Seiko News

Goed om te weten wel! Thanks :slight_smile:
Misschien toch iets voorzichtiger zijn :grin:

Ik kijk daar toch anders tegenaan. Volgens Seiko kun je in elk geval met hun horloges vanaf 5 bar al mee zwemmen.

En n GMT horloge niet hetzelfde als n duik horloge. GMT waren bedoeld voor piloten, veelvuldige reizende zakenlui enzo. Hoog in de lucht en lekker warm en droog binnen. Ze mogen dan door de draai ring gelijkenis vertonen met n duikhorloge, maar kwa specs zijn ze dat dus vaak niet.

Denk maar aan de bekende Rolex Submariner en de GMT master 2. Die laatste ziet er misschien zo uit, maar is ‘slechts’ 100m water bestendig.

Er zijn wel GMT horloges waarmee je kunt duiken. Maar dat staat er dan ook expliciet op, zoals bv de Planet Ocean GMT. Handig voor de jetset die graag overal visjes en koraal wilt kijken.

Bovendien zou ik uberhaupt niet met n duur horloge douchen. Maakt niet uit of t n duiker is of niet. Zeep schijnt namelijk schadelijk te zijn voor de pakkingen die vocht buiten je horloge houden.

1 like

Ik baseer me op een persoonlijke ervaring, wat natuurlijk exemplarisch kan zijn. Één enkel voorval maakt nog niet dat het de regel is natuurlijk. Maar wat je leest en hoort is dat door de beugel genomen men niet adviseert om te diep te gaan (of meer doet dan een beetje zwemmen) met 10-bar horloges.

Interessant stukje leesvoer trouwens, dank je Marnix! Zeker bij het claimen van garantie wel handig zoiets. :+1:

Edit & PS: met mijn SKX die van 1996 is douche ik al jaren, en dat zonder enige problemen. Ik vervang overigens zelf wel de rubber seals iedere 2 jaar. Maar dat is sowieso het advies dat Seiko geeft voor duikers wanneer je ook echt duikt (zoals ik doe) met hun ISO gecertificeerde horloges.

1 like

Tja, ze geven ook aan bij 10 bar alleen zwemmen. En dat is dus aan t water oppervlak. Of het moet een ISO gecertificeerde duiker zijn. Wel apart dat ze die ook al met 100m vermelden. Heb ze niet eerder gezien.

Betreft garantie en waterschade. Ik hoor vaak verhalen dat dit afgewezen wordt vanwege ondeugdelijk, niet conform gebruik, of iets in die trant.
Zo van dat je waarschijnlijk de kroon niet goed hebt dicht gedaan. Of bij menig chronograaf, dat er misschien (per ongeluk) onder water aan de druk knippen is gekomen.

Tja, alles verouderd natuurlijk. Dus op den duur is vervangen sowieso nodig. Kan me voorstellen dat ze dat adviseren voor de echte duikers. Zo hoorde ik ook dat bij de brandweer ze uit voorzorg periodiek de pakkingen moeten laten vervangen.
En als je zo periodiek de pakkingen preventief vervangt, dan heeft zeep blijkbaar niet de tijd gehad om ze aan te tasten.

Over douchen gesproken. Ik heb circa 15 jaar n dedicated douche horloge. Nog nooit de pakkingen op deze G-Shock vervangen. Toegegeven, t is n Solar powered ding, dus ook nog nooit geopend voor n batterijwissel. Ook nooit problemen mee gehad. Hij gaat t alleen niet lang meer volhouden. De rubberen band begint te scheuren en ik heb weinig trek om er n nieuwe voor te kopen. Heel misschien dat ik er nog n NATO door kan schuiven. Anders gaat ie met pensioen…

1 like

G-Shock’s zijn tanks, punt! Als de o-ringen goed zijn voorzien van een siliconen gel, je ze nooit opent, dan kan het eigenlijk niet echt fout gaan wanneer je ze niet blootstelt aan te grote drukverschillen en zout water. Maar dat geldt voor de meeste horloges wel.

