Ik heb hier een lordmatic liggen van mijn vader. Die wil ik gaan servicen, maar deze zit net even wat anders in elkaar lijkt het. Weet iemand hoe je hier het uurwerk uit de kast krijgt? Ik heb het geheel losgeklikt van het omhulsel.
Ik kan de wijzerplaat met het uurwerk oplichten aan de kant van de kroon. Ik vermoed dat bij dit horloge de kroon losgemaakt moet worden. Iemand een tip?
Misschien is het zo’n type kroon?
Back case en uurwerk gaan er uit via achterzijde, dan komt er ruimte zichtbaar om de kroon blokkering op te heffen.
Foto van ebay. Bin de pijltjes schroevendraaier insteken om de veertjes in te duwen:
Meer foto’s van waar je precies vastzit zouden wel helpen.
Ik geloof dat ik de uitleg gevonden heb…
https://www.google.com/search?q=removing+crown+seiko+5600&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari#fpstate=ive&vld=cid:4dacbb23,vid:ZeOQTBg3-7o,st:0
Volgens mij heeft deze geen deelbare kroon. De lever om de kroon los te maken, zal vlak naast de stem zitten, zoals bij het onderstaande voorbeeld. Dat is ook een model, waarbij het uurwerk er aan de voorzijde uitgehaald moet worden.
Hou er rekening mee dat het 5606 uurwerk geen beginners uurwerk is. Dat geldt trouwens voor veel Seiko uurwerken. Er zijn genoeg ervaren sleutelaars die niet graag aan deze uurwerken werken.
Veel automaat uurwerken hebben een (losse) module, die op de achterzijde van het uurwerk is gemonteerd. Bij de 5606 is dit in het uurwerk verwerkt. Prachtig, want het levert een mooi compact uurwerk op en dus een horloge met een lage kast.
Het snel verzet van dit type uurwerk is berucht, want in 90% van de gevallen is het kunststof wiel gebroken, doordat het vergaat in de jaren. Vervangen van het betreffende tandwieltje door een aftermarket metalen exemplaar is een lastige klus.
Kortom, een duidelijk ander uurwerk dan de standaard ETA exemplaren.
Aangezien het een (prachtig) horloge is met een emotionele waarde, zou ik nog even mee wachten, of uitbesteden aan een ervaren horlogemaker.
Zie ook deze link: