Seiko NH25A in Vostok Europe Anchar loopt niet vloeiend

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Vostok Europe Anchar. Helemaal blij met het horloge, want het voelt meer dan degelijk aan. Zeker meer kwaliteit dan ik had verwacht voor die paar honderd euro. En ook het tritium is iets wat ik nog niet in de collectie had zitten, dus win - win.

En op een pols van 21 - 22 centimeter ziet de 48mm van de Anchar er nog best oké uit:

Echter heb ik mijn twijfels over het Seiko NH25A-uurwerkje dat in de Vostok Europe zit. Dat de secondewijzer minder vloeiend loopt door de 21.600 BPH dan een ETA 2824-2 met 28.800 BPH is mij duidelijk. Maar de Seiko NH25A in mijn Vostok Europe is wel erg apart:

Van 0 - 15 seconden loopt het horloge redelijk vloeiend, redelijk als in dat ik me kan indenken dat dit de flow is van een 21.600 BPH-uurwerkje.
Van 15 - 30 seconden heb ik het idee dat het soms een quartz is aangezien ik de wijzer dan echt zie tikken. Heb ook het idee dat de secondewijzer soms ook een pasje overslaat om de vorige “tik” weer in te halen. In het laatste geval loopt de wijzer dan nog wat vloeiender dan normaal.
Van 30 - 60 seconden loopt alles weer als een zonnetje zoals ook tussen 0 - 15.

Heb ook gemeten dat 0 - 30 seconden iets meer dan 30 seconden duurt. De tweede helft van de minuut is weer wat korter. Door dat laatste ben ik met metingen meerdere malen gewoon goed uitgekomen qua de tijd die de wijzer er over doet om rond te gaan. Dus 59,8 of 60,3 seconden in de minuut (gemeten met een stopwatch) over meerdere minuten.

Lange post kort is dat een minuut dus gewoon zestig seconden duurt, maar de secondewijzer is niet consequent in zijn rotatie.

Iemand een idee hoe dit kan en eventueel op te lossen is?

Garantiewerk van maken?

Garantie is wel het meest voor de hand liggende. Maar wellicht dat dit bij een Seiko 25-uurwerk hoort? Want desondanks het aparte lopen is de duur van de minuut dus precies goed. Lijkt wel alsof het uurwerk zelf compenseert…

Terugsturen/brengen. Seiko brengt geen uurwerken op de markt die een beetje goed werken…soms…min of meer…Behalve tussen 15 en 30 seconden of zoiets…

Zal hem eens aanmelden voor garantie. Kom er net achter dat de secondewijzer helemaal stopt met lopen als ik het horloge beweeg om de rotor te laten spinnen.

FeaR1986 Schreef:

Lange post kort is dat een minuut dus gewoon
zestig seconden duurt, maar de secondewijzer is
niet consequent in zijn rotatie.

Eigenlijk is er dus geen probleem. Het horloge houdt de tijd netjes. Alleen jij hebt, met een op de hand bediende stopwatch, een afwijking van een/twee tiende seconde geconstateerd :S. Als de fabrikant claimt dat het horloge doet wat het moet doen, namelijk goed de tijd houden, geloof ik niet dat je een poot hebt om op te staan.

Dat je secondenwijzer stil staat als de rotor beweegt lijkt me wel een serieus probleem.

Goed de tijd houden gaat niet alleen op voor de minuten en de uren, maar ook de secondenwijzer hoort dat te doen.

Sorry, voor mij valt dat dus in de categorie miereneuken.

Bert1 Schreef:

Sorry, voor mij valt dat dus in de categorie
miereneuken.

een kapot horloge valt dus onder miereneuken…

@ontopic, ik zou zeker terug gaan voor garantie, sec wijzer hoort gewoon goed te laten, al helemaal als je de rotor beweegt

Bert1 Schreef:

Sorry, voor mij valt dat dus in de categorie
miereneuken.

Volgens mij snap jij het punt niet, dat het uurwerk toch redelijk nauwkeurig blijkt te zijn (wat ik niet had verwacht overigens) is maar een bijzaak. Het gaat mij er om dat de secondewijzer een eigen leven heeft. Want wat er gisteren tussen 15 - 30 seconden gebeurde is nu verschoven naar 25 - 40.

