Seiko Marinemaster Tuna 1000m

Heb zelf al een aantal Seiko’s waaronder de Prosex SRPA81K1, maar ben nog steeds gefocust op de Marinemaster Tuna ofwel de 1000m automaat of 1000m kwarts. Ben zelf duiker dus kijk ook naar de eventueel toepasbaarheid van de klok binnen het duiken. Zoals

• Automaat meer gevoeliger voor stoten
  • Batterij moeilijk en duur te vervangen in Nederland
  • Gewicht van de klok.
  • Prijs tov de klok
    Kortom heel benieuwd naar jullie mening.

Dat klopt, dus hoe ga je hem gebruiken? Zal hij denk je veel schokken te verduren krijgen?

Dat valt allemaal in het niet tov een service van het mechanische uurwerk. :wink:

1 like

Tijd voor een duikbril op sterkte? :upside_down_face:

3 likes

Zal deze klok niet voor mijn duikwerk gebruiken, heb daar andere voor. Maar wat is de ultieme van de twee als men deze als echte duikklok zou gaan gebruiken.
Mijn Prosex b.v zou het nog geen week volhouden tijdens het werk en heel veel andere ook. Dus mooi en gaaf om te hebben maar niet ontwikkeld voor het echte duikwerk.

Volgens ik mij herinner gehoord te hebben van een Seiko-kenner, is de quartz versie van de Tuna uitgebracht na klagen van ‘saturation divers’ dat de mechanische versie niet voldoende tegen de stoten en druk kon die bij het diepere duiken, waarvoor ze gemaakt waren.
Of het waar is weet ik niet, maar er wordt op verschillende artikels wel verwezen naar die ‘legende’:

In that letter, he complained that Seiko Divers watches often filled with helium and lost their crystals in saturated environments.

De quartz zou dus beter moeten zijn als duikklok als je voor dit soort duiken zou gaan.

Bedankt Lordrembo :slight_smile: voor dit verhaal. Heel interessant om te lezen. Thanks

Koekoek, weet jij wat de kosten zijn hier in Nederland voor 1. batterij wissel en 2. voor service van het mechaniek.

Dat weet ik niet precies. Reken wel op honderden euro’s van een service voor een mechanische tuna als je dat bij Seiko laat doen.

De eerste Tuna was geen quartz. Dat gaat over de kast constructie, niet het uurwerk.

Worden de top of the line automaten en quartz uurwerken niet hier in Nederland bij het Seiko service centrum in Schiedam onderhouden?
Ik dacht dat alleen de spring drive chronografen naar Japan moesten voor onderhoud.

Yes, dat klopt idd. But the point still stands.
De eerste quartz heeft behalve een ander uurwerk een kast-upgrade gekregen tov. de mechanische.

Enigszins nieuwsgierig geworden, wat gebruik je dan wel bij het professioneel duiken?

Uiteraard is dit afhankelijk van de duik. Maar als beroepsduiker niet eens iets nodig, regelen ze bovenwater wel. Maar om je niet hellemaal naakt te voelen dan toch maar een Suunto D9 of de ordinaire Citizen Aqualand Classic.
Suunto D9 spreekt voor zich zelf.
De Citizen kost nog geen 400 euro nieuw, robust met stevige band, en werkt altijd. Nieuwe batterij kost 25 euro en daar kan je op blijven wachten bij de gecertificeerde dealer, nieuwe band kost ook maar 25 euro. Dus een zeer goedkoop en altijd werkend stuk gereedschap.

2 likes

Ik meen van Rob vernomen te hebben dat er in nederland nu ook 2 horlogemakers gecertificeerd zijn voor Springdrive. Weet niet meer waar en ook niet meer zeker, misschien dat het high beat of seiko gs was.

Als desk diver ben ik benieuwd waarom een prospex niet zou voldoen en wat het verschil Is tussen duikwerk (ik veronderstel recreatief scuba duiken?) en het echte duikwerk?

Overigens, wel een beetje triest dat Seiko dan prospex benaming ook op duikers zet die het echte duikwerk niet aan kunnen. Ik zou een dergelijk aanduiding voorbehouden laten aan de zware jongens. En de normale duik horloges gewoon diver’s 200m ofzo blijven noemen.

Ik denk dat dit iets te snel gezegd is. De 200m> zijn ISO gecertificeerde duikhorloges. Die kunnen het wel aan hoor :joy:

Ook vernomen over iso normen, maar nooit precies in de specs gedoken (pun intended…)

Weet bv niet of ze voor saturation duiken geschikt zijn.

1 like

Ah nee, daar durf ik ook geen antwoord op te geven. @hb2017 wat doe je?

1 like

Heb nog nooit een beroepsduiker met een Prospex zien duiken. Trouwens ook nog nooit met een Rolex. “Zware jongen” qua drukbestendigheid maar hoe zit het met " sloop proef" want slopen kunnen beroepsduikers.

(sportduikers duikt wat rond, beroepsduiker werkt onderwater). Dus denk eens van zoutwater, krassen, olie, laten vallen, etc.

Trouwens diver’s 200m of 1000m is leuk, en zegt iets over de drukbestendigheid maar ken geen duiker die op 200m is geweest laat staan 1000m.

1 like

@HanDavinci @hb2017
Ah, ik denk juist aan een artikel van een duiker over duikhorloges. Het zal wel al eens de ronde gedaan hebben op het forum, maar hier wel passend:
Real world test diving with the Rolex Submariner, Sinn U1, Seiko Turtle & Prospex PADI

Das mooi verkoop praatje. Dit zegt alleen iets over de druk. Een beroepsduikers gaat maar tot 50m. Belangrijker is krasbestendigheid, snelheid van reparatie, zon, zout, olie. Alleen de rubberen banden van Citizen gaan redelijk lang mee. Staal en zout is ook geen goede optie en voor de niet duikers. Probeer eens je klok met je stalen band om je pols te doen met jas aan. (Dus over de jas). Dat is hetzelfde voor een beroepsduiker met droogpak.

1 like