Seiko monster

Was van de week bij een horloge maker in Wateringen om mijn Breitling te laten servicen en daar zag de eigenaar van deze zaak mijn “Black monster” om mijn pols hangen. Deze man was geintreseerd in de Seiko’s , droeg zelf een Seiko kinetic. Hij deelde mij mede dat dit een leuke klok was en vertelde mij ook dat het automatische uurwerkje , de bekende 7s26 een redelijke uurwerkje is en niet meer dan dat.
Niet dat hij het uurwerkje afkraakte, integendeel maar deze 7s26 zit ook in de seiko5 klokjes die wel op de europeese markt wordt geleverd en in meerdere andere seiko’s.Dit is voor mij en uiteraard meerdere op dit forum geen nieuws maar… nu komt het: als deze uurwerkjes defect raken worden ze geeneens gerepareerd maar direct vervangen door een nieuw exemplaar en de kosten zijn ongeveer tussen de 75 en 110 euro inclusief het plaatsen ervan door de uurwerk hersteller. Maw als je een seiko5 koopt(kost nieuw minder dan het uurwerkje) en hij raakt door wat voor omstandigheden defect dan kan je het klokje beter gelijk in de afvalbak laten zakken en een nieuwe halen, is goedkoper dan een ander uurwerkje erin plaatsen. Dit ter info voor degene die een ooit in de toekomst ermee te maken krijgt als er wat aan mankeert. Wat mij ook opvalt aan het Monster is dat het niet consuquent sneller of langzamer loopt, de ene dag 10 seconde sneller , de andere dag 4 seconde sneller. Ook daar heb ik de horlogemaker info over gevraagd en deze zei dat dit soort uurwerkjes “gevoeliger” zijn voor polsen die de ene dag druk bewegen en de andere dag rustiger bewegen maw deze 7s26 zijn is gevoeliger dan de wat duurdere automaten maar da’s normaal, het prijsverschil tussen de duurdere automaten moet ergens in terug komen. Oh! nog een tip doe je klokje af als je een drukke sport beoefend, ik wil nog wel eens een balletje afslaan op de driving range van de plaatselijke golfbaan bij ons in de buurt .Ik ben een paar weken geleden vergeten om de klok “Seiko monster” af te doen enne ai! hij liep daarna gelijk 40 seconden langzamer.

Buiten het officiele circuit zal er bij de liefhebbers toch mensen zitten die een uurwerk kunnen vervangen c.q. repareren voor een redelijk bedrag.

Genesis

Oh! daar twijfel ik absoluut niet aan dat er goede klokken herstellers bij zitten die dat kunnen, alleen wil ik ermee zeggen dat je het kosten baten plaatje je moet afwegen. Tuurlijk is het leuk dat er mensen zijn die het een uitdaging vinden om zoiets te repareren en die het ook kunnen. Is aan mij helaas niet besteed , ik kijk alleen maar naar de klokjes en draag ze met plezier en als er wat mee aan de hand is ren ik naar de klokkenmaker en vraag of ze er wat mee kunnen. Moet wel zeggen dat de meeste klokjes die je kan kopen er over het algemeen weinig aan mankeert. Vriend van me had eens een leuk automatisch klokje via Ebay gekocht voor weinig , het was en chinees uurwerk en 5 atm waterdicht , haha! ahum! hij vergat hem een keer af te doen en dook er mee het water in. Tja er zat meer water in het klokkie dan in het zwembad(we hebben er wel om gelachen hoor!) het liep nog steeds maar na een dag of 3 stond ie opeens stil. Ik zei toen nog volgens mij is de chineese roestduivel toegeslagen, we hebben er om gelachen en het klokkie laten drogen maar hij vertelde mij later dat ie hem niet meer aan de praat heeft gekregen, tja heeft hem maar langzaam in de afval bak laten glijden want het klokkie was echt ter ziele.

Het is allemaal massa productie zowel van Seiko en ook van ETA dus een nieuw movement inzetten is soms goedkoper dan laten repareren. Movements van ETA zijn ook niet zo duur als men denkt.

Opzich logisch toch? Die uurwerkjes zijn immers niet handgemaakt, dus het arbeidsloon overstijgt al snel de prijs van een nieuw uurwerk.

40 sec langzamer lopen dan normaal vind ik wel een flink verschil. Maar of ik mijn monster daarvoor af doe… Je zet hem zo weer gelijk :slight_smile:

Maar zijn handmade horloges beter dan die machinaal in elkaar gezet worden? Alleen de prijs wordt hoger waardoor, precies door het arbeidsloon. Het uuwerk van het monster heeft door de jaren heen toch wel bewezen heel betrouwbaar te zijn en zit ook nog eens heel logisch in elkaar zonder al te veel onderdelen.

Dat is een heel goede vraag. Maar die zal iedereen denk ik anders beantwoorden. Een handgemaakt uurwerk heeft voor velen in elk geval een stukje extra immateriele waarde. En het is gecontroleerd voor het de deur uit ging.

Persoonlijk vind ik vooral het uiterlijk van een horloge interessant en de techniek binnenin. Of dat uiteindelijk door een persoon of een machine is gemaakt, vind ik niet zo belangerijk. Maar misschien veranderd dat als mijn portemonee groter wordt :slight_smile:

Overigens, voordat ik mijn monster kocht heb ik met veel interesse deze review van het 7s26 uurwerk gelezen:

http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/7s26/

Ja leuk en leerzaam, eenvoudig maar toch functioneel deze versie van het 7S26 movement. Je hebt ook een 7S55 movement van Seiko wat daar het verschil in zit weet ik niet zo, misschien de rotor mooier afgewerkt of nog meer jewels.

7s26: 21 jewels en day/date (monster, snk/seiko5 serie, skx007/009/011,023,025,031,033,171,171,a35,a53,a55 en nog wel meer)
7s36: 23 jewels en day/date (atlassen, snz-serie)
7s35: 23 jewels en date (samurais)
7s25: 21 jewels en date (komt niet veel voor)

En de 7S55 dan :frowning:

Als ik op http://www.seikousa.com/#FAQ kijk, en dan onder Operational Guide, dan zie ik geen 7s55??

Google geeft me dat ze in Seiko Superiors zitten.
Ziet er mooi uit:

Heeft alleen een datum-aanduiding.