Als eerder begonnen verzamelaar maar als nieuweling hier, struin je lekker rond op het HF. Wat mij o.a. is opgevallen is dat de Seiko M158-5000 en/of de M158-5009 hier, tot nu toe, nog niet zijn langsgekomen. Of ik zoek natuurlijk verkeerd…
Het gaat dan om de Seiko met als bijnaam “Pan Am” omdat ze eind zeventig / begin tachtiger jaren vooral door piloten zouden zijn gebruikt. Het verhaal is dat deze (eerste?) Seiko LCD WorldTimer, door zijn gele display, ook goed afleesbaar zou zijn in de cockpit.
Er zijn twee uitvoeringen: de 5009 herkenbaar aan de stoere band (weet iemand de naam van deze band?) met op het display de afkortingen van bekende vliegvelden uit alle tijdzones. De tweede, de -5000, heeft een wat sjiekere band en zijn de namen van de steden voluit geschreven.
Hoe dan ook, zijn er leden die een zelfde model in de collectie hebben?
Zoals op de foto is te zien, zijn de batterijtjes leeg (SR1130SW). Van de -5000 heb ik het geschroefde batterijdekseltje los kunnen draaien met een muntje. Van de -5009 lukt mij dat met geen mogelijkheid.
Heeft er iemand misschien een idee wat ik nog verder zou kunnen proberen om het batterijtje te kunnen vervangen?
Volgens mij zag ik ooit opties getipt waarbij een houvast werd gevonden door iets groters met kontaktlijm aan het weerbarstige dekseltje te verbinden. Zou er eerst even op googlen om te zien hoe dat dan weer verwijderd wordt
Persoonlijk zou ik overigens verschillen tussen beide modellen niet koppelen aan het verschil in band maar aan de verschillen in de dial. O.a. symbooltje, LC en vooral de geblokte tijdsverschillenband
Bijgaand mijn worldtimer die ik lang geleden nieuw kocht (M158/5008) maar zonder doos helaas)
Grappig die toch weer iets afwijkende dial van de 5008. Vraag me wel af waarom Seiko dit zo heeft gedaan. Qua functionaliteit en looks is er m.i. nihil verschil. Maar hij ziet er top uit! In al die jaren vast niet al teveel polstijd gehad en/of heel voorzichtig mee omgesprongen. Je had er graag de doos bij gehad. Is er dan een doos geweest specifiek voor dit model?
Het batterijdekseltje zit zó vast, dat ik bang ben dat de lijm het niet zal houden. En als die het wel zou houden, inderdaad niet meer te verwijderen zal zijn. Maar dank voor de tip Misschien moet ik een exact passend tooltje fabrieken of zoeken en het daar eens mee proberen. Zonder werkend LCD, heeft hij wel z’n echte functie verloren…
Als het echt niet wil dan moet het horloge open zodat je het vanuit de binnenzijde kan proberen …
Een tip in het algemeen: gebruik altijd koperen/messing munten die perfect in de sleuf vallen (qua diameter vd ronding en qua breedte van het sleufje). Koper is zachter als het staal waardoor je nooit schade maakt. Verder heb je dan een perfecte grip.
Ik heb ergens een bakje met oude munten liggen daarvoor
Ik dacht gelezen te hebben dat de meeste lijm wel weer te ontkrachten is door bevriezing, maar kan zosnel even niets anders vinden dan deze link. Je kan natuurlijk eerst een testje doen, lijkt me niet te veel moeite voor zo´n leuke klok!
Het mooiste blijft natuurlijk het oude Swatch tooltje voor dat doel Ernst. Net iets te dun maar verrassend vaak voldoende om de minimale draai die de hatch - weer wat geleerd van je - bij Swatches nodig heeft, te realiseren. Nog nooit geprobeerd bij Seiko´s, Citizens etc maar je brengt me toch op het idee…
Dank voor alle goed ideeën!
Ik ga eens kijken of dat Swatch-tooltje ergens te vinden is. Aan oude (buitenlandse) munten hier een nogal flink gebrek
Batterijtjes zijn besteld. Kan in ieder geval de helft weer eens aan de gang én polstijd op de teller krijgen
Zoals geschreven ben ik op zoek gegaan naar het Swatch-tooltje. Meerdere afbeeldingen / leveranciers via Google te vinden, maar lastig te bestellen. Dat wil zeggen: levering naar Nederland was geen optie. Maar ik heb een prachtig, eigenlijk beter alternatief gevonden in Engeland: de “Coin-Sized Pocket Screwdriver”. Een perfect tooltje om batterijdekseltjes mee los te krijgen, zo is gebleken
Blij mee!
De truc is dat de dikte van de zijkant van de “munt” over de totale omtrek steeds dikker wordt. Je hebt dus in principe altijd de juiste breedte tot je beschikking. Ideaal! De M158-(5009) is dus weer tot leven gewekt
Waar ik deze muntstukschroevendraaier heb gevonden? Bij Survival Depot in Engeland…
Vastberadenheid Ernst. Een horloge dat het niet doet, is geen horloge. En bij deze vond ik dat niet kunnen. Dus je blijft net zolang zoeken, totdat je iets gevonden denkt te hebben…
En, en misschien ook vooral, creativiteit! Daar houdt ik wel van
Prachtig tooltje, ik ga hem ook bestellen
Koper is in het algemeen wel het betere materiaal, omdat je nooit je batterij deksel zal beschadigen.
In de situaties waarin het dekseltje zo vast zat als bij jou, tikte ik vaak vanuit de binnenzijde het dekseltje los op de sluitstukken. Dit muntje is echt het perfecte alternatief vwb grip, ook omdat je in dat gat een ‘hevel’ kan steken. Thanks !
Hallo, ik ben ook eigenaar deze mooie m158 5000 model en ik wil graag het glas vervangen, is er iemand die weet waar ik dit kan bestellen? Ik kom telkens op ebay uit en dan voor 36 euro exclusief verzendkosten. Is er een webwinkel?