Seiko Marine Master 300 (SBDX017) vs Tuna (SBBN031)

Vandaag heb ik de MM300 in echt gezien. Wat een te gekke horloge. Ik zit nu in dubio. Ik wou altijd voor de tuna gaan maar nu ik de MM300 heb gezien. Weet ik het niet meer zeker.

Iemand op het forum die beide horloges heeft gehad? Wat is jullie mening en welke hebt je gehouden?

Als het helpt: ik heb de Tuna 1 keer gehad en de Marinemaster 3 keer. :grin:

2 likes

Euuhhhh, ja. Ik kan het op meerdere manieren interpreteren.
De tuna is in een keer een sure thing, terwijl je een on&off relatie krijgt met de MM300

Of

Tuna was leuk maar de MM300 blijft je steeds volgen. Ook al heb je hem verkocht, je gaat hem binnen aanzienbare tijd terugkopen.

2 likes

Ja, eigenlijk moet je ze allebei hebben.:wink:
Maar als ik moet kiezen, zou ik de Tuna super vinden, maar zou ik uiteindelijk toch de MM300 willen… Qua ‘top-of-the-line’ en ‘hoger grailgehalte’… En dan heb je nog GS, natuurlijk. Maar goed, je moet altijd nieuwe doelen blijven houden, toch?:slight_smile:

Idd is de MM meer grail, dus die zal altijd door je hoofd blijven spoken wanneer je de Tuna om hebt.
Maar is het prijsverschil het jou waard?
Tuna is toch ook wel een hele mooie…

Oke, aan deze bijdrage heb je dus echt helemaal niets. Sorry :grin:

1 like

Ik heb - enige tijd geleden - de Tuna SBBN 015 ingeruild op een MM300 maar vond het niet echt een meerwaarde.
Kortom, vrij snel daarna de MM300 weer verkocht en weer een SBBN015 aangeschaft die ik inmiddels nog heb.

(nog) geen kriebels gehad om de MM300 opnieuw aan te schaffen.
Als het eens gebeurt, pak ik de Tuna er even bij en dan waait het weer over. :slight_smile:

2 likes

[URL=http://s499.photobucket.com/user/phj3/media/P1120815_zpsf9708850.jpg.html][/URL]

De MM300 is misschien het mooiere en beter afgewerkte horloge, maar de Tuna heeft veel meer karakter vind ik. Dit ondanks (of misschien wel juist door) het gebruikte 7C46 high-torque quartz uurwerk. Door zijn aparte vormgeving is het ook geen Sumariner-kloon, waar de MM300 net als vele andere duikers ook op lijkt.

5 likes

Inderdaad. Ik vind de vormgeving van de tuna uniek. En dat heb me altijd al aangetrokken. Maar heb die nog nooit in echt gezien. MM300 vind ik ook iets hebben.

Een paar plaatjes

1 like

Gavere band heb je d’r imho op zitten.

O.k., als het gaat om duikershorloges, is de Submariner, imo, een soort ‘benchmark’. Dit blijkt, vind ik, onder andere uit het feit dat de Submariner een aantal functionele eigenschappen heeft die in de jaren daarna door vele merken, waaronder Seiko, zijn overgenomen. Ook in de MM300 zie je deze terug. Sommige merken (een goed voorbeeld is Steinhart) hebben er daarnaast bewust voor gekozen om ook met de vormgeving zo dicht mogelijk aan te gaan zitten tegen de Submariner. Deze modellen zou ik dan ook klonen (of misschien hommages :wink:) noemen. Seiko is al sinds de jaren zestig een gerespecteerde aanbieder van duikershorloges met een vormentaal die heel typerend is voor het merk. De MM300 is dan ook een model met een heel eigen identiteit en een lange pedigree en hiermee (dus) geen kloon. Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

4 likes

Ik zou wachten op een Grand Seiko Diver met de wijzervorm van de MM300 :wink:

Nee serieus, de Tuna heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding (net als veel Seiko’s)
Daarnaast is de kast/band in verhoudig qua afwerking, kwaliteit etc…
De MM300 heeft wat mij betreft GS aspiraties qua prijsspunt maar de kast/band verhoudig is scheef
De MM300 zou een GS band moeten hebben qua kwaliteit om (voor mij) het prijspunt te verantwoorden
Heb de SM300 meerdere malen in de hand gehad maar toch om deze reden laten liggen
Heb uiteindelijk een Omega SMP300 gekocht en me ingeschreven bij Rob voor de PADI Turtle :wink:

Kortom voor mij de Tuna, als je hier op uit bent gekeken is hij ook makkelijker te flipperen

dat dus

nu nog een normaal formaat

1 like

true, die band en sluiting hoort echt niet in die prijsklasse dat mag echt een stap hoger… oh ja en saffier graag :wink:

kortom, zoals bij de (klatser alert!) Orient Saturation Diver

3 likes

Volgens mij is Squale gekomen met dit design en niet Rolex. Alleen bekend geworden door Rolex, de naam he…:wink:

Mijn persoonlijke voorkeur is de MM300, die heb ik nog steeds en de Tuna was na een week vertrokken naar een nieuwe eigenaar.

1 like

Is het correcte antwoord op dit soort vragen niet “koop ze allebei”? :wink:

Ik draag zelf momenteel weer met veel plezier een MM300, vind het echt een fijn horloge. Hij valt niet bij iedereen lekker op de pols, dat is erg persoonlijk. Dit is mijn tweede, ik vraag me al een week af waarom ik de vorige verkocht heb.

De Tuna heeft misschien wel een aparter ontwerp en zou ook zeker geen slechte keus zijn. Je kunt eigenlijk niet fout met een van de twee.

1 like

Ik heb een tuna en een MM300. Hele verschillende klokken en elk mooi op een andere manier. De Tuna is stoer en een slim stuk design, de MM300 is een blingy trip in een tijdmachine. Ik houd ze allebei maar de MM300 wint de meeste polstijd hier.

De MM300 vind ik ook meer eigen dan de Grand Seiko diver, die, alhoewel zeker mooier afgewerkt, meer op een ander bekende duiker lijkt.

1 like

Na lang wikken en wegen is keuze eindelijk gemaakt. met dank aan alle feedback van forumleden.
Het wordt heel waarschijnlijk de tuna. Ik heb de MM300 kunnen passen. Hij is erg mooi afgewerkt en kan absoluut GS dragen. Maar helaas zit hij niet zo lekker om mijn pols en past hij ook niet in mijn huidige collectie. Beetje veel
horloges met submariner stijl in mijn collectie.

Nu moet ik nog de Tuna gaan passen en dan zien jullie misschien een NA topic

Nogmaals bedankt voor jullie meningen en aandacht.

1 like

Nou, daar heb je een tijdje over nagedacht

4 likes

Nou, valt wel mee. Er komt steeds iets (ander horloge) tussen, waardoor het besluit wordt opgeschoven.
Was afgelopen weekend in Amsterdam en ben in de Seiko shop geweest en had het een en ander kunnen passen.
Er was een MM300, maar helaas geen tuna.
Het is nog te bezien of ik de Tuna kan kopen. Als de HFLE2017 Stowa doorgaat dan moet de Tuna weer wachten :wink:

Ik vind vooral de oudere tuna’s erg mooi. Met het oude type wijzers nog.

2 likes