Seiko Monster hulp gevraagd

Ha HF-leden. Ik heb een vraagje om hulp…. Gisteren merkte ik dat er wat condens aan de binnenkant van mijn Seiko Monster 1e gen zat. Het bleek dat de achterkant niet goed aangedraaid was. Ik heb het uurwerk uit de kast gehaald en met een blaasbalgje droog geblazen en de nacht de tijd gegeven om verder te drogen. Nu wilde ik vanmorgen het uurwerk terugplaatsen maar merkte dat het wat lastig ging. Na terugplaatsing blijkt de stem niet meer goed te pakken en de minuten en uurwijzer erg moeilijk draaien. Ik ben bang dat ik teveel druk heb uitgeoefend op het uurwerk bij terugplaatsen. Echt zwaar k*t wat het is mijn favoriete horloge én het eerste horloge dat ik hier in het blauw heb aangeschaft….

Mijn vraag: is er hier iemand die mij kan helpen, mijn horloge kan repareren of weten jullie een adres waar ik goed terecht kan om mijn geliefde monster te laten maken?

Groet,
Dinand

Ps, ik ben sinds februari geregistreerd maar heb me nog niet goed voorgesteld, ik wil hiermee echter wachten tot ik mijn nieuwste aanschaf als NA kan presenteren: Malm Catalina

1 like

Hier op het forum zijn er ongetwijfeld mensen die dat kunnen fixen.
Ik heb de mijne paar maanden geleden bij een dealer gebracht. Met het verzoek hem op te sturen naar Seiko Nederland voor een service beurt.
Kost rond de 100 euro.
Maar dan is hij weer in topvorm.

1 like

Ik heb ze zelf nog nooit met een doorzichtige achterkant gezien?

1 like

Ik zou Rob van Monsterwatches een berichtje sturen. Gewoon een nieuw uurwerk erin. Dit kost niet de wereld en dan kan ie er weer jaren tegenaan. En ik zou er de originele deksel weer opzetten.

https://www.monsterwatches.nl/

2 likes

Het kan aan mij liggen, maar de stem lijkt een knik te hebben. Lijkt niet evenwijdig aan de kroon te lopen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij nu zo zwaar draait.

Ha Betula, dank voor je reactie. De Stem zit als het ware los in de kroon. Die heeft ruimte om te bewegen.
Groet
Dinand

Ah, dan klopt het dus met hetgeen ik zag. Ik ken dit soort horloges niet zo goed, maar je legt toch wel eerst het uurwerk in de kast en plaatst dan de stem terug alvorens je iets vastdraait? Wellicht dat het uurwerk niet goed is uitgelijnd waardoor het nu niet lekker gaat.

Kun je de stem wel normaal terugplaatsen als het uurwerk uit de kast is? Zo ja, dan nog eens extra opletten bij het terugplaatsen. Je zou normaal gesproken niet zo snel schade toebrengen bij het eruit halen en terugplaatsen. En een beetje condens? Dat hoeft niet direct grote schade te geven als het daarna goed wordt gedroogd (tenzij het continu zo is geweest bij de vorige eigenaar).

Klopt, heb ik een poosje geleden hier op HF aangeschaft. Ik vind het mooi om het uurwerk te zien.

Als het uurwerk uit de kast is gaat de stem er wel in en kan ik de dwtum aanpassen maar meer ook niet. Op tijd zetten lukt niet meer dus ik vermoed dwt er in het uurwerk iets niet helemaal lekker meer is.

Het klinkt alsof hij inderdaad uit elkaar moet voor een service. Zwaar draaien is niet ok en gaat zorgen voor extra achade/slijtage. Er staat een lijst met horlogemakers op dit forum.

1 like

Misschien gelijk een 4R erin als upgrade.

1 like

Dat is ook niet orgineel.
Dit is de orginele backcase.

Klopt, die heb ik liggen.

Klopt! Heb er twee :smiling_face:

Hoezo consumptiemaatschappij…. er zijn genoeg collega forumleden die het leuk vinden om te sleutelen en iemand te helpen. Lijkt mij een beter plan dan “doet het niet, gooi weg en koop een nieuwe”.

2 likes

Dank allemaal voor jullie reacties en meedenken. @Case gaat voor me kijken of mijn Monster nog te redden is of dat er een ander uurwerk in moet. Alvast hartelijk dank @Case !

2 likes

Nieuw uurwerk er in en klaar

In welke regio woon je? Rond Eindhoven dan wil ik er wel een keer naar kijken. Vaak is zoiets wat kleins, en kan het eenvoudig gerepareerd worden.

Hallo VMaxNL (Supermotor trouwens die Vmax, helemaal de Black Max :innocent:).
Dank voor je aanbod!

Ik woon in Hardenberg, even langsbrengen gaat dus niet lukken. Maar Case heeft aangeboden naar mijn horloge te kijken en ik heb met hem afgesproken dat ik hem naar Case stuur.

Nogmaals dank voor je aanbod!
Groet
Dinand

Omdat ik, met trustlevel 1, geen waardering kan geven aan een horlogemaker of verkoper, doet ik het even op deze wijze…

@Case bood aan om te kijken of hij mijn horloge nog kon repareren. Dus; opgestuurd en afgewacht. Na binnenkomst bij @Case, heeft hij me continu op de hoogte gehouden waar hij mee bezig was en wat er mankeerde aan mijn Monster. Dit deed hij zowel tekstueel als met filmpjes en foto’s. Erg fijn om te zien dat iemand je vraag en spullen serieus neemt! Na inschatting dat er ongeveer 2 weken over het bestellen van nieuwe onderdelen zou gaan, kreeg ik na een week al een bericht dat hij gerepareerd en onderweg was.

Al met al een hele prettige ervaring met @Case, ik heb mijn geliefde Monster weer om mijn pols - en die tikt weer alsof ie nieuw is! Hartelijk dank @Case! Ik kan je met een heel goed gevoel aanraden bij iedereen die problemen met zijn horloge heeft (of gewoon aan een onderhoudsbeurt toe is)!

4 likes