Seiko kinetic werkt niet naar behoren

Hallo, ik ben Chris, ik ben nieuw hier. Ik heb een seiko horloge die ik al sinds 2007 draag.
Inmiddels heb ik 2 keer het glas en het riem vervangen. Een keer de rubberen pakkingen nadat het water naar binnen is gekomen na het vervangen van het glas.
Het knopje om te kijken hoeveel hij nog geladen is werkt sindsdien niet meer.

Daarna ongeveer 5 jaar gedragen zonder problemen tot nu toe. Ineens twee dagen geleden is hij helemaal gestopt met werken. Hij lijkt leeg te zijn. Achterop draait het gewicht niet of nauwelijks meer. De seconde wijzer slaat telkens een seconde over maar de tijd klopt wel.

Herkent u dit?
Ik heb een filmpje gemaakt :

Alle hulp en tips zijn welkom!

1 like

Ja dan is de zogenaamde capacitor op en dient vervangen te worden, deze kost normaliter zo’n €20 + arbeid.

1 like

Als de rotor niet draait lijkt me dat niet een capacitor probleem toch? Zou het uurwerk wellicht niet zijn gaan roesten door het vocht dat er in gekomen was?

1 like

Ja dat lijkt me inderdaad, ik las alleen het tweede deel van de tekst. Als de rotor bijna niet beweegt dan is corrosie waarschijnlijker.

2 likes

Dank voor de snelle reacties!

Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijke. Hoe moeilijk (duur) is het om te fixen?

Het overslaan van een seconde is een teken dat de condensator vervangen moet worden. Heb de mijne bij Rob van Monsterwatches gebracht. Was destijds een paar tientjes. De nieuwe zijn geloof ik ook van een beter type( gaat langer mee).

1 like

En in het ergste geval komt er een euro of 90 bij voor de vervanging van wat ik vermoed een 5M42 uurwerk + pakkingen en nog wat werk om de wijzers over te zetten.
Het juiste uurwerk is wel te vinden naast het kastnummer op het achterdeksel en een horlogemaker zal er niet al te veel moeite mee hebben denk ik.

2 likes

Het is een teken dat de batterij bijna leeg is toch? Als hij dan weer opgeladen wordt gaat het weer weg.

Dat denk ik ook ongeveer qua kosten als het uurwerk vervangen moet worden. In zo’n geval kan je dan ook gewoon naar een heel nieuw horloge kijken. Dat kost ongeveer hetzelfde, mss iets meer

Het lijkt erop dat de batterij (is tegenwoordig een lion celletje) onvoldoende is opgeladen. Vermoedelijk omdat de rotor onvoldoende draait maar mogelijk ook omdat de cel vervangen moet worden. Wanneer het horloge is voorzien van een 5M42 caliber dan is de vervanger een 5M62. Deze kost ongeveer 100 euro. Een reparateur vraagt voor het vervangen vermoedelijk 130 tot 150 euro. Een vervangende cel kost ongeveer 20 euro.

Wanneer je een beetje handig bent kun je de cel ook zelf vervangen. Er staan voldoende instructiefilmpjes op youtube. Ik heb dit zelf ook bij verschillende kinetics gedaan.

Succes,

Coos

Het beste en waarschijnlijk ook het goedkoopste is om hem bij de Seiko dealer binnen te brengen en te laten opsturen.

Is de seiko dealer goedkoper dan een andere juwelier/horologemaker?

Jazeker, de juwelier stuurt 'm ook naar Seiko en de juwelier berekent deze extra handeling aan je door.

2 likes

Lijkt er inderdaad op dat de batterij bijna leeg is. Opladen kan met regulier dragen wel even duren, afhankelijk van hoe actief je bent. Zelf heb ik een oplader voor mijn Kinetic, paar uurtjes en hij kan er weer tegenaan.

Edit: rotor in mijn Kinetic draait ook niet zo soepel als bij een automaat. Is altijd zo geweest. Na ± 7 jaar heb ik de batterij + pakking van het achterdeksel zelf vervangen met een kitje van eBay (UK verkoper).

1 like

Met een nieuwe condensator in mijn seiko kinetic,werkt hij weer prima,zelf er in gezet.de schroefjes(heel klein)met een klein schroevendraaier(licht magnetisch gemaakt)en deze voorzichtig er in geschroefd,is goed te doen,met geduld,en evt
een goede lamp/vergrootglas.