En het staat sowieso knudde een secondewijzer die maar wat aankloot.

Maar heb het horloge al aangemeld voor garantie :slight_smile:

Deze brute klok stoot het Japans orgaan af en verlangt naar een Russisch hart! :wink:

Hoop dat het wordt opgelost want dit is zeker niet acceptabel.

gr, Huub

FeaR1986 Schreef:

Bert1 Schreef:


Sorry, voor mij valt dat dus in de categorie
miereneuken.

Volgens mij snap jij het punt niet, dat het
uurwerk toch redelijk nauwkeurig blijkt te zijn
(wat ik niet had verwacht overigens) is maar een
bijzaak. Het gaat mij er om dat de secondewijzer
een eigen leven heeft. Want wat er gisteren tussen
15 - 30 seconden gebeurde is nu verschoven naar 25

En het staat sowieso knudde een secondewijzer die
maar wat aankloot.

Maar heb het horloge al aangemeld voor garantie :slight_smile:

Las net het stuk in je OP waarin je aangeeft dat de secondewijzer soms springt als een quartz. Snap dat dat je irriteert. Wat bij mij bleef hangen van je verhaal was de echt minimale afwijking per minuut, vandaar mijn eerdere reactie.

Bert1 Schreef:

Las net het stuk in je OP waarin je aangeeft dat
de secondewijzer soms springt als een quartz. Snap
dat dat je irriteert. Wat bij mij bleef hangen van
je verhaal was de echt minimale afwijking per
minuut, vandaar mijn eerdere reactie.

Mijn oprechte excuses voor mijn post dan mocht die wat geïrriteerd over zijn gekomen :slight_smile:

Het is altijd lastig om voor jezelf toe te geven dat een nieuwe aanwinst defect is. Maar heb me er nu overheen gezet en het klokje aangemeld. Net even voor de dubbel check mijn ouders laten kijken en die zien ook duidelijk dat het niet klopt. Klokje zit nu weer in de kist, wordt mogen de Seiko maar weer om naar het werk.

NH25A is niet van Seiko.

En net als de NE19 (6r15) een imitatie uurwerk.

Als je de seconde eraf haalt loopt ie perfect :wink:

robbie409 Schreef:

NH25A is niet van Seiko.

En net als de NE19 (6r15) een imitatie uurwerk.

Als je de seconde eraf haalt loopt ie perfect :wink:

In de TS heb ik wat dingen door elkaar gehaald. De NH25A schijnt een Seiko 7S26 te zijn?

Als je de NE19 naast de 6r15 legt zie je duidelijke verschillen in afwerking!
Een 6r15 uurwerk, los, kost niet voor niets ruim 100 euro, terwijl de NE19 voor de helft verhandeld wordt.

Geen idee, maar de afwerking is stukken slechter.

JohanT Schreef:

"Time Module was established in 1987 with
originally funds from SEIKO Corporation, SEIKO
Instruments Inc. and SEIKO EPSON Corporation. "

Seiko Epson Corporation vermeldt in zijn laatste jaarverslag onder Main Subsidiaries and Affiliates Time Module (Hong Kong) Ltd. als Sales Company.

Dus echt een Seiko dochter.

Hoop dat het goed komt en je weer van je klokje kunt genieten. Ik vind de zwarte versie wel mooi, maar jammer dat ie zo groot is.

Het is nu afwachten op de response van Wereldhorloges.

Idee is ook om - wanneer deze los bereikbaar is - een Seiko 4R36 in de Vostok te laten zetten. Een custom horloge is altijd grappig natuurlijk :slight_smile:

marnix.moed Schreef:

Hoop dat het goed komt en je weer van je klokje
kunt genieten. Ik vind de zwarte versie wel mooi,
maar jammer dat ie zo groot is.

48mm breed en 15 mm hoog, dus klein is hij niet. Maar met een polsomtrek als de mijne wil het wel werken.

Let wel dat de kleuren op foto’s niet goed te zien zijn. Zo dacht ik een exemplaar met gele accenten te hebben, maar het is meer goudkleurig. De zwarte met “wit” is in het echt meer zilver wat hem naar mijn mening wat kitsch maakte. Al zullen sommigen dat laatste ook wel vinden van zwart met goud :stuck_out_tongue: