Seiko Marinemaster Tuna 1000m

Ik dacht dat al die shrouds op seiko’s afdoende waren om stoten door duikers op te vangen.

Wat dragen saturation duikers? Gshock frogman? Of kunnen zelfs die het ruige werk niet aan of niet tegen helium gas?

Interessant artikel, thanks. Maar wel met 2 kant tekeningen. 1. Recreatief duiken in zonnig en warm water en niet inshore of offshore in Nederland met zware droogpakken 2. Hoe is het na 300 duiken.

Heb wel vorige maand een Gshock Frogman gekocht. Zeker Hufterproef maar wat er allemaal op zit, dan is mijn duiktijd allang voor bij. Maar wel stoer hoor en draagt prettig ondanks de grootte.

1 like

Is dat zo? Lees net een artikel dat beroeps (saturation) duikers dieper gaan;

Volgens mij is het zo dat als er diver’s 100/200/300 op de wijzerplaat staat het sowieso een ISO gecertificeerd horloge is. Dus voldoet aan de volgende specificaties:

Automaat of quartz? Voor alle belangrijke redenen zou ik een quartz kiezen. Ben je romantisch ingesteld dan volstaat een automaat wellicht.:wink:

95% van de beroepsduikers in Nederland zijn Cat A/B duikers en (inclusief Defensie en Brandweer) Saturatie duikers blijven op diepte en soms dieper, maar meestal via ROV. Het meeste werk (bouw-sloop-inspectie) vindt plaats tussen 15-35m. Dus drukwaarde is leuk maar niet het belangrijkste als maar tot 200m kan :slight_smile: hoewel ik dat echt niet ga halen.

Een kennis van mij is jarenlang beroepsduiker geweest en heeft al die tijd een Rolex Seadweller als back-up gebruikt. En ik begreep dat hij niet de enige was.

Maar is me nog steeds niet duidelijk waarom een prospex het bij jou niet zou overleven.

Met werk en klussen heeft mn seiko monster wat tikken te verduren gehad en heeft de slimme constructie van kast beschermt duikers bezel, schuin oplopende bezel beschermt weer glas. Hoewel mijn tikken butsen en krassen hebben veroorzaakt, weet ik niet of bij mij glas gesneuveld zou zijn. Maar tja, ik ben zoals gezegd ook maar een de desk diver en weet niet wat ze bij jou te verduren hebben. Beetje olie en oliedampen hebben ze bij mij ook overleeft. Hoewel, dat is plantaardige olie :laughing:

Benieuwd hoe hij deze met stalenband over zijn droogpak krijgt. Gaat mij niet lukken. Maar wil niet te veel afdwalen van het toppic. Want mijn focus blijft op de Marinemaster automaat of quartz.

Waarin zit je twijfel?

Heb niet zoveel met Quartz maar meeste adviseren mij toch de quartz. Qua prijs scheelt dit een hoop.

1 like

Dat is mischien wel de beste reden om voor een automaat te kiezen.:wink:

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Quartz is naukeuriger, beter bestand tegen schokken, stoten en magnetisme, heeft een langere gangreserve, zoals je aangeeft is de aankoopprijs lager, kosten voor onderhoud zijn beduidend lager en het meest kwetsbare punt van een duikhorloge, de kroon, hoef je minder vaak te gebruiken.

Daarnaast gebruikt Seiko voor de quartz Tuna volgens mij een uurwerk wat alleen wordt ingezet in dit horloge. Dat maakt het voor een quartz toch een beetje bijzonder.

Welke je ook kiest het is en blijft in beide uitvoeringen een heel bijzonder en orgineel horloge met een mooie historie. Succes met kiezen! :blush:

Dat ziet er ongeveer zo uit dus:
(SBBN031 op standaard stalen band)

Qua stevigheid kunnen de stalen tuna’s vrij veel hebben, maar voor wat eerder genoemd is, de corrosiebestendigheid, daarvoor moet je bij de titanium monoblock met keramiek zijn.
Er staat ook nog een filmpje op youtube waarbij ze de SBDX en SBBN 1000m versies testen tot 3.5 en 4 km, waarbij het nog best lang goed gaat.

Ook zijn er nog ergens fotos te vinden waarbij het duidelijk is dat de kast bij 5.5 km wel min of meer implodeerd (glas klapt).

Idd, mbv duikersextentie in de sluiting.

De beste lijkt me die vd tudor pelagos. Heeft tool loze micro afstelling, duikers extention en een flexibele stand dmv veren die zorgt dat ie straks om de pols zit, zonder te knellen. Volgens mij wordt je polsomtrek kleiner door hogere druk dieper onder water, en weer groter wanneer je weer naar boven komt.

2 likes