Seiko made in Japan

Wat is het exacte voordeel van een made in Japan seiko. Krijg ik voor de extra investering een ander horloge dan een niet ‘made in japan’-versie. Ik kan hierover weinig terugvinden.

Volgens mij geen verschil, dacht alleen dat er minder in Japan geproduceerd worden. Sommige mensen vinden dat belangrijk.

Het ligt er aan welk horloge / model het is. Er zijn Seiko’s die uitsluitend in Japan zijn gemaakt, voor de Japanse thuismarkt en uniek zijn qua ontwerp of uitvoering en er zijn Seiko’s die op verschillende plaatsen -inclusief Japan- zijn gemaakt. Met als enig verschil het ‘made in…’ of alleen ‘Japan’ op de wijzerplaat. Je begrijpt dat er een zekere schaarsheid optreedt bij sommige modellen die een prijsverschil veroorzaakt. Persoonlijk heeft het me nooit zo kunnen boeien en zal dan ook niet meer gaan betalen voor alleen de 5 lettertjes.

Menno

Ik heb er sterke twijfels over dat een “Made in Japan” ook effectief in Japan geproduceerd wordt. Stel je in de plaats van Seiko : een zelfde horloge op twee plaatsen produceren ?? Efficiënt is het niet.

Meestal is “Made in Japan” duurder, maar af en toe zie ik uitzonderingen.

Wat ik wel heb opgemerkt : minder grote afwijking op een “Made in Japan”.
Kan toeval zijn. Zijn er nog mensen die deze ervaring hebben ??

BATMAN Schreef:

Ik heb er sterke twijfels over dat een “Made in
Japan” ook effectief in Japan geproduceerd wordt.
Stel je in de plaats van Seiko : een zelfde
horloge op twee plaatsen produceren ?? Efficiënt
is het niet.

Meestal is “Made in Japan” duurder, maar af en toe
zie ik uitzonderingen.

Wat ik wel heb opgemerkt : minder grote afwijking
op een “Made in Japan”.
Kan toeval zijn. Zijn er nog mensen die deze
ervaring hebben ??

Er zijn wel degelijk fabrieken in Japan en Korea. Azie is best wel groot. :wink: Seiko en Casio zijn gewoon de meest verkochte merken in Azie. Casio heeft zelfs een fabriek in Thailand die onlangs door de grote overstromingen is getroffen. Er is momenteel een schaarste aan G-Shocks waardoor de prijzen op ebay omhoog zijn gegaan.

Ik weet niet met hoeveel horloges de nauwkeurigheid hebt gemeten maar ik weet zeker dat

de fabrieken exact dezelfde apparatuur en QC hebben. Ik denk dat het eerder toeval zal zijn.

Een jaartje geleden had ik een paar SKX 007 opknappertjes gekocht,waaronder ook een made in Japan.
Op het eerste gezicht lijkt het dat alleen op de wijzerplaat 21 jewels en made in Japan er bij is gekomen, maar als je beter kijkt zie je meer verschillen.
Bij alle foto’s is de Japanuitvoering links.

De tandjes op de bezel zijn veel fijner bij de Japan uitvoering.

Het schroefdeksel van de Japanuitvoering is aan de zijkant meer afgerond de afbeelding van het golfje steekt verder uit en de cijfers en letters zijn er heel fijn en even diep ingedrukt.

Bij de Japanuitvoering is de zijkant veel ronder en verloopt de overgang zijkant-onderkant zonder rand.

De schokdemping van de balans is bij de Japanuitvoering nog van het oude Diashocktype met een goudkleurige borgveer.(Misschien niet orgineel ?)
Later ontdekte ik dat het deze wijzigingen aan de kast ook golden voor het oudere 7002 model en misschien ook de 6309 modellen.
Groeten, Chris.