Seiko new samurai heeft deze een “day-wheel?”

Vraagje voor de “modders” onder ons denk ik…

De nieuwe samurai heeft alleen een datum aanduiding. Het 4r35 uurwerk heeft (in de turtle) ook een dag aanduiding. Kan ik nu concluderen dat als ik een samurai heb, er een dag-schijf meedraait en verspringt onder de wijzerplaat? (En dat je dat dus voelt?)

Of is het uurwerk aangepast op een of andere manier?

Dank u alvast

Die heeft alleen een datum

De 4r36 in een Turtle heeft een dag en datum.

1 like

De uurwerken zijn verder identiek.

Je mist één tandwieltje, een dagschijfje en een c-washer. Maar er zit geen dagschijf onder de plaat van de Samurai, dus die kun je niet voelen klikken

Even ter verduidelijking, als je op je 4R35 een tandwieltje legt, daar bovenop het dagschijfje, vastzet met een C-washer en (bijvoorbeeld) een Turtle plaat gebruikt, heb je een Samurai met dag en datum. Dus die mogelijkheid is er wel.

1 like

Ah, ik ben misleid door een review waarin stond dat ze beide 4r35 in zich hadden… dank heren!

:thumbsup:

Enneuh hoe zit het de Soxa Doxa SKX mod?

1 like

Maar kan je op een 4r36 dan ook de “dag” uitzetten/ weghalen?

En in verlengende daarvan? Als een skx mod alleen een datum venster heeft, kan die “dag” dan ook uit?

Er zit wel een systeem achter, al tientallen jaren. Bij mechanische klokjes zijn de uurwerken die eindigen op 5 met alleen de datum en met een 6 dag en datum.

1 like

Yes. Heeft de Reverse Shark SKX van @mr_brakke bijvoorbeeld, zodat hij alleen de datum heeft.

Als hij de kroon de andere kant op draait, zal hij niks voelen, want het tandwieltje ehh…ligt hier in de doos.

2 likes

Yep, bij een 4R36 kan de dagschijf er heel simpel uit en dan voel je tevens de “klik” van het verspringen niet meer.
Dat zelfde geldt voor een 7S26. Deze schijven zijn trouwens uitwisselbaar (let op de 3 uur en 4 uur positie van de kroon).

2 likes

Weer wat geleerd! Dank u allen.

Ik ben mijn huiswerk aan het maken… merk je nu toch :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

1 like