklok van Seiko loopt redelijk goed. Dat hangt af van de manier waarop het horloge gedragen wordt. Bij veel bewegen loopt dit horloge één tot twee minuten per dag voor. Bij minder bewegen loopt het iets achter.

Reparatie van technische zaken is een redelijk drama geworden de laatste jaren. Dat is snelle gegaan dan ik had verwacht.

Paulflex.

1 like

Welkom Paul Flex

Welke Seiko Kinetic is het?
Fotootje erbij?

Foto volgt morgen. Voor de foto moet ik mijn Zwitserse flitser even wakker maken. Dat duurt even. Foto’s zijn mijn vak. Op dit forum meestal erg nette foto’s compliment!

Seiko capacitatortje vervangen kan je ook zelf. Gewoon een kwestie van filmpjes kijken op toutube en niet te bang zijn. Waterdichtheid is dan alleen niet meer gegarandeerd.

Even een forumlid inschakelen die dit vaker gedaan heeft EN waterdicht kan testen kan ook. 4 a 5 tientjes all-in :man_shrugging: :innocent: Seiko Schiedam hoor ik - ahum, want ik mag geen kwaad spreken van de leiding - wisselende verhalen over. Vaak uit eerste hand.

Schiedam was ik al tegen gekomen.

Hierbij een plaatje van de Kinetic

Dat viel mee, prettige software

Deze heb ik ook liggen, na 10 jaar waarvan 1e 7 jaar elke dag gedragen en laatste 3 jaar helemaal niet meer is de capacitor defect. Ik volg het met aandacht. Volgens de AD is reparatie goed mogelijk, kost tussen 100 en 150 euro.

Grappig dat er nog z’n Kinetic is met een soortgelijk probleem.
De mogelijkheid bestaat dat de accu ook mot worden vervangen.
Die onderdelen kosten niet veel, nieuwe pakkingset is aan te raden.
Een ervaren vakman kan het horloge in 20 minuten herstellen.

De prijs die Casimir noemt is nog onvriendelijker.

Om het trage duikers horloge wat te corrigeren werden bedragen van 70 euro genoemd door Seiko dealers. Het klusje kan in een kwartier gedaan worden.
Ik stond er zelf bij.
Opvallend dat beide duikers horloges allebei even veel achter liepen vanaf nieuw.
Garantie? Ja vast. Gekocht via Ebay in Italië. Geen zin in een discussie met Seiko over garantie.

Reparatie is zeker mogelijk.
Mijn Kinetic heeft door de nieuwe accu veel grotere reserve.
De prijs die ik betaalde was pittig.
Het kan voor minder.
Jouw prijsopgaaf is nog hoger.
Dat is meer dan Seiko vraagt.
Doe wat je verstandig lijkt.
Schiedam duurt lang. De reparatie is goed uitgevoerd. Nieuwe pakkingen, waterdicht…

Heb mijn kinetic toch op laten knappen. Inderdaad best onvriendelijke prijs, full-service voor € 150, maar wel snel terug. Moet nog even uitzoeken hoe het nu zit met de capaciteit, maar het belangrijkste is dat ie weer wat draagtijd kan krijgen!

Mooi dat de Kinetic het weer doet. Veel plezier met dit bijzondere horloge.

Even op het knopje boven de kroon drukken. Dan loopt de seconden wijzer een stukje door. Daaruit kun je de reserve afleiden van de Kinetic.
Mijn Kinetic gaf tien seconden aan. Dat is nu twintig seconden geworden.
Afhankelijk van het model geeft twintig seconden een reserve aan van 1-1,5 maand of zes maanden. Voor mijn Kinetic is dat zes maanden.

De kosten ben je snel vergeten. Plezier van een goed werkende Kinetic blijft.

I know the drill.
Voor de reparatie gaf ie 5 seconden, nu sprint ie naar 18 en dan nog 2 kleine stapjes tot 20.
Wil hem 1 keer per week dragen om op gang te houden.
Kosten? Welke kosten? Waar heb je het over? :upside_down_face:

Wanneer jouw Kinetic identiek is aan de mijne en je nu 20 seconden aanduiding vindt bij het oproepen van de reserve heeft jouw horloge 6 maanden gang reserve. Heb je niet dezelfde dan heb je minimaal 4 weken reserve. Met een Kinetic kun je probleemloos even een ander horloge dragen.
Dat is een van de voordelen van een Kinetic met een goede reserve.
De Kinetic blijft op tijd lopen.

De Kinetic heeft inderdaad 20 seconden reserve.
De condensator en de accu zijn beide vervangen.
De kast is gesloten met gebruik van nieuwe pakkingen. Ben erg blij met de manier waarop de reparatie werd uitgevoerd.

Voor alle duidelijkheid, er zit of 'n condensator, of 'n Lithiumcel.

Oorspronkelijk werden de kinetics geleverd met 'n condensator, als deze niet meer werkt wordt deze tegenwoordig vervangen door een lithiumcel de Panasonic MT920.

Goed om te weten. Er wordt door verkopers vaak onjuiste informatie verstrekt over uitgevoerde reparaties.
Bij recente controle van de reserve zag ik dat die is toegenomen tot 30 seconden. Dat was een welkome verrassing.