Seiko monaco uurwerk uit kast halen

Heren
Ik wil van mijn seiko monaco het uurwek uit de kast halen.
Het uurwerk zit in een masieve kast zodat ik niet bij de achterkant van het uurwek kan komen.
Wie weet hoe ik de opwindstift er uit kan krijgen om het uurwerk uit de kast te halen.
Bij voorbaat dank voor de tips.
Groet
Arie

Even gezocht voor je.
Dit is een van de antwoorden op dezelfde vraag.

#2 • Aug 7, 2012

I think you are misunderstanding the directions in the tech sheet. Stem removal requires that the movement is running (to prevent possible damage to the 2nd chronograph wheel). This is done by starting the chronograph with the start/stop pusher (2 o’clock position). Second item is disengaging the set lever, which is part of the movement, allowing the stem to be removed. With square wp cases the stem needs to be in the 1st or 2nd position, and the set lever is accessed from the dial side at approximately the 2 o’clock position. Cases with traditional casebacks are accessed from the back…but the stem must be in the 3rd position to depress the set lever and release the stem. FWIT, I’ve never seen a pusher that released a stem…(but it’s a great idea…think of it as job security replacing stems…). Regards,

PS: Why do you want to remove the stem?

Ik zou daar niet aan beginnen als ik jou was.

Het is geen chrono dus heeft geen pushers. Ik wil het uurwerk schoonmaken dus moet hij uit de kast

Welk model heb je dan. De ā€œMonacoā€ is de bijnaam voor de hierboven genoemde chronograaf.

Bij de meeste vierkante seikos uit die tijd bestaat de kast uit twee delen. Je moet de metalen shell er af halen. De drukkers tussen de lug indrukken hem er af duwen. Dan kan je het glas er af halen en het uurwerk er uit.

Ik denk dat ik er al achter ben bij 2 uur zit een gleufje naast de wijzerplaat daar kan je met een schroevendraaiertje een pennetje indrukken waardoor de stift los moet komen

Wat zou het makkelijk zijn geweest met een of twee foto’s van het horloge.

Fijn dat u er zelf uit bent gekomen. Mogen we zien wat u aan het doen bent?

2 likes

Abel ik heb nog een oude telefoon waarmee ik geen foto,s kan maken . Ik ben op zoek naar een nieuwe wijzerplaat maar wilde vast kijken hoe ik het uurwerk uit de kast moet halen op youtube vond ik een filmpje met een seko met zo.n zelfde kast dus weet nu hoe ik het t.z.t kan doen als ik een passende wijzerplaat heb gevonden.

1 like

Mazzel :slight_smile:
Als je het model nummer neer zet dan hebben we al een idee, vinden we leuk :slight_smile:
Cijfers xxxx-xxxx achterop de kast. Eerste vier staan voor uurwerk, laatste vier voor model.

1 like

Ik gok een 7019-5000 :innocent:

Nee verkeerd gegokt het is een seiko 7019-5090 ik heb net een bod gedaan op een wijzerplaat 7019-519 wat op de plaat staat op mijn wijzerplaat is dat door waterschade niet meer te lezen maar ik denk dat hij passend is.

Ik ben trouwens ook nog op zoek naar een passende horlogeband dat zal ook nog wel even zoeken zijn en dat terwijl je op ebay een compleet horloge van dit type kan kopen voor 60 of 65 euro. Maar ja dat heet hobby

Noemen ze dat zelfs ook al een Monaco tegenwoordig?

Ja ik denk alles wat vierkant is terwijl je zou denken dat het alleen de chronometers zouden zijnā˜¹ļø

Het is gelukt ik kon inderdaad via de wijzerplaatzijde een palletje indrukken waardoor de opwindstift loskwam
Het horloge is een cal 7019 5090
Ik heb hem gekocht via ebay uit india de eigenaar was er zuinig op want hij heeft zelfs plakband op het glas geplakt om krassen te voorkomen. Hierdoor kon ik de wijzerplaat niet zien. Bij ontvangst bleek de wijzerplaat sterk te zijn aangetast door vocht. Nu ik hem uit elkaar heb blijkt het uurwerk roestvrij. Ik heb inmiddels een nos wijzerplaat kunnen kopen via ebay en een horlogeband die wellicht past de band moet eigenlijk 24 mm zijn maar de aanzet aan het horloge is maar 10 mm . Ik heb nu een band gekocht van 22 mm en hoop dat die ook past en de 2 mm verschil niet te opvallend is. Afwachten maar wat de post brengt.
Ik heb de wijzers opnieuw gelumineerd maar de vloeistof was sterk opgedroogd dus het resultaat niet echt mooi als je goede ogen hebt. Ik denk er nog ff overof ik dit opnieuw ga doen

seiko

ik hoop dat het gelukt is nu een foto te plaatsen. Ik heb een NOS wijzerplaat kunnen kopen de wijzers weer voorzien van luminor en zelfs een passende seiko band op de kop kunnen tikken. op naar het volgende project.

2 likes

Mooi dat het is gelukt!

U bent een moedig mens.

2 likes

Fijn dat het gelukt is! Mooie wijzerplaat hoor