Seiko of tissot

Hallo,ik ben nieuw hier en zoek advies.ik wil graag een horloge voor rond de 500 euro.had veel interesse voor een tissot seastar chrono maar ben nu ook verliefd geworden op de seiko 5 gmt.wat is aan te raden? Kwaliteit ?.gr henk

3 likes

Doe het horloge om je pols. Kijk ernaar. Voel.
Koop het horloge dat je het gaafst, fijnst vindt.

Kwaliteit is bij beide merken in orde.
Succes!

10 likes

Welkom Henk op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Mooi advies van @Brodie waar ik mij geheel bij aansluit!

Om de keuze nog wat lastiger te maken, kijk ook eens bij Citizen. Die hebben binnen datzelfde budget ook genoeg keuze.

2 likes

Tissot dat Seiko wel echt waar voor je geld is.
Maar je zou wel Seiko zijn om te zeggen dat Tissot dat niet is.

Je zit met beide goed.

30 likes

Beetje dezelfde reactie als de andere, maar met beide merken zit je goed. Voor de meeste hier speelt vaak een bepaald gevoel mee qua uiterlijk, merk of historie. Ikzelf heb meer Tissot’s in mijn collectie omdat toen ik starten met deze hobby ik vooral interesse had in merken die van oudsher uit Zwitser komen. Ik zag dat iemand hier nog als extra optie Citizen gaf, ik wil er daar nog een aan toevoegen en dat is Certina. Minder populair dan Tissot, maar in die prijsklasse zeker niet minder en beide onderdeel van de Swatch Group. Veel succes met het maken van je keuze en laat natuurlijk hier ook even weten wat het is geworden😉

1 like

Welkom hier bij HF !
Ik zou voor de Tissot gaan
Die vind ik beter dan de Seiko 5

2 likes

Welkom op HF Henk. Tip is om te passen en te voelen en ervaren. Seiko, Tiisot, Citizen en Certina zijn allen prima aan te bevelen op basis van prijs/kwaliteit

2 likes

Welkom op dit leuke forum en hoop dat je veel info en inspiratie hier op doet.
Wat betreft je vraag, beide zijn oke in die prijsklasse. Belangrijk is wat jij mooi vindt, een chrono heeft natuurlijk hele andere looks dan een GMT. Maar zoals hier eerder is gezegd heeft Citizen ook leuke horloges in deze prijsklasse.

Wens je veel succes in je zoektocht en we zien vanzelf welke keuze je gemaakt hebt. En precies wat APMV zegt, passen,voelen en ervaren :+1:

1 like

:rofl: Prachtig.

1 like

Welkom, Henk!
Tot nu toe zie je al de geijkte reacties als je hier een vraag stelt: “natuurlijk zijn de merken die jij voorstelt prima, maar kijk vooral ook eens naar deze en naar die…”.
Nog wat reacties verder komt dan waarschijnlijk ook de bekende suggestie “maar als je je budget een béétje oprekt, dan …”, met een aanbeveling om merk zus en zo toch vooral ook eens te bekijken :wink:.

Zelf zeg ik eerlijk dat ik niet gecharmeerd ben van Seiko’s, maar dat komt vooral door een slechte ervaring met een Seiko 5, één van mijn eerste automaten, waarna ik het merk verder links heb laten liggen.

Van Tissot heb ik er twee; een quartz Perpetual Calendar die ik niet snel zal wegdoen en een automaat; een Swissmatic, toevallig nu net om de pols. Uitbreiding in dat merk sluit ik zeker niet uit, zij het misschien met een wat duurdere uitvoering, bijv. een Powermatic 80 Silicium.
Die valt nog wat buiten jouw budget, maar een “gewone” Powermatic 80, bijv. een LeLocle, moet je voor dat bedrag wel binnen kunnen slepen.

Maar eerst en vooral, ga kijken, passen, voelen en niet te vergeten: onderhandelen.
Wij van het forum zijn erg benieuwd waar je keuze uiteindelijk op valt en dan zien we graag wat perfect uitgelichte foto’s van het object om de pols van het subject tegemoet :stuck_out_tongue_winking_eye:.

2 likes

Welkom Henk.
Zelf heb ik een paar Seiko’s
Mijn zoon heeft een paar Tissot’s
Ik kijk wel eens met een begerige blik naar die van hem.
Hij kijkt wel eens met een begerige blik naar die van mij.
Kortom, ze maken allebei mooie en goede horloges.
Helpt dit je?
Nee, natuurlijk niet.

1 like

Welkom Henk! Bij beide merken (en nog diverse andere) zit je goed. Je spreekt over een Tissot chronograaf en een Seiko GMT. Dat zijn horloges met verschillen qua functionaliteit. Bedenk ook goed welke je wilt en waarom. Ik ging even mee met de Moonswatch hype dus heb ik nu ook één chronograaf en ik kan je zeggen dat ik die functie nauwelijks gebruik, hoogstens als timer bij eieren koken :slightly_smiling_face:. Een GMT horloge is handig als je regelmatig reist in verschillende tijdzones.

Succes met kiezen en als je wat gekocht hebt zien we de NA (nieuwe aanwinst) graag op een foto om je pols :blush:

Veel plezier op het HF gewenst, het is hier gezellig en leerzaam.

Tip: kijk regelmatig in het topic Wat dragen wij vandaag dan kom je nog wel eens op leuke ideeën.

1 like

Welkom Henk !

Wat je vraag betreft: iedereen zal het er wel over eens zijn dat beide merken prima horloges maken.
Ik ben zelf eerder Tissot-liefhebber (- de design-taal spreekt me gemiddeld genomen meer aan dan bij andere merken -) maar ik koop in het algemeen sowieso alles zoveel mogelijk lokaal of minstens Europees :wink: (bv. ook fruit, wijn, auto, …). Mocht je verder willen kijken dan het horloge op zich, dan zou je er bv. rekening mee kunnen houden dat je met een Europees merk ook een stukje Europese werkgelegenheid en welvaart creëert :slight_smile: . Just my 5c, en hierover zijn zonder twijfel bijna evenveel meningen en voorkeuren als er mensen zijn :smile:.

1 like

Welkom Henk, veel plezier op het forum

kwalitatief zie ik Tissot wel iets hoger dan Seiko. Redenen hiervoor, voor mij zijn:

• uitlijning van Seiko op de dial kan helaas nog weleens niet helemaal recht zijn, check dat goed mocht je voor Seiko gaan
  • het ietwat duurdere uurwerk van Seiko 6r35 staat redelijk bekend dat naar verloop van tijd er een afwijking in komt, moet dan afgesteld worden. Ook mijn persoonlijke ervaring jammer genoeg

De modellen van Tissot zijn niet allemaal mijn cup of tea, maar de prx 35mm quartz is super naar mijn idee. Als je mechanisch wil, dan zit je met 500e bij Tissot aan de onderkant en bij Seiko heb je voldoende keuze

2 likes

Welkom op dit forum!

Beide merken zijn prima. Zoals al eerder aangegeven is, ga beide horloges passen, bekijken voelen en kijken waar je een klik mee hebt.

Ikzelf ben meer van Seiko. Naast de Seiko 5 GMT kun je ook eens kijken naar een aantal Seiko’s in de Prospex serie, zoals de Turtle of Monster.
Had je ook al gekeken naar de Tissot PRX? Ook een geliefd model. Zowel in Quartz als Automaat te krijgen (de automaat is wel iets boven budget).

Enfin, er is genoeg te krijgen en met beide merken zit je goed. Succes met de keuze en ik ben benieuwd wat het gaat worden!

1 like