Seiko MM300 vraagje

Als een leek maar liefhebber van de Seiko MM, kwam ik op WUS deze tegen met een speciale beschrijving.

Ik citeer: "One of the big complaints about the MM300 is that it uses a Grand Seiko movement but comes unregulated from the factory. This leads to many owners being very dissatisfied with their $1900 watch running less accurately than many of their much cheaper pieces. The good news here is that this specific watch has given me EXCEPTIONAL accuracy. I am seeing approximately +1 spd when the watch is worn regularly. I did have a 25 day period that I experienced -4 seconds total loss. This is no guarantee but simply an reflection of my experience with this watch. "
http://forums.watchuseek.com/f29/fsot-seiko-mm300-sbdx001-1966402.html

Is dit inderdaad het geval? Of is het pure onzin?

Elias

Geloof ik niks van.
Kan mij niet voorstellen dat de MM300 niet afgeregeld wordt. Dat het wellicht altijd beter kan oké.

My 2 cents
Elf.

Ik draag op dit moment mijn vierde en net als de drie vorige loopt ook deze perfect, afwijking van een paar seconden per week. Seiko laat de MM300 echt de fabriek niet verlaten terwijl hij slechter zou lopen dan een SKXje van een tiende van de prijs.

Bekende klacht, uiteraard wordt hij afgeregeld, maar met een ruime marge die men niet verwacht bij een klok van deze prijs.
Laat ik het zo stellen, dit verhaal klinkt mij bekend in de oren.
Volgens mij houden ze voor de MM300 dezelfde specs aan als voor de goedkopere klokken zoals de Sumo dus -15/+25 sec. per dag.
Er zijn ook zat verhalen van mensen die op de MM maar enkele seconden afwijking per 24 uur hebben.

Sorry +15 / -10 seconden per 24 uur opgegeven voor de MM.

Wat is dat toch met die MM300 dat zoveel mensen hem wegdoen en opnieuw weer aanschaffen.
Ik heb er zelf ook een gehad en weggedaan en sta nog steeds achter de redenen waarom ik dat toen heb gedaan. :wink:

Klopt Frits. Het uurwerk wordt wel afgeregeld maar het kan volgens mij een stuk nauwkeuriger, alhoewel de mijne echt heel nauwkeurig liep, geloof + 4 sec per dag, niks te klagen.

De Seiko MM300 heeft gewoon het voor mij overbekende Seiko-probleem. Ik denk dat we allemaal wel Monsters (zelf ca. 10 x), Sumo’s (5 keer), Shogun’s (3 keer) en MM300’s hebben gehad en ook weer geflipperd… En eigenlijk zonder enige reden…tja, je bent gek of je bent het niet

Heb 4 jaar geleden een paar maanden een MM300 gehad. Bleef keurig lopen, max een paar seconden per dag afwijking. Geen probleem dus.
Wat ik wel een probleem vond was het (voor mij) matige draagcomfort. Ik heb grotere horloges (gehad), zoals de Omega PO XL en diverse Panerai’s die een stuk prettiger droegen. Op de (te smalle naar mijn mening) stalen band zwiept de MM300 om je pols alle kanten op. Gewicht zit te hoog. Kortom de MM300 komt er bij mij niet meer in.

Ik heb een MM600, afwijking niet meetbaar, minder dan een sekonde per week afwijking (spring drive), en die wordt nooit meer geflipperd. Een MM300 komt er misschien nog eens bij. Volgens mij heeft de MM600 ook nagenoeg hetzelfde uurwerk als de Grand Seiko springdrive duikers.

Groet Bert

Klopt ook wel, wat mij betreft. Omega PO XL zat inderdaad lekkerder.

Hi Eric, ik begrijp wat je bedoeld en ik ben ook zo gek :grin:
Alleen bij de MM300 had ik een aantal - voor mij - goede redenen :smile:

  1. servicen kan alleen in Japan (misschien inmiddels achterhaald)
  2. Geen saffier
  3. Verhouding band / kast
  4. Krasgevoelig, misschien voor mij te dressy voor een duiker.
  5. Geen gesigneerde kroon
  6. Oogt klein t.o.v. de hoogte op de pols.

En zo nog wat meer dingetjes :wink:

Ter compensatie heb ik de SBBN015 en de Sumo LE 50th Anniversery voor dezelfde prijs en hier voel ik mij beter bij (hoewel er bij de Sumo verkoopkriebels zijn :stuck_out_tongue_closed_eyes:)

Maar weet je wat het is, het blijft allemaal persoonlijke beleving en dit proberen de meeste van ons te rechtvaardigen door een hoop slap gel#l, zoals ik. :grinning:

Mijn vierde is denk ik :blush: een blijver. De eerste drie waren te nieuw, draag ik dan niet zo is gebleken. Deze heeft al wat butsjes en dingetjes en dat maakt dat ik hem lekker zorgeloos kan dragen. De metalen band is vind ik ook, waardeloos en ook lelijk. De sluiting is te dik etc. Maar op deze canvas band of Isofrane? Top, ook geen gewiebel meer e.d.

2 likes

Zou ook, zomaar bij mij, een stiekeme reden kunnen zijn geweest. :sunglasses:
We gaan trouwens ongemerkt toch weer off-topic. :wink:

Mijn citaat was verdwenen.

Ziet er op die band in ieder geval top uit Leen!!

OK ik begrijp het ‘probleem’ dat er gecreëerd wordt: de MM300 loopt aardig op tijd maar dat wordt besloten met een voor-die-prijsklasse breed interval. Ik dacht trouwens dat die GS uurwerken super waren en dat dat één van de grootste redenen was waarom zo’n klok zoveel kost.

Ook dacht ik dat iedereen op HF hier droomde van een Marine Master, dat is dus ontkracht :smiley:

Nou…zo scherp zou ik het nu ook weer niet stellen :wink:

Waar heb je dat bandje gehaald (die bruine)? Die is echt woest aantrekkelijk!

Dat is een Diaboliq band, te benaderen via FB.