Ik ben sportschutter en de o-ringen van mijn luchtpistool en luchtgeweer moeten ook regelmatig vervangen worden, simpelweg omdat deze blootgesteld worden aan extremen (200-bar druk, autoband is voor de goede orde 2,4 bar gemiddeld). En dat is eigenlijk wel iets wat de regel is; extremen betekent meer onderhoud. Zout doet (bij duiken) natuurlijk erg veel in combinatie met 20 tot 40 bar druk. En dat is iets waar 95% van de horloges nooit aan blootgesteld worden.

Voor wat betreft garantie, ik hoorde hetzelfde destijds met mijn verzopen 5-Sports serie. U zal wel iets fout gedaan hebben. Na juridisch advies en dreigen met advocaat (omgekeerde bewijslast) is het klokje uiteindelijk wel vervangen onder “coulance”, maar niet iedereen gaat zover. Het is omdat mijn beste vriend advocaat is, hij mij zakelijk vertegenwoordigt, dus mijn toegang tot “het recht” wat korter is dan gemiddeld een ander. Recht heb je niet, recht kun je krijgen indien je er voor vecht… helaas…

1 like

6k voor een Seiko. Nog niet in 6000 jaar…

Ik heb een Quartz Certina die ik twee keer hebt teruggestuurd omdat de secondewijzer niet netjes op de indices slaat. Twee keer het horloge teruggehad met nieuwe wijzers en pressure test certificaat, maar nog steeds niet goed… Verder een prima klok…

Dat blijkt dan maar. Wel wordt ie de hele tijd blootgesteld aan zon/daglicht. Na t douchen vedwijnt ie steevast achter t vensterbank. Dat zou ook niet zo goed zijn voor kunststof. Maar ben dus benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan.

Zelf zou ik sowieso niet zo gauw n niet duik horloge in contact laten komen met water. N collega had als huwelijkskado n horloge gekregen.
Droeg ie em n poosje tijdens t werk in de keuken (horeca). Was t op n dag ineens n aquarium. Hij was waarschijnlijk ergens achter blijven steken ofzo, want zn kroon zat open en vocht was binnengedrongen.

Vandaar dat ik tijdens t werken graag n duiker draag. Kans is klein dat daarbij n kroon onbedoeld open gaat.

1 like

Heb ik op veel van mn automatische en handopwinders ook. Helemaal kierewiet wordt ik van het er op te letten :wink: :upside_down_face:

1 like

Zucht… :zipper_mouth_face:

kleine dommerd

2 likes

Hahaha

Wat ik altijd heb begrepen is dat die “speling” met opzet in die ETA uurwerken zit, om ze schokbestendiger te maken. De Longines VHP, waarbij alle wijzers direct door een micromotor worden aangedreven, heeft dit niet. Daarbij lopen de wijzers spatgelijk op de indices.

1 like

Dat heeft toch niets te maken met het punt waarop de wijzer slaat? De startpositie zou iets eerder of later moeten zijn, de beweging is immers altijd even lang…

Bij de quartz Omega’s was dat toch wel afhankelijk van de positie. Er zat echt een klein beetje speling in de aandrijving.

Ik wel, zo zie je maar ervaringen kunnen verschillen. Voor mij geen Tissot meer.

Dat snap ik ik jouw geval wel, je kan er de patser niet mee uithangen. Dan is de lol er natuurlijk snel vanaf.

Niet mijn kleurtje, maar ja, wel de superieure “spring drive” technologie.

Prijs kijk ik niet naar. Als het alle doosjes raakt, is het oké.

1 like

De GS modellen zijn geweldig, en er heeft er eentje op mijn wensenlijst gestaan (bijna gekocht zelfs). Maar er is ratio en gevoel. En qua gevoel heb ik het even gehad met Seiko.

Ik vind het wel mooi, maar gewoon veel te groot!

Daar komt bij dat ze dat power reserve metertje nu toch echt wel eens mogen weglaten!

Ik heb verschillende op de radar gehad, maar de 9F quartz met de zilverkleurige sunburst plaat (typenummer moet ik je even schuldig blijven). Ik heb ook al eentje uit het blauwe forum om de pols gehad, maar uiteindelijk de knoop niet doorgehakt.