Seiko NH25A in Vostok Europe Anchar loopt niet vloeiend

Het hele verhaal klinkt voor mij alsof de secondewijzer
niet goed klemt op zijn asje…

mvg

Het wordt nog wat aparter… Zojuist mail terug gehad van Wereldhorloges en de NH25A die vermeld staat op de site en in de manual is niet juist.

Ik citeer:
“Het is overigens niet een NH25A uurwerk, maar een 8215 van Miyota. Dit uurwerk is in de nieuwste Anchar gezet, mede door de optie om het uurwerk ook handmatig te kunnen opwinden. Dit is niet mogelijk met een NH25A.”

Dan zou ik alleen de Hacking Seconds missen ten opzichte van de NH35A.
Maar als het uurwerk handmatig opgewonden kan worden, dan moet ik op den duur toch een weerstand gaan voelen op de kroon? Bij mijn ETA 2824-2 heb ik dat namelijk wel, bij de Vostok kan ik draaien tot ik een ons weeg.

FeaR1986 Schreef:

"Het is overigens niet een NH25A uurwerk, maar een
8215 van Miyota.

Dat zou wel de “stutter” verklaren.

Quote van een andere 8215 bezitter. Het verschijnsel & de oorzaak:

I have read many threads about the 8215 . I have a few . They both stutter in certain positions . I was freaked at first , thinking something messed up badly inside. Now that i know watches a little better , here is what i know.

Its from the lack of a friction spring against the seconds wheel. Many High end watches have an extra spring against the second wheel as it moves, and it provides the slightest bit of friction to keep the second wheel moving only forward in any position. There are many benrus"s and Bulova’s ,That are very similar to the miyota 8215 in the way they are made and work, and they both have a spring that retains the second hand wheel. To keep the appearance of the movement as smooth as possible. Its a looks thing.

In defense of Miyota , the 8215 works well even with the stutter. Its a work horse , and keeps time well. As i said , both my watches do the stutter thing. Its been a long time issue with Miyota. But they still make the movements because they are cheap to make, and companies buy them by the thousands on the cheap cause they work.

Mmm… dat is nog eens handige informatie. Bedankt (tu)

Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik er niets aan heb om het horloge op te sturen aangezien het in het uurwerk zit. Kan ik beter wachten tot Rob de Seiko 4R36 los kan bestellen en dan die er in laten zetten.

Ik heb vorige week een horloge besteld met een 8215 erin, ben benieuwd :stuck_out_tongue:

Maar zijn de 8215 en de 4R36 uitwisselbaar? kan er zo snel even niets over vinden op internet

Ik zit een beetje in twijfel wat te doen. Horloge opsturen en na laten kijken is het probleem niet en dat heeft Wereldhorloges ook voorgesteld. Maar 99,9% kans dat het dus aan het uurwerk ligt. Eventueel het uurwerk laten vervangen door een NH25A is ook mogelijk, maar dan verlies ik de handopwind.

Dan wacht ik liever op de 4R36 van Seiko welke ik dan door Rob in de Vostok laat plaatsen. Mits dit past natuurlijk…

Van het - wellicht nutteloos - heen- en weersturen kan ik ook een leuke NATO of ZULU kopen.

JohanT Schreef:

Hoe erg is het verliezen van de
handopwindmogelijkheid? De Seiko uurwerkjes doen
het prima met de “Seiko swing”, en winden heel
efficiënt op.

Eigenlijk nul komma nul aangezien ik het bij mijn Epos (ETA 2824-2) ook nooit heb gebruikt. Lastige is dat ik nu blind staar op een herplaatsing van een 4R36 terwijl het nog helemaal niet zeker is dat zoiets kan.

FeaR1986 Schreef:

JohanT Schreef:


Hoe erg is het verliezen van de
handopwindmogelijkheid? De Seiko uurwerkjes
doen
het prima met de “Seiko swing”, en winden heel
efficiënt op.

Eens. Het enige nadeel is dat je ze niet kan hacken (tenzij met wat “backpressure”). Een handopwinder/hacker die volgens Seiko qua afmetingen gelijk zou zijn aan de 7S26 is de 6R15.

Wat is het nut van hacken?

Als het je gaat om hem exact gelijk met de atoomklok te zetten, kan je elke dag aan de slag omdat het een automaat is.
Enige reden die ik kan bedenken is sparen van gangreserve

robbie409 Schreef:

Wat is het nut van hacken?

Als het je gaat om hem exact gelijk met de
atoomklok te zetten, kan je elke dag aan de slag
omdat het een automaat is.
Enige reden die ik kan bedenken is sparen van
gangreserve

Nou Robbie, als jij aan het reguleren gaat, dan krijg je toch een uiterst nauwkeurig horloge. Die zomerse SKX van mij is mijn meest accurate horloge (tu)

Beetje laat met deze opmerking, maar het schoot me gisteren pas te binnen. Ik heb ooit een klokje gehad, een ouwe Certina, die ook zoiets deed. Tussen de 2 en 3 uur liep de secondenwijzer soms vast. Later kwam ik erachter dat hij opeens tussen de 6 en 7 uur vertraagde.
Oorzaak bleek dat de achterkant van de secondenwijzer aanliep op de minutenwijzer. Ietsje omhoogbuigen was voldoende om hem goed te laten lopen.