Seiko: made in Japan?

Al surfend over het wereldwijde web kwam ik er achter dat van veel seiko’s er een ‘made in Japan’ uitvoering is, terwijl andere bv uit Singapore komen. Het verschil zit 'm dan in de woorden ‘made in japan’ op de wijzerplaat. Maar nu is mijn vraag: wat is verder het verschil? Afwerking, uitvoering? Wie weet hier hoe dat zit?

Mick

Ik heb er ook wel een het een en ander over gelezen op het Seiko-Citizen forum, maar ik kan je niet verder helpen.
Ik ben wel erg benieuwd!

Groeten,

Stefan

Ik geloof dat de Seiko monsters en Samurai in Singapore worden gemaakt maar weet het niet zeker. Op de achterkant staat soms mov. Japan of made in Japan.

Klopt, Seiko maakt ze in Japan en in Singapore, overigens met dezelfde onderdelen en dezelfde kwaliteitscontrole, verschillen zijn er dus niet, al zijn de “made in Japan” modellen soms wel wat gewilder, en dus duurder, maar niet beter.

Ruud

Made in Japan wil zeggen dat het horloge volledig is gemaakt in Japan.
Mov. Japan wil zeggen dat alleen het uurwerk gemaakt is in Japan en de rest niet.
Hetzelfde als bij Zwitserse horloge`s.

Ok prima, ik vroeg me dit namelijk ook al een tijdje af.

Groeten,

Stefan

Ik heb eigenlijk nog wel zon soort Seiko vraagje:

Kan het kwaad om een non- hacking uurwerk zachtjes in de verkeerde richting te draaien bij het verstellen om zo de secondewijzer tot een halt te brengen?
Ik heb wel wat gelezen hierover op het Seiko Citizen forum maar daar kan ik geen wijs uit.

Alvast bedankt!

Groeten,

Stefan

[edit] Ik heb het trouwens niet eens eerst geprobeerd, dus ik weet ook niet of het uberhaupt wel werkt, als het niet werkt wat is dan de beste manier om een non-hacking uurwerk bij te zetten?

Secondenwijzer zo tegenhouden kan geen kwaad.

Maar de dag erop loopt ie toch weer fout :wink: want zo precies is een automaat nou ook weer niet.

Ik heb een skxa53, die is made in Malaysia en wodt alleen in Amerika verkocht.

Titanium Samurais kun je alleen uit Japan halen, terwijl de stalen uit Singapore komen

En dan heb je een aantal limited editions, (geel, oranje, wit/zwart, zwart/wit) die alleen in Thailand te koop zijn. Maar waar die gefabriceerd worden…??

Waarom maakt Seiko geen serie monsters waar je wel de sec. wijzer kunt laten stoppen en hem ook gewoon kunt opwinden met de hand zoveel duurder wordt hij dan ook weer niet?

Dag Hennie, de Monster heeft voor zover ik weet een schroefkroon, en om iedere dag de kroon los te schroeven om het horloge op te winden en daarna weer dicht te schroeven vinden veelmensen een lastige klus.

Rolex had wel zulke horloge’s, ref.nr. 6694. Oude Oysterdate modellen welke je handmatig op moest winden, maar omdat je hem dan steeds dichtmoet schroeven was ditniet fijn bij dagelijks gebruik. Daarnaast zou je 'm weleens vergeten kunnen dicht te draaien en dan is het gedaan met de waterdichtheid. :wink:

Bedankt voor de info

Denk dat de vraag meer ging over een automaat die tevens met de hand is op te winden, dit kan namelijk bij de meeste Seiko’s niet, en is een veel gehoorde wens.

Ruud