Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Vostok Europe Anchar. Helemaal blij met het horloge, want het voelt meer dan degelijk aan. Zeker meer kwaliteit dan ik had verwacht voor die paar honderd euro. En ook het tritium is iets wat ik nog niet in de collectie had zitten, dus win - win.
En op een pols van 21 - 22 centimeter ziet de 48mm van de Anchar er nog best oké uit:
Echter heb ik mijn twijfels over het Seiko NH25A-uurwerkje dat in de Vostok Europe zit. Dat de secondewijzer minder vloeiend loopt door de 21.600 BPH dan een ETA 2824-2 met 28.800 BPH is mij duidelijk. Maar de Seiko NH25A in mijn Vostok Europe is wel erg apart:
Van 0 - 15 seconden loopt het horloge redelijk vloeiend, redelijk als in dat ik me kan indenken dat dit de flow is van een 21.600 BPH-uurwerkje.
Van 15 - 30 seconden heb ik het idee dat het soms een quartz is aangezien ik de wijzer dan echt zie tikken. Heb ook het idee dat de secondewijzer soms ook een pasje overslaat om de vorige “tik” weer in te halen. In het laatste geval loopt de wijzer dan nog wat vloeiender dan normaal.
Van 30 - 60 seconden loopt alles weer als een zonnetje zoals ook tussen 0 - 15.
Heb ook gemeten dat 0 - 30 seconden iets meer dan 30 seconden duurt. De tweede helft van de minuut is weer wat korter. Door dat laatste ben ik met metingen meerdere malen gewoon goed uitgekomen qua de tijd die de wijzer er over doet om rond te gaan. Dus 59,8 of 60,3 seconden in de minuut (gemeten met een stopwatch) over meerdere minuten.
Lange post kort is dat een minuut dus gewoon zestig seconden duurt, maar de secondewijzer is niet consequent in zijn rotatie.
Iemand een idee hoe dit kan en eventueel op te lossen is?