Niet dat de wereld vergaat maar misschien een leuk weetje voor een watch nerd… ik had vanmiddag iets waar ik nog nooit een ander over heb gehoord, laat staan eerder zelf heb meegemaakt.
m’n Seiko Kinetic sloeg totaal op hol nadat ik hem wilde gelijkzetten… ( tijdje niet gebruikt en gewoon wat aangeslingerd, hij liep opvallend genoeg direct zonder EOL seconde… na een paar uurtjes polstijd,
gelijk gezet en het leek opeens wel een ventilator )
doet het nu overigens weer normaal “met” EOL seconde.
Iemand van technisch vernuft die weet hoe dit kan ?
Er zijn volgens mij ook types kinetic die zichzelf weer op tijd zetten als ze in één van de slaapstanden zijn geraakt. Vandaar de vraag welk type kinetic.
“op hol slaan” in dit geval dus als een ventilator rondjes draaien … de minutenwijzer was in enkele seconden 15 minuten verder en de secondenwijzer uiteraard enorm snel 15 rondjes vooruit.
het is ook niet een type dat een soort van slaapstand heeft, en die dan na het wakker schudden weer de huidige tijd en datum probeert in te stellen.
Iets vergelijkbaars heb ik gehad toen ik mijn BFK naar wintertijd wilde zetten. Kroon uitgetrokken en een uurtje later weer ingedrukt; liep dat ding mooi in 1 keer weer als een malle een uur door. Lijkt erop dat die van jou ook terug probeerde te gaan naar de juiste tijd…
tja… dat moet haast wel, alleen was deze al een paar uurtjes wakker en had ik het al grofweg op de juiste tijd en datum gezet… zeker een Seiko met slaap apneu ??
ik heb het helaas ook niet afgewacht, ik heb tijdens die draaierij eerst op de pusher voor de powerreserve gedrukt waarna het draaien stopte maar bij het loslaten van de pusher draaide hij weer even snel door… pas na het uittrekken van de kroon stopte het
en na weer terug duwen van de kroon liep hij “normaal” maar dan opeens wel met de bekende EOL seconde