Seiko modding: de Sea Urchin

Ik “verzamel” (is een groot woord) al zeker 30 jaar lang horloges. Hoofdzakelijk van het merk Seiko, simpelweg omdat ik de ontwerpen van hun duikhorloges echt heel mooi vind en het merk voldoende innoveert qua design. Inmiddels weet ik een beetje hoe ik mezelf in bedwang moet houden, en is het limiet max. 7 horloges in de collectie, wat neerkomt op iedere dag één.

Sinds een aantal maanden heb ik mezelf bekwaamd in de hobby van onderhoud en het modden van horloges. Een cursus horlogemaken gevolgd en aan de slag gegaan. Ondertussen al mijn uurwerken compleet uit elkaar gehaald, onderhouden, en weer keurig in elkaar gezet. Zweet op het bolletje, maar ze werkten gelukkig allemaal weer en ik hield geen onderdeeltjes over. Best handig bij horloges.

Maar goed, het modden is iets waar een aantal Seiko’s zich echt perfect voor lenen, zoals de SKX en de SNZF1x. SKX’en heb ik er al aardig wat van gedaan inmiddels, voor mezelf maar ook voor vrienden en kennissen. Recent heb ik een SNZF15 via Marktplaats overgenomen van een forumlid. Deze was nog volledig standaard en verkeerde in een best redelijk matige tot slechte staat. De kast en een ‘petina’-gemaakte bezel hadden bijvoorbeeld flink wat krassen erop en het uurwerk zelf kon ook wel het nodige aan TLC gebruiken. Dat had overduidelijk al een aantal jaartjes geen servicebeurt gehad. Mouwen opstropen en aan de slag dus.

Dit was het slachtoffer:

Het klokje liep ook niet echt goed. 5 minuten per 1,5 dag achterlopen is een indicatie van een probleem. De mainspring bleek z’n beste tijd gehad te hebben. Verder zat het uurwerk vol met de nodige opgehoopte vetten/oliën dus de ultrasoon-reiniger kon weer aan het werk.

Uiteindelijk is dit het eindresultaat geworden:

En moet zeggen, ik ben er best tevreden mee. Nog niet helemaal zeker of deze in de collectie blijft, of dat ik 'm ga ruilen/verkopen voor iets anders. Maar hij heeft wel iets dat iets losmaakt bij me. We zullen zien. Maar de Sea Urchin ziet er in ieder geval weer keurig uit en mijn skills hebben weer wat meer ervaring opgedaan.

Wat een geweldige hobby hebben we toch… :ok_hand::+1:

38 likes

Ik vind het een gave mod geworden.
Kudo’s en dank voor het delen

1 like

Uurwerk en onderdelen in de ultra soon?

1 like

Die is er zeker van opgeknapt zeg! Top gedaan​:+1::+1:

1 like

Ja hoor, in een badje van goede ontvettende niet-corrosieve reinigingsvloeistof gaat het schoonmaken in een ultrasoon reiniger van metalen onderdelen echt verrassend goed. Onder de microscoop ziet alles er echt brandschoon uit na 2 sessies van 480 seconden.

Edit: wel alles uit elkaar gehaald, de juwelen doe ik met het handje en kunststof onderdelen gaan er niet in overigens.

1 like

Leuk project! En bijzonder geslaagd :+1:

1 like

Thanks luitjes. Ik vind 'm ook wel erg geslaagd. Ik heb even getwijfeld tussen de Strapcode Super Engineer II als band, of deze rubberen horlogeband. Maar met de matte bezel vond ik de rubberen band toch mooier uitkomen. Iets stijlvoller en minder “tool”.

3 likes

Mooi verhaal en uiteindelijk een schitterend horloge. Leuk !

1 like

Wat een verbetering. Zijn er goede bronnen voor hoe je hiermee zou kunnen beginnen?

1 like

Top gedaan. Deze inlay en dat rubber staan hem veel beter.

Video’s kijken op YouTube. Van bijna alle uurwerken zijn wel stap voor stap video’s te vinden over hoe je ze compleet uit elkaar en weer in elkaar kunt krijgen.

1 like

Mooi, post aub meer van je projecten. Bezel is een zeer mooie match. Vind die engineer hem toch goed staan, zou zelfs tof zijn met een zwarte engineer 2 of een isofrane (stijl) rubber…?

1 like

Mooi geworden op rubber, klasse!

1 like

Complimenten, prachtige mod geworden. Een echte eyecatcher.

1 like

Inderdaad, Youtube staat er vol mee. Welyn Watches is een mooi startpunt.

Er zit nog een mod aan te komen van een Baby Tuna, maar die is niet zo ingrijpend. Ik ga struinen naar oude defecte horloges die ik kan herstellen en modden en misschien ook wel instructies erbij geven t.z.t. als ik vertrouwen en kennis genoeg heb om echt goede adviezen te geven. :wink:

1 like

Daar zeg je wat, een zwarte SE2. Beetje kostbaar om mee te experimenteren, maar dat zou zomaar erg mooi kunnen staan inderdaad.

1 like

Deze. Valt ook mooi een stukje over de lugs heen. Zijn niet duur ook.

https://www.bol.com/nl/p/zwart-22mm-siliconen-bandje-voor-samsung-lg-seiko-asus-pebble-huawei-cookoo-vostok-vector-gespsluiting-black-rubber-smartwatch-strap-gear-s3-zenwatch-horlogebandje-22-mm-4you-webventures

Gaaf ghoor, lekker bezig!

Je zegt; Een cursus horlogemaken gevolgd

Waar heb je dat gedaan?

Via Het Chronogilde, google maar even. Aanrader als je verder wilt met de hobby.

1 like