Seiko olie 2-3-4: welke olie is compatible/gebruiken jullie

dag

in de olie-schema’s van Seiko zie ik een viertal typen olie gespecificeerd staan, de Mobius syntalube en Seiko 2, 3 en 4.

Moet ik op zoek gaan naar de orginele Seiko olie, of zijn er compatible alternatieven?

bedankt

Beste Stony,

Nee, op zoek gaan naar die Seiko-olie is eigenlijk nergens voor nodig.

Voor het oliegeven moet worden uitgegaan van grootte van het uurwerk en de te verwachten belastingen in het raderwerk en echappement. Er kan worden uitgegaan van een viertal basis-oliesoorten: Moebius D5, D4 of in kleine werkjes met gesteend minuutradlager Syntalube 9020 voor de assen van veerton en centrumrad (ofwel het rad direct volgend op de veerton), Syntalube 9020 voor het derderad, 9010 voor seconde-, ontsnappingsrad en de balansas en 941 (of voor hoogfrequentuurwerken (28.800 tikken en hoger)) 9415 vet voor de ankerpaletten. De ankeras mag, zeker in polshorlogewerken, niet gesmeerd worden en eigenlijk geldt altijd: minder is beter!
Dan is er nog wat dik vet nodig voor het opwindgedeelte en en een speciaalvet uit de 8200-serie (voor moderne veren liefst verrijkt met molybdeendisulfide) voor de veerton. Voor automaatveren met glijdende bride is het wel zaak het juiste vet toe te passen, maar ook daar zijn de Moebius-alternatieven over het algemeen goed bruikbaar.

Oliegeven is nogal eens een zaak van ervaring en ik heb situaties meegemaakt waar het afwijken van de voorschriften aanzienlijk betere resultaten te zien gaven, ook op langere termijn. Zo is het nauwelijks te adviseren kalenderwerken te conform de voorstellingen van de fabrikanten te smeren, want dat gaat vrijwel altijd mis omdat smeermiddelen op plaatsen gaan zitten waar je ze beslist niet wil tegenkomen.

Hartelijke groeten,
Robbert

wow, da’s nog eens een verhaal! leerzaam, maar een beetje overweldigend voor mij, ik ben nog maar net begonnen met sleutelene en ken de termen niet zo goed. ik heb een stapeltje Seiko’s die vervangbaar zijn en tijdens mijn inleerperiode/gepruts mogen sneuvelen :smiley:

maar ik heb wel een deel van de schema’s ingescand:

nou eens even kijken of ik een match kan maken:

  • bij alletwee de kalibers wordt Seiko S4 gebruikt voor de assen van de veerton. Vervangen door Syntalube 9020.

  • binnenkant veerton 7005A: seiko S3, bij de 6106A seiko S2. hmm, verschillende olieen voor hetzelfde ding. allebei vervangen door 8200 vet. is molybdeensulfide 8201 beter voor dit soort kalibers?

  • Syntalube volgens de Seiko opgave is dan dus 9010.

is dit zo correct? dan ga’k ze bestellen.

er zit wat verschil tussen de olie die Seiko aangeeft voor het “ankerrad” en het “kleinbodenrad” voor de 2 kalibers.

wat je zegt over de mismatch van de olie-voorschriften van de fabrikant en het gebruik in het veld lijkt raar, maar klinkt helaas bekend. info uit de praktijk die komt nauwelijks bij de fabrikanten terecht, en de volgende serie heeft gewoon weer dezelfde foute voorschriften. ik maak het vaak mee in mijn werk.

bedankt!!!

Kijk eens bij ETA welke olieen zij gebruiken.
https://secure.eta.ch/CSP/DesktopDefault.aspx?tabindex=3&tabid=28

Die S4 zoals jij aangeeft en zegt van sint a lube mag nooit gebruikt worden voor veertrommels. Op de technische fiche van Seiko staat niet dat S4 = sint a lube.
Sint a lube is de fijnste olie en moet gebruikt worden op assen met de minste druk.
Voor bepaalde calibers wijk ik zelfs af van hun smeerplan,jaren ondervinding en betere resultaten. Wanneer ik bij ETA kom wordt dit meestal besproken met de ir.
Zij zeggen zelf dat men spreekt van een standaard smering.

