Seiko MODs. Jullie view?

Je eigen Seiko aanpassen is leuk lijkt me. Maar om alles goed te doen heb je wel wat meer gereedschap nodig. Moet uiteindelijk beter worden dan origineel. Dan kun je beter er 1 kopen.

En seiko mod is in mijn beleving iets anders dan fake …
(Fake hou ik niet van)

Een jaar of 10 terug , wisselde ik vaak zat met combinaties van seiko 5 / skx / monster … alles met de kroon op 4 uur.

Ze waren gewild ook bij mijn collega’s … en ik weet van een aantal dat ze een jaar of 10 probleemloos zijn geweest … dus echt slecht of rommel is het niet.

Toen had je naar mijn idee minder keus en nu zou ik het zelf niet meer doen, gewoon weg omdat er keus zat is binnen het merk seiko :+1:

1 like

Een Seiko is vrijwel altijd zijn geld waard, een Seiko mod niet. Maar het is wel heel leuk om te modden.

My 2 cts.

4 likes

Klopt :+1:

1 like

Zag gister een pressuretest ergens op YouTube. Goedkope machine die tot 11bar ging. De Ali backplate bleek niet tegen die druk bestand. De nokjes voor het openen van het horloge bleken te dun. Het ziet er allemaal leuk uit. Maar gezien de hoeveelheid gefakemodde Seikos die ik op Etsy voorbij zie komen verzieken ze de markt. Een SKX007 zie ik tegenwoordig voor 700 euro. Mijn SZNG11JK-whatever was 150 euro. Zit zowat hetzelfde caliber in. En geen dive bezel. En met deze laatste heb ik diverse keren gezwommen en een paar meter gedoken. Keuze mod/fake of origineel? Dan die 500-600 euro voor een originele prospex.

Jij vergelijkt gemodde Seiko’s met samengestelde horloges. Is echt iets heel anders!

2 likes

Er zijn veel leuke mods gemaakt (en nog veel meer te bedenken) door gerespecteerde HF-leden hier en door zelfstandigen zoals bijvoorbeeld Monsterwatches.

Vroeger ging dat om een andere bezel, saffierglas of beadblasten, wat toen erg in was. Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of het is te maken. En zolang dat met OEM-producten gebeurd is er niets aan de hand.

Maar als ik dan een mod voorbij zie komen met een fantasie wijzerplaat met bijv. Comex erop………dan haak ik af, hoe goed die mod dan ook gedaan is.

2 likes

Monsterwatches heb ik tot 2 keer toe een poging gewaagd contact op te nemen. Nooit een antwoord. Zit ergens in de buurt. Had gehoopt daar mijn snzg11 te laten fixen. Uiteindelijk verder gekeken. Bleek dat 150 voor een nieuwe betere optie.

Toen gingen monsters en skx voor 100/150 en seiko 5 50/80 ofzo …
Dus dat waren andere tijden :wink::+1:

2 likes

Seiko mods die ik leuk vind en eventueel ooit zou doen zijn dingen als mineraalglas vervangen voor saffier of een kwalitatief betere band om het horloge doen. Dingen als bezels vervangen ben ik geen fan van maar ik heb er ook niks tegen hoor. Zolang ze maar niet lijken op Rolexen oid daar trek ik , net als veel anderen, een lijn.

Weet ik inmiddels. Een SNZG met een NH36 zou leuk zijn. En een oranje secondewijzer. Maar dan wel gegarandeerd weer 100m waterdicht. Openmaken, aanpassen en weer dichtdraaien kan bijna iedereen. (met juiste gereedschap) En gezien mijn gezweet boven een oude Mac mini om een harddisk te vervangen en de tempsensorkabeltjes niet aan gort te trekken lijkt het me niet verstandig dat met mijn horloges te doen.

Helaas te laat ingestapt.

1 like

Leuk dat die dingen voor dat bedrag worden aangeboden, maar geen hond koopt het voor 700 euro. Ik heb pas 300 voor mijn 009 gekregen.

1 like

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze ook geen €700,- waard vind :grimacing::+1:

1 like

Met de SKX zit je nu ook wel in de leeftijd al dat waterdichtheid niet 100% gegarandeerd meer is.

Er zijn hier wel een paar jongens, die leuke en eerlijke mods maken.
Niks mis mee.
Je maakt wat je zelf mooi vind.

Tuurlijk bestaan ze. Maar laten we eerlijk zijn, 99% is gewoon shit. Incoherente onzin zonder ook maar een gedachte erachter.

Oké het is niet jouw ding maar dit hoeft ook weer niet! :point_down::face_with_raised_eyebrow:

Modden is eigenlijk begonnen om een bestaande Seiko nog beter of mooier te maken. Ik heb nog maar een mod gemaakt, maar heb als basis een originele SKX171 gebruikt en ben van daar uit verder gegaan. Het glaasje, bezel en bezel insert is aftermarket, maar de andere onderdelen zijn OEM.
Glaasje komt bij Monsterwatches vandaan en de bezel en bezel insert bij DLW.

Na het bouwen heb ik bij een horlogemaker gevraagd een pressure test te laten doen en het horloge kan rustig 200m aan. Dus hoe goed een horloge in elkaar steekt is maar net afhankelijk hoe serieus de bouwer het neemt.

Dit was het origineel:

En dit is het nu geworden:

Is het qua specs beter geworden? Nee dat niet, want ik heb het uurwerk gehouden. Is het qua uiterlijk beter geworden? Dat is subjectief :wink:
Ik ben er blij mee en dat is in de essentie ook een beetje waar het bij modden om gaat: je “verbeterd” iets, omdat je het zelf mooier vindt.

8 likes

Als jij het wil maken, leuk. Maar pretendeer niet dat het goede ontwerpen zijn, want dat zijn het gewoon niet. De verhoudingen kloppen niet, kleuren zijn gemismatched. Wijzers zijn te kort of uit verhouding met elkaar. Dat soort dingen. Je kan me niet vertellen dat je niet op z’n minst diep van binnen weet wat ik bedoel.