Seiko NH38 probleem.

Ik heb een horloge met een NH38 uurwerk en deze heeft vreemde kuren.
Ben ook nog met de fabrikant aan het mailen voor een garantie aanvraag, maar ben nieuwsgierig wat de kenners hierover denken.

Oftewel wat zou het kunnen zijn. :thinking:

Een paar keer is het horloge nu stilgevallen aan de pols, dus ben ik wat gaan testen.

Volledig opgewonden en daarna wegleggen geeft een keurige gangreserve van 44 uur, ruim boven specs dus.

Gisteren het horloge weer volledig opgewonden en daarna gedragen. Een actieve dag gehad met veel beweging, vandaag wat minder beweging maar om dat te compenseren een paar keer de bekende Seiko shake gedaan. Om de rotor aan het werk te houden.
En dan staat vanmiddag het horloge toch ineens weer stil. :thinking:

Iets gaat er niet goed maar wat dus?

Aan de Weishi.

Aan de weishi lig het niet :smirk:

1 like

Amplitude bij een Seiko met die beat rate ligt het niet aan. Tja, kan zoveel zijn… een keer laten stuiteren kan al genoeg zijn.

Bij netjes wegleggen en niet aanraken gaat het goed. Maar bij dragen aan de pols is het nu 4 maal voorgekomen dat die dus ineens stil staat.

Zijn lastige situaties. Kan heel veel zijn. Is soms moeilijk op te sporen. Misschien ergens een vuiltje wat niet in de weg ligt als jij hem stil weg legt en aan de wandel gaat bij het dragen. Zal dan toch naar gekeken moeten worden.

Je rotor/automaatdeel kan ook naar de haaien zijn.

1 like

Dan zou die stoppen met opwinden, niet stoppen met lopen :thinking: of het moest zijn dat de rotor/automaat net maakt dat het stopt, en als die niks doet gaat alles goed? Nog nooit van gehoord maar hee, eens nakijken kan geen kwaad…

Heb je al eens gekeken op welke tijdstippen die precies stilvalt? Zit er een logica/patroon in? Wijzers die elkaar nét raken? Dan zou je 't verwachten dat dat ook gebeurt als die weggelegd ligt, maar fysica zit soms in de kleine cijfertjes.

1 like

Stil vallen door verlies gangreserve.

Seiko shuffle en op de pols niet voldoende opladen is uiteindelijk dood.

Als TS zegt dat het horloge 40+ uur loopt zonder dragen dan denk ik dat dat niet het probleem zal zijn :smile:

Als hij hem niet handmatig opwindt en vervolgens gaat dragen en de automaat niet bij laadt is het toch einde na 40+ uur

Ik lees 2x handmatig opwinden in het begin en vervolgens op t nachtkastje/ om de pols waarna het 2x na ± 44u stil staat.

Je zou kunnen checken of je horloge uit stilstand lopend krijgt met seiko shuffle.

Net geprobeerd en dat lukt.

Edit, en stopt er vrij snel daarna ook weer mee.