Ik gebruik persoonlijk ;
Sint à lube (9010) voor balanstappen, ankerwiel, secondenwiel.
Sint à visco lube (9020) (hogere viscositeit) tussenwiel, middenwiel, minuterie, renvoi dus wielen van de wijzerverzetting, automatisch gedeelte.
941 speciaal olie voor de ankerpaletten
9415 speciale olie voor de paletten van sneltikkers, alles hoger dan 28800 sch/u.
D5 is een lopende olie voor wielen met grote krachten.
PML vet of KT 22 voor de veren, opwindwielen enz.
Dit is in grote lijnen mijn gebruik van de smeermiddelen.

Beste Stony,

Je hebt helemaal gelijk, niet gemakkelijk voor een onervaren persoon. De ellende met die oliegeverij is nog altijd dat de ideale olie niet bestaat en de stabiliteit van de gebruikte olie ook nog eens afhangt van een zorgvuldige reiniging. En daar komt voor de meeste synthetische oliën ook nog eens een zekere mate van lichtgevoeligheid bij (leuk zo’n glazen achterdeksel, maar daar kleven dus nadelen aan).

Maar goed, om bij de Seiko’s te blijven:

  1. Daar waar Moebius Synt-A-Lube staat wordt dus de “dunste” gradatie 9010 bedoeld
  2. De ankerpaletten NIET behandelen met 9010, maar met Moebius 941 (een vettere soort, speciaal voor dit doel ontwikkeld) en vooral ook die ankeras absoluut NIET smeren!
  3. Seiko S4 is hier gelijkwaardig aan Moebius Synt-A-Viscolube 9020
  4. Voor het centrumrad en de as van de veerton zou ik niet 9020, maar Moebius Microgliss D4 of D5 óf de nieuwe synthetische Moebius Synth 9101-HP500 of 9102-HP750 gebruiken. Helaas heb ik daar nog geen ervaring mee, want ze zijn nog maar sinds kort op de markt.
  5. De veer van deze automaat liever niet smeren en zeker niet uit de ton nemen (of hij moet gebroken zijn natuurlijk en dan wordt het nog veel lastiger allemaal)! Alleen de as voorzichtig uitnemen zonder dat de veer uit de ton schiet (valt niet mee!) en het lager schoonmaken met penhoutjes (NIET met luciferhoutjes o.i.d., dus bestellen!). De ton aan de buitenkant droog reinigen met Rodrico (ook maar bestellen, want absoluut onmisbaar).

Het boodschappenmandje is nu wel compleet dacht ik zo. Nog een tip: de kleinst mogelijke verpakkingen bestellen (die olie is duur genoeg en je doet er een eeuwigheid mee totdat het product uiteindelijk aftakelt). En vergeet ook niet dik vet voor de opwinddelen mee te bestellen. Succes zou ik zeggen! Enne… vragen staat vrij, zeker in dit forum.

Hartelijke groeten,
Robbert

wow, op die ETA site staat boordevol technische info!
dat is nog eens service waar Seiko een puntje aan kan zuigen.

bedankt

Precisie man,
Heb een seiko kinetic D88A losgehaald en ga het switching wheel vervangen.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een horloge los gehaald heb.
De manual geeft olie AO-2 en AO-3 aan. Is het bekend welk alternatief te gebruiken is.
Tevens heb ik nieuwe pakkingen besteld, wat gebruik je daarop.
Alvast bedankt, Kees

Kees,

Je haalt een topic naar voren van 11 jaar oud enne @Precisieman heeft 8 jaar geleden zijn laatste bijdrage op HF geleverd. Ben benieuwd of die nu nog wakker schrikt? :wink:

Goeie nieuws is dat er meer horlogemakers en klussers actief zijn. Dus er volgt vast wel een antwoord.

Misschien weer nieuw leven in deze topic en uiteindelijk mn horloge.
Overigens is het caliber 5D88A

1 like