Seiko KQ 4821-8000: secondenwijzer hapert

Vreemd probleem met secondenwijzer, die op willekeurige momenten even stopt en daarna weer inhaalt.
Uurwerk zelf blijft overigens prima op tijd lopen.

Reeds nagekeken door een reparateur hier op HF, maar er is geen oplossing gevonden voor dit probleem.
Citaat reparateur:
“In jouw uurwerk is er maar één rotor/spoel aanwezig.
Dus zowel de minuten- als de uren- en de secondenwijzer worden dooreen rotor voort bewogen.Het haperen van de secondenwijzer heeft geen invloed op het juist aangeven van de tijd. Ondanks dat alle tandwielen goed zijn, blijft de secondenwijzer haperen.”

Verse batterij is geplaatst, geen effect.
Filmpje waar het effect goed te zien is.
https://share.ziggo.nl/ajax/share/02f6fbed02b4e5422d730202b4e545cf8404597c98a378d7/1/8/MzE/MzEvMjUz

Iemand een idee wat hier aan de hand is en wat er eventueel aan te doen valt?

Het gaat per 2 seconden zoals bij de EOL? Of is het ook soms meer?

Het ziet er idd uit als het EOL effect, ik heb een horloge wat dat dus af en toe doet, nieuwe batterij geen effect idd. zit ergens in een contact, springt dan 2-5 seconden door. Loopt ook idd perfect op tijd. Certina DS Master, ook 1 motor

Hou een stopwatch er bij, dan zie je of de seconde wijzer achter gaat lopen. Als de uren en minutenwijzer netjes de juiste tijd blijven aan geven en de secondewijzer blijft achter, dan is er een probleem met de as van de secondewijzer, (goed gemonteerd? Slippend tandwiel?) of misschien zit de secondewijzer een beetje los op de as.

Volgens mij heeft een stopwatch weinig zin: de seconde wijzer blijft staan en springt daarna weer 2 of meer seconden bij. Rondje is dus 60 seconde maar wel bv 45 sprongetjes. Bij mij soms een dag wel en dan weer weken niet…mee leren leven :slight_smile:

Lijkt inderdaad een EOL issue; de IC lijkt even kort een te lage batterijspanning te detecteren, dan weer niet. Is de batterij spanning daadwerkelijk te laag, dan zal het horloge continue 2 sec ‘tikken’

Wellicht ergens teveel weerstand. Alle contactjes goed schoonmaken lijkt me handig. Misschien is het dan opgelost.

Nu is het nagenoeg om de vier tellen, 2 tellem vooruit en dan 1 tel stop.
Ook met een nieuwe batterij hetzelfde resultaat,

Natuurlijk ligt het niet aan het aantal step-rotors, dit wordt alleen maar aangegeven dat er niet een aparte step-rotor voor de secondenwijzer aanwezig is.
Meerdere nieuwe batterijtjes geplaatst heeft geen resultaat.
Het gehele uurwerk is uit elkaar geweest en gereinigd.

Oftewel je hebt ergens een slecht contact, of op de print heb je een probleem met vermoedelijk weerstand.

Misschien, alternatief probleem - ik ken de constructie niet, dus giswerk - wordt er teveel stroom “getrokken” door bijv. vervuiling of een versleten motortje? Dan kan er ook een dip zijn.

Allen dank voor de suggesties.
Is er iemand die reparatie aandurft, oftewel, wie is zeker van zijn zaak?

De contacten welke geschroefd kunnen worden of waar de batterij geplaatst is, zijn gecontroleerd.
Ik kan geen speciale metingen uitvoeren, dus teveel stroom afnemen zou kunnen.
Een versleten motortje zou ook kunnen. al is het haperen weel heel regelmatg.
De tandwielen zijn allen 100%. Geen slippende asjes of secondenwijzer.

1 like

LOL, ik ben sowieso geen horlogemaker, maar hobbyist.

Zeker met oude beestjes is het veelal “trial and error”.

zoals gezegd heeft mijn Master iets soortgelijks. Ik heb er mee leren leven :slight_smile: maar ben wel benieuw of er een oplossing komt