seiko lord matic NA

Meer dan dat. Hij windt als het goed is gewoon automatisch op met dragen

1 like

Advies aan TS is dus gewoon dragen en geen service beurt i.v.m de waarde van het horloge. :+1:

:star_struck: Mooi :+1:

Groeten Iwan :motorcycle:

Vandaag in gebruik, hij lijkt zeer beperkte gangreserve te hebben, loopt direct na het schudden, lijkt na paar uur om de pols toch te stoppen, even schudden loopt het weer.
Wellicht te lang stil gestaan ?

1 like

Ondanks de kosten zou ik toch een service overwegen. Zonde om zo’n horloge niet te dragen, omdat er gebrekkig onderhoud aan is. Het is net een auto, geen onderhoud, dan gaat het kapot… Hoe dan ook, het kost geld…

Weinig gangreserve is meestal een verouderde veer, waar de veerkracht uit is.

2 likes

@koekoek kom maar door op de vraag van Frank, komt het door te lang stil staan? Dat is ook precies mijn angst met vintage horloges, als je ze nu zelf zou kunnen opknappen is het te doen. :smiley:

Vaak is het vuil en opgedroogde olie, waardoor horloges slecht lopen. Aan de andere kant lopen de vintage Seiko vaak als een tank, niet kapot te krijgen. Maar alles kan stuk, en ik beveel het anderen ook niet aan om vintage zonder onderhoud te dragen.

1 like

Zit niet mee dan, nu in korte tijd uit enthousiasme 2 x seiko gekocht.
Her andere exemplaar -ook mooi om damespols-
Heeft wel gangreserve maar loopt per dag 1 uur te snel.
Demagnetiseer apparaat gekocht, helpt ook niet.
Dus nu de keuze in de lade of laten servicen.
Persoonlijk vind ik de LM het mooist

2 likes

Ik vind het een erg mooi horloge. Persoonlijk zou ik zeker een servicebeurt overwegen, als dat betekent dat het horloge weer goed, schoon en klaar voor jaren lang plezier is.

Welke vd twee bedoel je.
Mijn vriendin vindt de LM het mooist
Overigens leden die hem kunnen/ willen servicen kunnen mij een bericht sturen !

Tja, wat is wijsheid en hoe handig ben je zelf? Het zouden zomaar de eerste stappen in de richting van zelf sleutelen kunnen zijn.
Een uur per dag is veel en ik zou de achter deksel er eens vanaf halen en een nieuwe demagnetiseer poging wagen. Ook hier is het belangrijk om het een paar keer te herhalen. Als de deksel er dan toch af is kun je eens een detail foto plaatsen van het binnenwerk en met name de balans.

Wat betreft automatisch opwinden komt het ook voor dat men gewoon te weinig beweegt wat zeker impact heeft op de gang reserve en dan is Quartz de enige oplossing. Geen idee of dit hier ook het geval is.

1 like

Ja sorry, die Lord Matic inderdaad. Die vind ik erg gaaf en ook echt weer eens wat anders. Daarnaast denk ik dat deze mooier staat om een vrouwenpols dan die andere. Niet alleen qua maat, maar ook zeker qua vorm.

Helemaal eens, bovendien heeft deze originele band nog.
Deze heb ik nog niet gedemagnetiseerd maar verwacht daar niet veel van.
Zelf durf ik het niet aan om hem te openen.
Ik ben zelfs met een horloge naar plaatselijke juwelier geweest om hem te laten openen voor een foto

De originele band maakt het inderdaad nóg dat stukje extra speciaal.

Nee, ik heb geleerd dat zodra ik ergens met de vingers aan zit, dat het dan kapot gaat :rofl:
Maar er zijn vast goede horlogemakers te vinden op en via het forum die je kunnen helpen hiermee.

Iemand tips voor een goed adres voor een servicebeurt van deze Seiko ?

Yes! Weet niet in welke regio je zit. Maar heb zelf goede ervaring met Kalle Slaap/Chronoglide, in Grootschermer (Noord-Holland). Anders even deze post checken.

Lekker funky horloge trouwens, die LM! Ik hou er wel van. De andere vind ik ook leuk, overigens.
Lekker servicebeurtje laten doen! Da’s, vind ik, ook een van de nadelen van een ‘goedkope’ vintage, zonder historie kopen: altijd minimaal een servicebeurt bij optellen en met een beetje pech ook nog een reparatie.

Hallo we gaan toch voor een servicebeurt vd LM.
Zonde om niet te dragen . Mijn vriendin heeft er schik mee en wil hem ook echt gaan dragen
De andere maar even wachten .

2 likes

Hallo allemaal alweer een tijd terug; update
Door dit forum in contact gekomen met liefhebber uit de achterhoek.
Die wilde beide horloges wel nakijken
De lord matic had een kapotte veer .
Beiden zijn nagekeken pakking vernieuwd.
Lopen prima.
En dat voor een zeer schappelijke prijs aan huis bezorgd.
Bak koffie erbij , prima.
Direct weer andere ook niet lopende seikos ingebracht.
Ook bij deze zeer schappelijk en goed gemaakt.

1 like

Goed nieuws, veel draagplezier!

Dank je