Seiko loopt uit de pas

De Seiko die ik net van iemand heb overgenomen loopt uit de pas.
Om het kussentje en op de kast loopt ie mooi mee met m’n quartz , maar eenmaal om de pols loopt ie na een uur al zo’n 10min achter.

Is dit een bekend fenomeen en een kwestie van regulatie of duidt het op een defect?

Ik weet wel dat het horloge het laatste half jaar nauwelijks is ‘opgewonden’ en gedragen.

Het gaat om een Seiko 7s35 caliber.

Deze afwijking is zeker niet normaal.

15 sec/dag (meestal voor) is de grens die Seiko zelfs hanteert, vaak loopt ie in het begin meer voor, maar wordt ie na een paar weken zeer nauwkeurig.

Dus laten reguleren, maar wel nakijken voordat ze dat doen, want de afwijking is wel heel erg groot. Ook omdat ie bij stilliggen goed loopt is het verdacht.

Is dan evt. garantie ook van toepassing? Volgens zit ik nog binnen de termijn, maar dat zou ik na moeten zoeken…

Dat verschil is wel erg groot tussen dragen en niet dragen.

De meeste Seiko lopen ongedragen iets voor tov de gedragen situatie.

Kan het niet zij dat de minutenwijzer loszit of het minutenpijpje doorslipt ?

Dat zou ik dan bij de horlogemaker moeten checken want ik weet niet eens waar ik het minutenpijpje kan vinden :wink:

Ik heb 't even primitief een poosje bijgehouden -> pcklok gelijkgezet met de seiko (hoe precies is een computerklok eigenlijk ? :S)

Minutenwijzer zit niet los, maar secondenwijzer verliest binnen een minuut of 5 al 30 seconden. Aan de pols.

Ik zal m nu weer eens gelijkzetten en vervolgens gewoon wegleggen…

EDIT: Argggh ik zit me hier op te vreten !! Ik heb de seiko nu 20 min weer terug op het kussentje en loopt nog op de seconde nauwkeurig gelijk
Weg goede humeur! :smiley:

Uniek !! (tu) Ik heb nog nooit gehoord van een horloge die zijn baasje aan het foppen is…(:D(:smiley:

Wordt er wel chagrijnig van.
Laat het sowieso morgen even checken bij een seiko dealer.

Zoals ik al eerder vroeg, iemand enig idee of dit een kwestie van garantie is?

Ik heb vanmorgen even getest:

Zoals gezegd aan de pols: loopt het het binnen een half uur 90 seconden achter.
Om het kussentje op de kast: Niets aan de hand.
Van het kussentje op z’n zij: Niets aan de hand.
Van het kussentje met glaasje omhoog gericht: Niets aan de hand.
Van het kussentje kast naar beneden dus op het glas, begint het na een poosje achter te lopen.

Het is dus afhankelijk van de positie van het horloge…

Als je hem stilzet wijst hij per dag gegarandeerd twee keer de juiste tijd aan… Op naar de dealer zou ik zeggen, succes!

Dan fiets ik nog maar even langs de dealer, hoop dat er garantie mogelijk is.
Het is een model dat nooit in europa te koop is geweest, en gestempeld door een bedrijf dat ik niet heb kunnen vinden op het internet alszijnde seiko-dealer… :frowning:

Goed, ik heb even contact gehad met de persoon die 'm mij verkocht heeft.
De Klok is afkomstig uit GB en de dealer/verkoper bestaat niet meer :frowning:

Het klinkt wellicht gek, maar automaten moeten altijd even wennen aan de hartslag van een nieuw baasje he :wink: Ik heb zelf een Seiko 5 en die liep in het begins per dag een paar minuten verkeerd,maar na een paar weken gaat ie steeds beter lopen en na een paar maanden loopt ie perfect. Tegenwoordig draag ik 'm nog maar af en toe, maar hij blijft naukeurig lopen.
Dat zou trouwens ook verklaren waarom ie op het kussentje wel goed loopt.

Het advies van seiko was om het nog een poosje aan te zien en wellicht eerst de ‘veer’ op te winden voor het dragen.

volgens mij is het een automaat die je niet kunt opwinden…

Dus je moet hem gewoon een paar dagen continu dragen om de veer op te winden.

Sorry ik bedoelde ook niet opwinden, maar eerst een aantal x op een door hun beschreven manier te bewegen.
Dit zou de veer beter op winden dan het gewone dragen en wellicht helpen…

Je gaat dus een kwartiertje slapjes cirkeltjes draaien :smiley:

Succes!!

Misschien kun je hem een etmaal bij een collega-forumlid op een watchwinder plaatsen?

Vraag me sterk af of dit het euvel gaat her verhelpen aangezien het, hoewel weinig gedragen , geen splinternieuw horloge is.
Had eigenlijk al bij z’n vorige baasje ‘op temperatuur’ moeten komen lijkt me.


Normaliter is het een kwestie van hier afstellen. Maar aangezien jouw horloge wisselend loopt is er gewoon iets mis in het uurwerk.

Als ze een beetje sportief waren geweest hadden ze er gewoon een nieuw uurwerk in gepropt, dat kost geen drol.

Welk type Seiko heb je, misschien heb ik nog wat liggen?

Marz Schreef:

Sorry ik bedoelde ook niet opwinden, maar eerst
een aantal x op een door hun beschreven manier te
bewegen.
Dit zou de veer beter op winden dan het gewone
dragen en wellicht helpen…



~if everything seems under control you’re not
going fast enough~



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging op 24/10/2006
22:56 door Marz.

Het werkt :smiley: