Seiko Modders, I need your knowledge

Ik krijg binnekort een seiko skx terug in mijn bezit.

Uiteraard is het originele uurwerk een 7s26 en had ik dit graag vervangen. Ik lees op het interwebs veel verschillende dingen hoe en wat te doen bij een nh36 swap.

De wijzers wil ik dan in een keer ook mee vervangen. Klopt het dat ik de day-wheel van het 7s26 uurwerk moet overzetten op de nh36, een nieuwe stem en crown moet gebruiken omdat die van de 7s26 niet past op een nh36 uurwerk en alsook de movement spacer moet omzetten voor een betere fit in de case?

Graag hoor ik jullie ervaringen met het plaatsen van een nh36 in een skx en welke eventuele moeilijkheden jullie hebben meegemaakt en hoe deze zijn opgelost. Waar beter info vragen dan op dit heerlijke forum :smiley:

Groeten!

Waarom wil je dat vervangen?

betere timekeeping en hacking en handwinding :smiley: ik ben absoluut geen fan van de seiko shuffle

Qua timekeeping zijnnze gelijk. Het enige verschil is hacking en handwinding

2 likes

Seiko shuffel? Mijn ervaring is dat als die still staat ik hem oppak en dan loopt I al weer :sweat_smile: kan ik van geen van mn andere automaten zeggen.

Niet dat ik mij niet kan voorstellen dat het prettig is om zeker te weten dat je de tijd niet opnieuw in moet stellen als die een dagje niet om gaat.

Maar……de betere timekeeping is zeer gering, bovendien tijdelijk. Een automaat kies je niet om op de seconde nauwkeurig de tijd te lezen. Bovendien: wie heeft dat nodig? Hacking is (gedeeltelijk) mogelijk door de 7s26 “tegen te houden” met de knop. De Seiko-shuffle is erg efficiënt. Na een paar seconden loopt het horloge en daarna doe je hem om……Ik zie het probleem niet.
Ik zou er in ieder geval de moeite niet nemen om daarom zoveel om te bouwen……

Of het de moeite is of niet heb ik hier niet gevraagd :smiley: ik vind het tof dat er zoveel animo is maar ik ga toch de vervanging doen. Het uurwerk dat er nu in zit is te oud en is toe aan vervanging, een nh36 is makkelijker ook te vinden dan een 7s26. Vandaar dat ik het zo ook wou doen

1 like

Bij mijn weten klopt bovenstaand inderdaad.

Datewheel heb ik vermeden door een no-date wijzerplaat te gebruiken en mijn problemen begonnen bij het monteren van de stem in de kroon. Afbreken van de stem was het resultaat en toen ben ik er mee gestopt maar daar zou ik me dus even extra in verdiepen als ik jou was. :slightly_smiling_face:

Al met al zou ik het niet meer doen en gewoon een nieuw standaard uurwerkje kopen bij Rob (Monsterwatches), maar ik begrijp de verleiding goed. :smiley: Succes! :+1:

Heb ik ook voor gekeken maar 50 euro en out of stock :smiley: bij namoki heb ik de nh36 voor 10 euro meer :stuck_out_tongue: Ikzelf ga de mod niet ineen steken, dit ga ik laten doen door mn horlogemaker maar hij vroeg wat extra info hieromtrent

1 like

Geef je gelijk hoor. Zal per horloge verschillen (kijk naar de andere reacties), maar die skx van mij moet ik écht wakker schudden. Zit ik daarna rustig op de bank, stap ik in de auto of op de scooter : stil staan :unamused:
Moet ik alsnog de tijd veranderen en gaan wapperen.

MM200 :ok_hand:t4: pakken is lopen. En de avond ervoor opwinden is gewoon handiger.

1 like

Ik heb een seiko 5-je geupgraded van 7s26 naar nh36. Spacer heb ik niet gewisseld, dat gaat volgens mij net goed omdat ik ook een double domed saffiertje in heb gezet. En het 5je is er een met kroon op 3-uur, dus ik hoefde de dagschijf niet te wisselen.
In jouw geval heb je dus idd de nh36+stem nodig. De spacer en dagschijf van de 7s26 kun je overzetten.
Je hebt geen nieuwe kroon nodig. De oude stem kun je eruit draaien en de nieuwe er in (wel voorzichtig inkorten).
Hier een filmpje waar Jody een skx modt, rond minuut 10 wordt de dagschijf gewisseld en rond minuut 12 de spacer.

1 like

Ja de dagschijf moet je overwisselen.

Meestal wordt er een stem geleverd bij het uurwerk, zo niet… voor een postzegel stuur ik er wel 1 naar je op. Of in ruil voor de 7s26 :grin:

Je hebt een nieuwe kroon nodig, en er is genoeg keus.

Movementspacer hoef je niet per se om te zetten. Het uurwerk zit met de grijze spacer wat strakker in de de kast.

Ik heb nog een kroon en stem liggen voor je.

1 like

Doe me even een pb

1 like