Seiko Marine Master 300 Topic 🌊

Zie de 021 en andere opvolgende modellen wel als een MM300. Helaas geen MM op de wijzerplaat, maar voor de rest hetzelfde met de kast, uurwerk en specs. MI geen geweldige beslissing van Seiko omdat ze met de naam op de wijzerplaat een klassieker in handen hadden. Meeste mensen kunnen het toch niet direct lezen vanwege de lettergrootte. Het zij zo.

1 like

Dat is wel een dingetje waar ik het met je eens ben, de PS/X op de wijzerplaat is voor een serie aan duikers en andere “Professional Specifications” horloges best passend, en bij Seiko vinden ze dat alle professioneel te gebruiken horloges daar binnen vallen. Alleen vind ik dus dat de Marinemaster serie (net als de Landmaster en Flightmasters) net een stapje hoger in het segment liggen en dat ook op die manier aangeduid mag worden. Dus de SBBN, de SBDX, de SBEX, de springdrives etc. zouden dan dus de “[Marine/Land/Sky]Master” kunnen blijven.

En m’n enige MarineMaster 300 (maar niet degene die in dit topic past…)

2 likes

afbeelding

Officeel Seiko materiaal

Edit: foto van eerder uit dit topic geleend.

8 likes

BigTalkativeAsiaticmouflon-small

2 likes

Vette Orient ook!

1 like

Zeker wel is toch echt een marinemaster 300.:smile::+1:

Ook de opvolgers van deze marinemasters krijgen vanaf nu ook de x op de dial, wordt gewoon eenheidsworst allemaal ongeveer dezelfde dial van 200eur tot 5000eur ze zijn nu op de goede weg.:sob::sob:

Sinds het thuiswerken draag ik nauwelijks nog horloges. Vandaag vanwege het mooie weer maar even de Marinemasters in het zonnetje gezet en met de lume gespeeld. :star_struck:


12 likes


Sinds dinsdag in bezit, zo blij als een kind!

22 likes

Sinds vandaag mag ik hier niet alleen kijken, maar ook posten.

Wat een fantastisch horloge is dit zeg :star_struck:wauw.

30 likes

:sunglasses::+1:

1 like

Zeker prachtig zeg dat wel.

1 like

Hoe verhoudt de nieuwe zich tov de auto? Is het qua afwerking en feel ook verbeterd?

Een horloge vergelijken met een VW R-line :woozy_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik bedoel de oude. Swype fail. :sweat_smile:

2 likes

All Black… SLA035

13 likes

11 likes

11 likes

Ik moet zeggen dat beide horloges kwalitatief en qua afwerking om de pols hetzelfde aanvoelen - gewoon subliem. Identiek en niks op aan te merken. Zelfs de date-schijf van het uurwerk is nog steeds van aluminium (enkel kleur, of ook materiaal? Weet ik niet…), i.p.v. dat plastic wit.

Als ik meer in de details ga kijken, zie ik dat de lume is op de SLA023 gelijkmatiger is gedaan. Op de SBDX017 zie je op afstand al dat de lume oneffen is. Op de SLA heb ik meer moeite om het te spotten. Denk dat de lume aanbreng handwerk is? Ook zie je dat de printing op de chapter ring beter is. Kan ook zo zijn dat beide punten enkel bij mijn exemplaren zo is… :sweat_smile:

SBDX017


SLA023

Qua feel vind ik de keramische bezel inlay en de lettertype op de SLA beter.

Eens met wat @JJlind eerder ook al zei, betreffende de X/PS op de dial :smile: : Zonde? Ja, maar ik heb mij ook werkelijk geen enkel moment aan gestoord… Geen deal-breaker IMO! (Specifiek van de SLA023 vind ik de kleur ook een plus. De sunburst geeft meer diepgang aan de beleving :star_struck:).


Een downside vind ik de dikkere bezel (hoewel deze nu nog beter gript = praktischer). Het was al een dikkertje :rofl: . De vlakke saffier van de SLA vind ik ook iets minder. De bolle hardlex op de SBDX was veel charmanter en leverde soms onder bepaalde lichten leuke reflecties op.

Ik moet er wel bij zeggen dat als ik normaliter de tijd aan het aflezen ben, dat ik dan ook helemaal niks merk van de bezeldikte of de vlakke saffier.


IMG_6308

Tldr; resumerend wat ik ervan vind:

  • Qua afwerking wint de SLA-series het op de kleine puntjes (gelijkmatigere lume/dekking chapter ring print) - verbeterde productieproces?

  • Qua praktische waarde is de SLA-series verbeterd (grip bezel, bezel lume tot 20)

  • Qua feel en happy face wint de SBDX-series het. Losstaand van de sentimentele waarde die ik ermee heb, juist vanwege de duidelijke ongelijkmatige bolle lume, de bolle hardlex en de niet-perfecte printing die het mijn unieke Marinemaster maken.

Feit blijft dat het maakt niet uit welke van de twee ik omdoe, van beide horloges krijg ik een smiley face en ik raak er maar niet op uitgekeken. (En dat is wat telt :grin:). Die charme/klik is wat mij betreft hetgeen wat een MM300 een MM300 maakt. :smiling_face_with_three_hearts:

Dat kan ik bijvoorbeeld niet zeggen van mijn ex-Damasko DA37 (overigens ook echt een fantastisch horloge!), daar raakte ik snel op uitgekeken omdat er buiten de volledige lume niet veel spannends aan was.

Nog wat plaatjes om af te sluiten :grinning: Zo k*t altijd dat je de stofjes en vette vingers achteraf pas spot…

21 likes

Schitterende review! Erg mooi geschreven, daar kan ik dat mee. Binnenkort even de SLA021J en de SLA023J passen. :sunglasses::+1:

2 likes